Värme allmänt
smurfen72: Byt säk ventil till en avsedd för värmesystem köp ett litet exp kärl för beredaren är inget exp kärl och skaffa en vanlig cp koppla en rums termostat som startar resp startar vv beredaren så har du värmen klar.
Erlan: Ingen som hört talas om dessa plåtar?
ChevaTomme: Tack för förklaringarna och tipsen, Jag ska testa vidare! Kan en rökgastermometer vara en bra sak för att lära sej elda rätt? I.s.f. vad ska man sikta på för temperatur?
Marcussjogren: Allt handlar väl om vilken effekt golvvärmen kan leverera, lägger du in golvvärme som på 7m2 levererar 50W så lär du ju få problem, väljer du en golvvärmeslinga som avger 5kW på 7m2 golvyta så lär du förvisso ha andra problem, men att få badrummet är inte ett av dem :) Nåväl - det jag vill påpeka är egentligen bara att det handlar om hur stor effekt golvvärmen du tittar på
Oldboy: FTX. Jag hade satt ett värmebatteri också, så att tilluften blir varm och skön på riktigt.
norrbottenstorpet: Visst var det öppet med piggen utsläppt. Bara jag som inte riktigt hängde med på styrningarna (av både termostat-ventil och termostat-styrning av cirk-pump).
Pearton: Halloj Nu när kylan kommer krypande så kanske det är läge att byta ut termostaten från -70talet. Men jag hittar banne mig ingen info kring den termostat jag har: den ser ut som en Theben RAM 322 men utan dom extra reglagen för temperatur. Denna är i sin tur kopplad till en Abelko EAV 4027. Nån som vet om det finns ersättning för ett sånt system? Kör direktverkande elradiatorer och en
TessH: Hej! Är det någon som har aktuell information i ämnet infravärmepaneler (infrapaneler, IR-paneler)? Tänker att det kan ha hunnit hända en del på snart fem år... Det finns flera olika leverantörer att välja mellan och undrar över för- och nackdelar med dem. Vad ska man tänka på vid köp? Sedan kan ju någon av er ha inspel på vilka för- och nackdelarna är med IR jämfört med ett
roke: Vad är det för temperaturskillnader i tanken? Är tanken ouppvärmd/rumstempererad eller blir det stora temperaturskillnader i samband med att vattnet används i industrin. Alltså kommer det tillbaka smällhett eller iskallt vatten? Vill du blanda i tanken för att få jämnare temperatur så kan ju jag tycka att det är smart att leda in varmt i botten. Om det nu är varmt vatten som kommer
Josth: Det där är AGA/TP termostathus enligt Gelia guide. Kontrollera om ventilerna fungerar bra fortfarande genom att ta bort termostathusen och trycka in stiftet och se om det fjädrar ut igen. Mät hur många mm stiftet sticker ut. Byte till t.ex. MMA termostathus kräver adapter Gelia Art nr 30 1400 4222. Nytt termostathus förslagsvis
logic: [citat] Om du är intresserad av Danfoss så kan DJ ringa och prata med deras säljare. Jag har haft kontakt med en av deras säljare och han var otroligt trevlig och kompetent. Jag hittade nummer på deras hemsida. De säljer inte produkterna utan hänvisar till återförsäljare men har mycket bra kunskap om radiatorer och uppvärmning. Det kanske kan vara något?
Andreas Christiansson: Tack för svar, ska testa imorgon efter jobb :)
Marcussjogren: [citat] Inget är så klart omöjligt, men enrörssystem är ju i alla fall inte optimalt för lågtemp.
johnnyr: Jag testade på ett element igår och det tog ett bra tag innan fräsandet lugnade ned sig, även det inte försvann helt. Vattnet som kom ut var kallt så jag antar att det är ett mer komplicerat fel än luft. Jag ska kontakta styrelsen och se om de kan skicka någon som kan ta en titt. Stort tack för alla svar på vad jag först trodde var en ganska banal fråga :)
Marcussjogren: Ja precis - var lite uppmärksam på om den går oftare eller blåser mer än vanligt på innerdelen också. Det brukar vara ett tecken på att den inte längre kan producera den värme som behövs eller att något är igensatt och hindrar flödet. Hoppar du två service så kan du förmodligen låta firman laga tre lager för dem pengarna 😀
Marcussjogren: Om jag fattat det rätt så måste sekundära kretsen vara svalare än den första, dvs den har ingen egen värmetillverkning utan är helt beroende av primärkretsens vatten. Däremot verkar det med Nibe f370 gå att köra den på en helt separat slinga. Jag tolkar det i alla fall som att det inte går att bara värma sekundära kretsen. Installationsmanual:
Avemo: Jag tror att det kan bli problem med effekten. Samtidigt som du värmer stugan så kyler du stacken. När du kyler stacken så multnar det långsammare och då avtar effekten. Det må vara 60º i stacken när den får vara i fred, men det lär bli kallare när du har aktiv kylning av den. Om du blandar sprit i vattnet så minskar du risken att det fryser om effekten inte räcker till, men det
qvintus4: Köpte en Jötul F 3 till landet väntar på installation sen ska det gå att värma huset i vinter , berätta vad ni som äger en eller har ägt vad tycker ni ??
kar013: Tack för informationen. Har kollat mina ventiler o dem funkar på alla element. Då blir det nog att jag köper på Biltema. mvh Karin
fusion: Tycker din förbrukning sommartid är onormalt hög så med det i hand är det nog inte så hög förbrukning vintertid med hänsyn till den stora arean. Jag har väl liknande situation och brukar damma av nån stödbrasa i kaminen då och då, men tycker inte det märks så mycket på el-förbrukningen. Har golvärme inne i golvspackel med klinkers i en rätt stor del och det tar rätt lång tid
osiris: Det gjorde den! :thumbup:
Mikae_l: Hej, jag tog av termostaterna och då blev utrören och så småningom inrören varma. Felet visade sig vara 3,15 A-säkringen i transformation (nere till höger i bilden). Tack för visat intresse! Mikael [bild]
martin43: Jag betalade 25kr för ett relä så att cirkulationspumpen till min golvvärme stannar helt när ingen av de sju slingorna är aktiva. Huvudpumpen stannar så fort ingen värme behövs nånstans, och den motioneras sedan 1 minut per dygn automatiskt. Med två "gammaldags" pumpar som drar 55w ihop är det onödigt att slösa några hundralappar per år. Nu har jag iofs bytt båda till nya av
martin43: [citat] En del värmecentraler, värmepumpar mm har en funktion för att köra pumpen 1-5 minuter per dygn automatiskt, använd den! Även om kostnaden att låta pumpen gå är liten är det fortfarande ett helt onödigt slöseri, åtminstone om man har möjlighet till automatisk motion.
martin43: Ja, det fungerar med en sådan elektrisk termostat, men den är inte bättre på att reglera temperaturen än en Danfoss gastermostat. Vitsen med en digital är snarare om man vill programmera olika temperaturinställningar för olika tidpunkter.
smurfen72: Generellt brukar äldre hus med rejäla radiatorer funka bra till vp det är lite modernare hus med klena radar som är lite sämre. I dag klarar de flesta jord/berg vp temperaturer upp till 63-65 grader enbart med kompressorn behövs högre temp nån dag kommer elpatron hjälpa till så det är ingen katastrof att köra vp mot ett system som är väl inreglerat men som kräver lite för hög
Karl_Pedal: Känns som att en luft/vatten-värmepump är den billigaste lösningen. Annars är ju Bergvärme trevligt när elräkningen kommer.