Hej alla vedeldare!
Jag håller på att balansera värmesystemet hemma och skulle vilja ha lite input angående framledning och returtemperatur. För tillfället har jag kört efter 70-30.
Det är 2 hus på ca 200m2 styck som värms från en acktank på 6kbm.Det sitter en danfoss ECL110 per hus som sköter shuntningen. Det jag jagar är bästa möjliga skiktning (och minsta möjliga flöde?) och därigenom mindre eldning.
Vad har ni för temperaturer i era system?

Med vänlig hälsning, Daniel
 
Krilleman
Matar du ut 70º på radiatorerna? :x
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja vid DUT som är -22grader här i gävle, så i praktiken så kommer det väldigt sällan vara 70 grader ut.
Just nu med 4 grader plus ute så är framledningen 38 och returen 26 grader.
 
Redigerat:
Nu har jag iofs golvvärme, men max för mig vid -25 är ung. 35 fram och 30 retur.
Välisolerat relativt nytt hus med kökspanna och 750l ack (räcker kanske 12-15h vid -20).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.