1 495 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Värmesystem Vedeldning
Byggveteran
· Gästrikland
· 32 inlägg
Hej alla vedeldare!
Jag håller på att balansera värmesystemet hemma och skulle vilja ha lite input angående framledning och returtemperatur. För tillfället har jag kört efter 70-30.
Det är 2 hus på ca 200m2 styck som värms från en acktank på 6kbm.Det sitter en danfoss ECL110 per hus som sköter shuntningen. Det jag jagar är bästa möjliga skiktning (och minsta möjliga flöde?) och därigenom mindre eldning.
Vad har ni för temperaturer i era system?
Med vänlig hälsning, Daniel
Jag håller på att balansera värmesystemet hemma och skulle vilja ha lite input angående framledning och returtemperatur. För tillfället har jag kört efter 70-30.
Det är 2 hus på ca 200m2 styck som värms från en acktank på 6kbm.Det sitter en danfoss ECL110 per hus som sköter shuntningen. Det jag jagar är bästa möjliga skiktning (och minsta möjliga flöde?) och därigenom mindre eldning.
Vad har ni för temperaturer i era system?
Med vänlig hälsning, Daniel
Byggveteran
· Gästrikland
· 32 inlägg
Ja vid DUT som är -22grader här i gävle, så i praktiken så kommer det väldigt sällan vara 70 grader ut.
Just nu med 4 grader plus ute så är framledningen 38 och returen 26 grader.
Just nu med 4 grader plus ute så är framledningen 38 och returen 26 grader.
Redigerat:
Klicka här för att svara