4 538 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
pannan saknar vatten
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
det enda jag har luftat var ett element på övervåningen som var helt kallt ett tag, dock kom det ytterst lite pytteluft men det kom igång iaf. resterande element har jag inte tänk på eftersom det är bra värme i dom. panna och tank har jag inte en aning om hur man luftar.Marcussjogren skrev:
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
jag mätte hur mycket vatten som "droppar" ut igår kväll och från det att det började droppa tills nu på morgonen så hade det runnit ut lite mer än 1L (hur mycket är normalt?) och då slutade jag elda vid ungefär 80g topp 70 i mitten å 35 i botten så nu på morgonen fick jag börja elda igen för det var kallt inne :/exerg skrev:
Om du har rätt tryck och tillräckligt stort expansionskärl så ska inget vatten komma ut. Vanligaste felen är att det fastnar skit i säkerhetsventilen så att den inte stänger helt eller att gummiblåsan i expansionskärlet går sönder så att det slutar fungera (alternativf aldeles för högt förtryck, men det är ovanligt).
Man kan testa att vrida snabbt några gånger på SÄV'en för att få bort eventuell skit.
Exp-kärlet har en 'bilventil' där man fyller på luft. Testa att trycka lite snabbt på den och se om det är luft eller vatten där.
Man kan testa att vrida snabbt några gånger på SÄV'en för att få bort eventuell skit.
Exp-kärlet har en 'bilventil' där man fyller på luft. Testa att trycka lite snabbt på den och se om det är luft eller vatten där.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
150L exp på 750L acc, säkerhetsventilen var ja på och vrep på lite innan idag, den stänger fint och är väldigt lätt och det kom vatten omedelbart jag nuddade den i princip. exp nipplen kollade jag igår och däri är det luft men jag har inte så jag kan provkolla trycket i blåsan men ska försöka göra detta under dagen. däremot så hörs ett pysande från röret som går till expkärlet så det läcker in/ut lite luft där funderar på om det kan påverka? när det inte eldas är trycket 0 i exp kärlet sen går det upp till 1,5 innan tanken är laddad (ungefär halvladdad) så jag tycker trycker ökar väldigt fort och om det inte ska läcka ut vatten alls så saknas det nog och då finns det garanterat luft i tank/panna och därför det plaskar så som Marcussjogren skrev ovan. kan det vara så att luftläckan gör att det inte kan expandera i exp kärlet och isytället så löser säkerhetsventilen ut och pannan tappar vatten som sen ersätts med luft? osv osv ? vet ju inte hur mycket det läcker för det finns inget dropp utan man hör det pysa när det blivit lite tryck i systemet :/
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
med förtryck så antar jag att du syftar på trycket som blir när man "pumpar" i luft i luftbälgen i exp kärlet?kulle skrev:
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
uppdatering
jag rev bort lite isolering där det brukar pysa på exp röret och där sitter en luftningsventil som man skruvar på. detta blir högsta punkten från acc tank och exp kärl. bör/vågar man vrida på den och se om det kommer luft? den är varm !!
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
kom vatten direkt :/ ingen luft alls, nu när systemet var helt kallt så stod mätaren återigen på 0 bar, kopplade på lufttrycksmätaren och trycket i bälgen var 0 där med, ingen luft kom nu om man tryckte ner pipen dvs helt tryckfritt på båda sidor :/ fyllde på med lite luft tills det visade 0,5 bar i systemet. så nu får vi se hur det beter sig :/
Klicka här för att svara