Krilleman
Krilleman: Problemet du har är att du saknar en returventil. Men gott om rakt rör, och bra med plats, att kunna frysa det på. Alltså behöver du säga åt rörkrökaren som ska göra detta att han behöver en frysmaskin, en ny returventil och två radiatorproppar. Det ser ut som om du har dimenesion 10 (3/8") ca 17mm rör i diameter. Mät! Alternativet till att frysa rören är om du kan stänga av
9 svar · 2,0k läst
·
F
fiskbuggaren: [citat] Båda ändarna av den orangea slangen, men mest i den andra. Om jag inte också sett (på Internet) att man i sverige bara förväntas trä på slangen halvvägs upp på den ribbade delen på kaminen hade jag blivit galen på riktigt. Det blev till slut såpa och itagning mer än vad som kändes rimligt. Sedan tror jag att det blev tillräckligt bra.
4 svar · 15,8k läst
·
D
Daniel__s: Hej, Hur kan man ta bort golvdrag?, jag har lånat en bild från Peter2400 se nedför hur jag tror att mitt hus ser ut [bild] Hur tätar man mellanbjälklag (betong) utan att förstöra husets funktion, dvs stänga in fukt eller liknande. Görs det från källaren som täcker hela boytan längs kanter och skarvar eller görs det på övreplan vid golvlister? och vad ska jag använda för att
0 svar · 5,5k läst
·
M
Marcussjogren: Anslutningen gör man bara genom att ta upp ett hål i murstocken där eldstaden skall finnas samt ev. sätta igen befintlig anslutning, inga större konstigheter. Rökkanalens täthet är däremot ett större frågetecken som Roland säger.
2 svar · 1,6k läst
N
Navajo: Finns utmärkt på tyska och engelska. Kan absolut översätta den, men misstänker att sotaren kräver att översättningen kommer fr svenskt företag. Tror eg inte att det är instruktionen till spisen utan vilka säkerhetsmått som gäller. Tänkte mig en Varia sh eller möjligen Varia 1v.
4 svar · 1,8k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Jag fick svar från Tegos support för 17 minuter sedan, imponerande kl 21 på kvällen. :-) Jag hade fel, det ÄR så att med en rumstermostat så får radiatorerna är-värde från både rumstermostaten och radiator-termostaterna i Tegos Reco Roundline-system.
13 svar · 15,2k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Hej! Vi ska införskaffa ett nytt värmesystem, och det kommer att bli direktverkande el. Jag tittar med på konvektor-element och tror inte oljefyllda radiatorer. Om jag förstått rätt så kan dagens luft-radiatorer simulera trögheten i en oljefylld radiator genom att pulsa ut ström, men den har också alternativet att reagera snabbt utan tröghet när det behövs. (Eller är jag ute och
0 svar · 4,2k läst
T
Tosse: Ja, det var precis så jag tänkte. Hen som installerade innan spackling kanske inte hade termostaten på plats och stoppade i ngn sensor som fanns till hands. Bra jobbat i alla fall! Alltid kul närvman får igång något som inte har funkat som det ska utan att riva halva huset.
15 svar · 12,1k läst
Oldboy
Oldboy: Det är en lömsk djungel att försöka jämföra LLVP. Bästa/mest riktiga jämförelsen har energimyndigheten(?) gjort (utfört av SP). Tyvärr är den från 2013(?), och data och modeller är inte riktigt aktuella idag tyvärr. Idag är det scop-värden som anges, dvs effektivitet på årsbasis. Tyvärr beror scop-siffran på vilken av de 3 klimatzonerna i Europa som pumptillverkaren
2 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: Stäng pumpen, sen ventilerna. Tappa ur enheten som läcker på något vis. Inte mycket vatten i den.
2 svar · 1,7k läst
·
N
naikon: [citat] Borde väl gå att bygga en avtagbar luftsluss? Tänker mig en liten plywoodlåda, typ något i denna stilen http://i.imgur.com/ABoOqLj.png (rolig skiss jag vet :) ) Och ytterligare en kattlucka i andra änden, eller bara något slags draperi/filt som hänger. Såklart ingen 100%-ig lösning, men enkelt att göra och bättre än inget alls? Det blir ingen snygg lösning, men enkelt att
5 svar · 15,6k läst
P
Plåtsax: Nej precis johanpelle det var vad jag hade hoppats på.. Dock gick det inte för som jag misstänkte var det en backventil vid radpåfyllningen. Det var nog lika bra så jag inte fick radvatten i kranvattnet :rolleyes: Vart att tömma hela systemet vid nedre ventilen sen fylla hela systemet på nytt efter shuntbytet. Hade ingen möjlighet att pumpa upp det gamla radvattnet men ska ha det i
4 svar · 8,0k läst
M
Moltas: Har bytt alla värmerör i huset. På övervåningen har vi en fördelningscentral och därifrån går rir till elementplatser. För att förenkla för mig så drog jag endast en tur och retur till ställen där elementen sitter nära varandra. Nu till frågan: Hur gör jag snyggast rördragningen till de gamla radiatorerna inkl. slottsventiler? Jag tänker målade blårör eller kopparrör. Och
0 svar · 1,1k läst
P
Patrik Hazard: Inte en frånluftsvärmepump.
6 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: Är det med eller utan koppel som radiatorn sträcker sig till tumstocken? Är det med koppel så kanske det finns en möjlighet att du kan ansluta rören underifrån i kopplet och bara behöva skjuta radiatorn en smula åt höger.
2 svar · 1,0k läst
·
S
Simon_krontorp: tack för hjälpen! :D
4 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kolla på kaminerna från tex tyskland, bra priser
9 svar · 1,2k läst
J
Josth: I ettrörssystem går en del av värmevattnet direkt vidare till nästa radiator i de nedre kopplet. Annars skulle det bli helt stopp i slingan med kanske 3-5 radiatorer om termostaten stänger en radiator. Stänger man termostaten på en radiator och nedre kopplet blir kallt efter en stund är det ett tecken på tvårörssystem. Hade det varit ettrörs hade nedre kopplet fortsatt att vara varmt.
2 svar · 4,5k läst
Krilleman
Krilleman: Anslutningen av en vatette securex-del är lite väl tvivelaktig. Gör om och gör rätt med nippel & mutter. Sen gängad koppling på det.
5 svar · 2,0k läst
·
GK100
GK100: Du kan i princip utgå från volymen i pannan, sen lite moms på det, men se pannvolymen som dominerade.
13 svar · 2,2k läst
·
S
sforskarn: Kollat så det är ok, men tack för varningen!:thumbup:
8 svar · 2,7k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: Du får inte ha en villapanna i ett garage. Då skall du ha en luftsluss mellan garaget och utrymmet som pannan står i. Så nä du får nog inte ha en dieselkanon där. Fast vem bryr sig? Så länge det inte börjar brinna eller explodera av bensin ångor så är det väl bara att elda på..
9 svar · 10,3k läst
GK100
GK100: Normalt stänger man mot värmekällan och cirkulerar returen tillbaks mot radiatorerna. Det passar nog i ditt fall också om man försöker tolka din skiss.
2 svar · 2,3k läst
J
jivanoff: Och så kom jag på att jag kanske ska göra en liten slutredovisning. Så här snart ett år med färdig installation ( och drygt ett år i drift, det som kom på plats sist var handdukstorken i badrummet som försköts en månad efter drifttagande av det andra ): Jag gjorde av knappa 12 kubik ved från Maj förra året till April i år. ( I år har jag 16 kubik som väntar på vintern ). Jag
43 svar · 7,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Lossa på centrumskruven och kontrollera om axeln snurrar!
3 svar · 1,3k läst
Peter2400
Peter2400: Jag tror inte heller att clasolsons värmare är en "riktig" infravärmare, hornbach i gbg har värmare som man kan testa, det kanske dom har i en butik nära dig också. Halogenvärmaren lämnade vi tillbaka snabbt, ingen ide att ha tända ljus eller annan mysbelysning när den är igång, kan dock tänka mig att den vore bra i ett garage tex. där man har nytta av ljuset.
4 svar · 4,3k läst
T
Tim Jansson: Hej allesammans! Jag och min fru flyttade den första april in i en enplansvilla (byggd -72) på totalt ungefär 160 kvm yta, villan har 12 radiatorer och värms primärt upp med en luft-vattenvärmepump installerad för tio år sedan. Det finns också en gammal vedpanna som reserv tills när ryssen kommer. Har på grund av väderleken inte behövt bekymra mig så mycket om uppvärmningen fram
0 svar · 1,3k läst
·
S
stenpa: Ska denna plåt bort? Kortet är taget bakifrån på kassetten Någon som monterat en keddy sk 2000 som vet?
0 svar · 1,2k läst
·
K
kickassford: Ok, tack för hjälpen. Fyllde på ca 0,25 bar (ingen exakt manometer) luft. Fyllde upp en trycktank från en lastbil med utspädd glykol, monterade på en slang på undersidan av tanken till acktankens påfyllnadsventil, en tryckluftregulator inställd på ca 0,7 bar på ovansida tank och lät kompressorn med tanken inkopplad gå medans jag luftade varje golvslinga, acktank och expansionkärlet
9 svar · 5,1k läst
tommib
tommib: Sätt en elmätare på elementet så får du se vad det drar. Då lär du dig i alla fall något till nästa gång (och kan berätta för oss :))
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.