690 läst ·
3 svar
690 läst
3 svar
L/V-värmepump i 50-talskåk?
I skrivandets stund eldar jag i en CTC kombipanna från 74. Effekten ligger runt 12kw och det rör sig om dryga 200 liter ackumulering. Kåken är byggd 51 och är på 69 m2 boyta + 69 m2 biyta. Tankar kretsar kring en uppgradering av värmen och det lutar åt att vi installerar en L/V-värmepump. Jag är lite fundersam hur "besparingen" kommer se ut. Som sagt, vi eldar med ved nu och det är ett av det billigaste alternativen. Alla information jag hittat är L/V-pump vs direktverkande el, något som inte alls hjälper mig i mina kalkyler.
Så jag hoppas på att få höra från någon som gjort övergången i verkligheten. Från vedpanna till L/V-pump, hur funkar det för er?
Så jag hoppas på att få höra från någon som gjort övergången i verkligheten. Från vedpanna till L/V-pump, hur funkar det för er?
Om du själv ordnar med din ved så kan det inte bli mer ekonomiskt än så , utan man får nog se till bekvämlighetsfaktorn när det gäller att gå över till L/V pump.
Det går kanske att behålla vedpannan och stötta med när det är som kallast.
Det går kanske att behålla vedpannan och stötta med när det är som kallast.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kontakta en firma som säljer pumpar och säg att "så här många kWh gör jag slut på varje år för värmen. Vad kommer er pump leverera för årskostnad för att tillverka motsvarande?".
Så lär du få ett bra svar, dem bör ju ha ett program som beräknar årskostnad baserat på ungefär hur många procent som går åt till värme varje månad. T ex att man har som riktmärke att December slukar 15% av totala årsförbrukningen, Maj 5% osv.
Så lär du få ett bra svar, dem bör ju ha ett program som beräknar årskostnad baserat på ungefär hur många procent som går åt till värme varje månad. T ex att man har som riktmärke att December slukar 15% av totala årsförbrukningen, Maj 5% osv.
Klicka här för att svara