Halloj alla experter.
Byggde om köket i höstas, och för att maxa utrymmet för köksskåp tog vi bort ett element (under ett fönster) och satte köksskåp direkt mot väggen.
Prima, tänkte vi, tills det blev 10 minusgrader ute och vi fick ca 16 grader i hörnet där vi tog bort elementet. Iskallt på golvet också, så jag antar att det är fråga om kallras (?).

Nu letar jag i alla fall med ljus och lykta efter en passande konvektor att sätta under skåpet. Problemet är att köket är sänkt en aning (60mm sockel istället för 80). Den lägsta jag hittat är för just 80mm sockelhöjd. Någon som stött på något som skulle kunna funka? Vattenanslutning finns i och med att vi pluggat röret för det gamla elementet.

Eller finns det kanske något bättre sätt att lösa problemet än en konvektor?
Tacksam för alla tankar jag kan få!
 
dof skrev:
Borde det inte gå att använda samma typ som i en husvagn? Typ liknande denna: [länk]
Teoretiskt kanske det går men inte praktiskt vill jag nog påstå.
Jag har försökt i olika konstellationer på ett antal båtar med just denna typ av radiator, antingen skall den sitta helt öppet med dålig funktion eller inbyggd med ett speciellt bakstycke som styr luften via två slitsar under och över radiatorn. Men det fungerar lika värdelöst för man får inte ut någon effekt utan fläktar.

Problemet är nog det dåliga utrymmet som TS har. Jag har själv byggt ett par egna lösningar där det varit trångt i båten. Jag har då använt radiatorer för dator kylning av typen enl länk. Dom finns ju i höjder på 40, 50, 60, 80, 120 mm osv.
(detta är bara exempel på typ av radiator för att förklara principen, vet inget om just detta fabrikat)

https://modmymods.com/alphacool-nexxxos-xt45-full-copper-40mm-triple.html
https://modmymods.com/alphacool-nexxxos-xt45-full-copper-60mm-triple-radiator-14224.html

Dom är ju gjorda för att montera fläktar bakom och skulle kunna byggas in i socklarna. Men man får kolla så att dom tåler tryck och är av rätt material. Dom finns ju i massor av diverse kvalitet och beräknad effekt. Men på båten fungerade det perfekt i små utrymmen.
 
Redigerat:
Tack för svar!
Tror också det behövs någon typ av fläkt för att få ut värmen över golvet.
En helt annan tanke:
Vad tror ni om att sätta ett element inne i skåpet och ta hål i bänkskivan ovanför? Kan inte se att det skulle vara någon skillnad från att ha ett element bakom skåpet (som det var från början), förutom att det blir varmt även inne i skåpet.
 
Gurx skrev:
Halloj alla experter.
Byggde om köket i höstas, och för att maxa utrymmet för köksskåp tog vi bort ett element (under ett fönster) och satte köksskåp direkt mot väggen.
Prima, tänkte vi, tills det blev 10 minusgrader ute och vi fick ca 16 grader i hörnet där vi tog bort elementet. Iskallt på golvet också, så jag antar att det är fråga om kallras (?).

Nu letar jag i alla fall med ljus och lykta efter en passande konvektor att sätta under skåpet. Problemet är att köket är sänkt en aning (60mm sockel istället för 80). Den lägsta jag hittat är för just 80mm sockelhöjd. Någon som stött på något som skulle kunna funka? Vattenanslutning finns i och med att vi pluggat röret för det gamla elementet.

Eller finns det kanske något bättre sätt att lösa problemet än en konvektor?
Tacksam för alla tankar jag kan få!
Prova: http://www.varmelist.se/varmelist-produktinformation.asp

Har köpt flera där. Kan fås måttbeställda.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.