Fick en ny pelletspanna installerad för några veckor sedan. Jag hade tankarna på en nibe men blev övertalad att ta en Värmebaronen panna med deras brännare men vi diskuterade aldrig vilken typ av föråd som var tänkt. Jag var helt inställd på ett vanligt förråd som står en bit ifrån och lätt att fylla på men så blev inte fallet. Det blev Värmebaronens egna förråd som står intill pannan. Problemet är att man fyller på väldigt högt upp och en lucka går inte öppna speciellt mycket och den andra skruvade dom inte ens på. Det är svårt och tungt att fylla på min sambo kan nog inte ens göra det då hon är kortare än mig. Vad kan man göra? Bara att gilla läget eller kräva installatören på något då detta var hans påhitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det inte var speciellt genomtänkt med det förrådet, jag hade snackat med dom som har satt in grejorna. Ser ju ut som där är väldigt låg i tak, kollade på förrådet på vb hemsida och det var ju ca1,5 m högt men tycker att installatören borde ha funderat 1 ggn till när dom var där.
Ser som sagt inte så genomtänkt ut. Ta upp det med installatören och påtala att det är svårt för dig att fylla på och omöjligt för din fru. Är den en normalt funtad installatör så fixar han något annat. Ett mafa mini förråd är exempelvis 1230mm högt och borde fungera bättre. Se till att inte få något mafa micro förråd bara för det är alldeles för litet och du får fylla på med pellets hela tiden. Jag vet inte hur det ser ut med utrymme för dig vid panna? Exempelvis ett mafa mini tar mer plats. En sista lösning skulle kunna vara att de kapar upp en del på gaveln på ditt nuvarande förråd så det blir lättare att komma till. Men det är rätt gott att ha ett stort förråd så det ska du vara rädd om. Själv har jag ett mafa midi och det rymmer 32 säckar och gör att jag inte behöver gå ner till pannrummet särskilt ofta. Men höjden på det är 1422mm och verkar inte vara så mycket lägre än ditt nuvarande.
Ja det var min tanke med ett mafa förråd för där är gott om plats i pannrummet. Detta förrådet när det nästan går tomt vid skruven kan jag fylla på ca 5 säckar. Att det är jobb med pellets är jag helt införstådd med men med en ny panna och ett bättre förråd så skulle jag slippa ränna till pannan så ofta. Och att nu frugan inte kan fylla på är ju bara drygt. Då kan hon ju inte fixa det om jag skulle vara iväg eller nåt. Alternativt är ju också ett mafa förråd som matar detta förrådet men det känns ju lite onödigt krångligt.
Installatören är inte jätte lätt att få tag på heller. Svarar sällan i telefonen eller meddelanden.
Installatören är inte jätte lätt att få tag på heller. Svarar sällan i telefonen eller meddelanden.
Bulk är inte intressant, jag har hör att upp till 20% av pelletsen blir förstörda när det blåses in i förrådet plus att jag kan köpa bra pellets billigt i säck.
Skaffa ett mafa midi då, det är min rekommendation. Nästan lite högt som ditt nuvarande men du får som sagt i 32 säckar. Hur länge det räcker är vet jag inte i ditt hus men för mig så behöver jag gå ner 2 gånger i månaden när vädret är som det är nu. Då slipper damen din gå ner och fylla. Det var bland de bästa investeringarna jag gjort för jag hade som dig innan. Vad är sedan grejen med att ha en modern panna om du ändå måste ner i pannrummet och fylla på stup i kvarten.
Bulk hade jag inte satsat på. Dels är det sämre konkurrens där och dels är det många som har problem med smulig pellet och dylikt som gör att det blir mycket driftstopp. Jag tycker i alla fall det är väldigt smidigt med pellets när man som jag har ett mafa midi förråd och ett modern panna.
Bulk hade jag inte satsat på. Dels är det sämre konkurrens där och dels är det många som har problem med smulig pellet och dylikt som gör att det blir mycket driftstopp. Jag tycker i alla fall det är väldigt smidigt med pellets när man som jag har ett mafa midi förråd och ett modern panna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I mitt bullförråd som rymmer 6 ton har jag INGA problem med förstörd pellets.Christian Chibbe Bergvall skrev:
Det finns ingen spån kvar på slutet.
Protte
Du ska absolut reklamera installationen. Vänd dig direkt till Värmebaronens marknadsföringsavdelning och påtalaockså att installatören inte visar något intresse. Ställa en pall framför förrådet som någon sade går inte för då slår man huvudet i taket.
Be dem ta tillbaka förrådet och få pengarna för det tillbaka. Ett Mafa Mini rymmer 11-12 säckar och är lagom stort. Mafa Mini kan köpas begagnat från Blocket för 1000-1500:-.
Bulkpellets försvinner mer- och mer. Dubbelt så dyr transportkostnad mot hemkörning av pallar och oerhörda problem med missnöjda kunder gör att pelletsdistributörerna börjar dra öronen åt sig då utkörning av bulkpellets till privatpersoner helt enkelt blir en dålig affär för dem.
Synd att du inte tog en Nibepanna med PB20brännare..Värmebaronens brännare har inga moderna finesser och genererar massor av problem för ägaren.
Be dem ta tillbaka förrådet och få pengarna för det tillbaka. Ett Mafa Mini rymmer 11-12 säckar och är lagom stort. Mafa Mini kan köpas begagnat från Blocket för 1000-1500:-.
Bulkpellets försvinner mer- och mer. Dubbelt så dyr transportkostnad mot hemkörning av pallar och oerhörda problem med missnöjda kunder gör att pelletsdistributörerna börjar dra öronen åt sig då utkörning av bulkpellets till privatpersoner helt enkelt blir en dålig affär för dem.
Synd att du inte tog en Nibepanna med PB20brännare..Värmebaronens brännare har inga moderna finesser och genererar massor av problem för ägaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Hittills har bulk varit billigare för mig.
Protte
Protte
Jag har fortfarande inte fått prata med någon ansvarig för installationen fast jag har legat på och ringt. Dom skulle även komma och laga putsen på grunden som gick i sönder när dom borrade för utegivaren. Börjar bli riktigt trött på deras förhalande.