2 369 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Insatskamin med hisslucka
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av insatskaminer med hisslucka? Funkar dom? Var nämligen och kollade på olika varianter idag på Elda butiken och i utställningen var det en som hade slutat fungera. Inte så roligt om man har murat in den.
Funderar på denna http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Produkter/Ved/Insatser/Jotul-I-600-Flat
Tacksam för tips och erfarenheter!
-Pontus
Är det någon som har erfarenhet av insatskaminer med hisslucka? Funkar dom? Var nämligen och kollade på olika varianter idag på Elda butiken och i utställningen var det en som hade slutat fungera. Inte så roligt om man har murat in den.
Funderar på denna http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Produkter/Ved/Insatser/Jotul-I-600-Flat
Tacksam för tips och erfarenheter!
-Pontus
Väldigt gammal tråd, men jag undrar lite samma sak... Är hisslucka nått att ha eller ställer det bara till det i framtiden tro?
Var inne i en kaminbutik och tittade på en insats med hörnglas, och hisslucka. Luckan gick inte att öppna och säljaren sa att vajern behöver smörjas då den varit i drift 8år. Och detta var den dyraste varianten av kamininsats dom hade i butiken, låg på över 50 000kr med tillbehör.
Tittar jag på ritningarna så ser det ut som att de flesta tillverkare har en motvikt, vajer och "vajerhjul". Frågan är väl hur man åtgärdar problem med vajern när man murat in insatsen..? Kanske går att komma åt inifrån, fast om man inte får upp luckan går ju inte det heller... Nån som har erfarenhet eller rekommendationer?
Tack på förhand.
Österby
Var inne i en kaminbutik och tittade på en insats med hörnglas, och hisslucka. Luckan gick inte att öppna och säljaren sa att vajern behöver smörjas då den varit i drift 8år. Och detta var den dyraste varianten av kamininsats dom hade i butiken, låg på över 50 000kr med tillbehör.
Tittar jag på ritningarna så ser det ut som att de flesta tillverkare har en motvikt, vajer och "vajerhjul". Frågan är väl hur man åtgärdar problem med vajern när man murat in insatsen..? Kanske går att komma åt inifrån, fast om man inte får upp luckan går ju inte det heller... Nån som har erfarenhet eller rekommendationer?
Tack på förhand.
Österby
Får du inget svar här så rekommenderar jag att du ringer Johan Walther på Waltherab. De är agent för Brunner som har de bästa avancerade kaminerna och har bla många modeller med hisslucka. Han kan säkerligen ge dig ett svar på den frågan.
Klicka här för att svara