Hej
I vårt hus övervåningen vill vi ha vattenburren golvvärme (total renovering av huset). Övervåningens ytan är, totalt med badrum, entrén, sovrum, matsal, kök och vardagsrum, 100 m2. Golvet mellan övervåning och bottenvåning är i betong (12- 13 cm), huset byggt 1968. Enligt rörmokaren kan man lägga ungefär 50 mm avjämningsmassa (flytspackel) direkt på betong plus lätt armering och vattenslingor (20 mm). En pumpbil och allt är klart väldigt snabbt, sa han. Mina frågor är: kommer golvkonstruktionen och huskonstruktionen att klara totala viktökningen? Är det att föredra jämfört med den vanliga sätt att lägga golvvärme med aluminium plåt under klinkers och trägolvet (pris och tid)? Jag hade tänkt lägga den själv och be rörmokaren koppla ihop hela.
mvh/P

ja det bör funka men det kommer bli dyrt, det går åt ca 8500kg, jag tror att själva konstruktionen med flyt även funkar som förstärkning och samverkar med betonggolvet.
men du kommer ju att värma upp betongen också så du kommer få ca 20cm trög konstruktion att värma.

Jag har kollat hur mycket det kostar med pumpbilen, om man lägger direkt på betongen, blir det 26 500 + moms med flytspackel, körning och arbete för att det blir slät och plant. Om man behöver 10 mm till är priset 33 500 + moms.

det priset ska du nog dubbelkolla om du inte fått det skriftligt, blir runt 3,10:-/kg det lät väldigt billigt
170:-/mil skulle jag få betala för att få eps pumpat, då var kg kostnaden bara aningens lägre än mitt inköpspris (säck på pall) som hantverkare

26500 är det för 50mm? du får ju betala 19,8:-kg för nästa 10mm

Räknar på 1,7kg/mm/m² som är rätt vanligt i spackel sammanhang

Håller med, behövs en skriftlig offert. 26500 är för 35 mm (med moms 33 125). Det blir 6 ton totalt. Tack för info. 35 eller 45 mm beror på om man behöver armering eller inte, och det beror på om vi är direkt på betong eller inte, som beror på vilken höjd vi vill ha till slut. Idag är det 80-100 under golvet till betongen.

skulle man ha det billigare med att gjuta betong först och vibrera och flytspackla ytligt sen för att jämna ut? Är det något att rekommendera? Har någon erfarenhet av detta?

Jag hade samma frågeställningar som du när jag renoverade... 1977 byggd kåk med betongbjälklag som var extremt ojämnt (knöligt) och dessutom lutade hela övervåningen (ca. 105 kvm) med fyra cm.

Första planen var att precis som du flytspackla in golvvärmerör men efter lite diskussion med VVS'arna om effekt i golvvärme valde jag att flytspackla golvet jämnt + ca. 20 mm för att täcka alla elrör som gick över golvet.
Sen valde jag LK's EPS skivor ovanpå som jag limmade för golvvärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.