Jag behöver fixa något billigare alternativ än el/diesel för att värma upp garaget och tillhörande utrymmen.
Är ute efter en fungerande budgetlösning då veden är gratis.
Är inne på att fixa en gammal vedpanna placerad i eget isolerat utrymme utanför byggnaden och köra med hemmabyggda aerotemper (bilkylare med fläkt).
Är ca 240m² (ca 24*10) och mellan 220-300cm i takhöjd som ska värmas upp.
Skulle detta fungera eller är jag helt ute och seglar?
Om det fungerar, hur grova vattenrör bör man ha? Räknar med att det blir ca 30 (15*2) meter rör totalt.
Hur stor panna (vattentank) bör man ha?
Något annat man ska tänka på eller har ni andra tips?
Är ute efter en fungerande budgetlösning då veden är gratis.
Är inne på att fixa en gammal vedpanna placerad i eget isolerat utrymme utanför byggnaden och köra med hemmabyggda aerotemper (bilkylare med fläkt).
Är ca 240m² (ca 24*10) och mellan 220-300cm i takhöjd som ska värmas upp.
Skulle detta fungera eller är jag helt ute och seglar?
Om det fungerar, hur grova vattenrör bör man ha? Räknar med att det blir ca 30 (15*2) meter rör totalt.
Hur stor panna (vattentank) bör man ha?
Något annat man ska tänka på eller har ni andra tips?
Tips på billig acc-tank är rund oljetank (farmartank). Ofta gratis och många kubik. Anslut expansionsledning på retursidan så kan du ha (gratis) exp-kärl i plast. Så har jag kört i några år nu. Funkar bra.
Kanske värmeväxlare och glykol i radiatorslingan för att kunna stänga av värmen ibland?
Kanske värmeväxlare och glykol i radiatorslingan för att kunna stänga av värmen ibland?
Bra tips. Glykol hade jag räknat medBjober skrev:
Jag värmer upp med en relativt stor dieselbrännare/värmekanon idag, men det går för mycket bränsle.Bjober skrev:
Räknar med att bara värma upp när jag ska vara där, så ca 4 dagar i veckan. Ingen underhållsvärme övrig tid.
1" bör ju räcka även för korta stora effektuttag tycker jag. Jag kör grova rör i mina system men det är bara för att kunna köra låg effekt på pumpen. Det är väl ointressant i ditt fall skulle jag tro. Orkar inte räkna nu men grovt har du väl ca 50kwh i en kubikmeter vatten så det kanske du vill hinna pumpa på en timma. Det är ungeffär det flöde jag har i trädgårdsslangen hemma. Då har du ett hum om vad som krävs.
Tänk på att rätt panna till rätt ack-tank. För en liten panna räcker 750 l tank... Du vill väl inte elda i en timma innan vattnet blir varmt.
Jag kör en Calmar v65 mot 4 kubik (skall dock säljas nu när jag kör igång med bergvärme).
Hade jag valt system så hade jag valt en större panna och två st tankar, en större och en mindre. Jag eldar mot den mindre som då ligger i serie med den större för att snabbt få värme, när den är varm går jag över till parallellkoppling. Eldar du på under dag ett så har du värme flera dagar senare också...
Jag kör med 2 tum mellan min panna och tank. 1 tum skulle nog räcka också...
Skaffa lite större begagnade radiatorer och sätt runt om in garaget.
Jag kör en Calmar v65 mot 4 kubik (skall dock säljas nu när jag kör igång med bergvärme).
Hade jag valt system så hade jag valt en större panna och två st tankar, en större och en mindre. Jag eldar mot den mindre som då ligger i serie med den större för att snabbt få värme, när den är varm går jag över till parallellkoppling. Eldar du på under dag ett så har du värme flera dagar senare också...
Jag kör med 2 tum mellan min panna och tank. 1 tum skulle nog räcka också...
Skaffa lite större begagnade radiatorer och sätt runt om in garaget.
Pannan ska ju upp i temperatur först innan den börjar ladda tankarna, sen lägger den varmvattnet längst upp i tanken ( tankarna). Tar man radiatorvattnet längst upp ska det inte spela någon roll hur stor tank man har, värmen ska komma så fort pannan är varm. Skiktat vatten blandar sig inte.
Men man får nog klura lite på hur värmeväxlaren ska kopplas och shuntas för bästa skiktning dvs kallt returvatten utan att växlaren fryser vid helt utkyld verkstad.
Men det är klart , har men tex växlarslinga i tanken så håller jag med ovanstående.
Jag kör en begagnad ca100kw växlare utanför tanken , shuntad före växlaren.
Men man får nog klura lite på hur värmeväxlaren ska kopplas och shuntas för bästa skiktning dvs kallt returvatten utan att växlaren fryser vid helt utkyld verkstad.
Men det är klart , har men tex växlarslinga i tanken så håller jag med ovanstående.
Jag kör en begagnad ca100kw växlare utanför tanken , shuntad före växlaren.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Kanske är smidigare med luftburen värme
Jag tackar så mycket för alla svar.
Kan uppdatera med att en panna har införskaffats och systemet har testats i 2 dagar än så länge.
TMV-Panna (allbränslepanna)
Grundfos cirkulationspump
Expansionskärl 35L
25R rör genom hela systemet
Bilkylare med tillhörande elfläkt
Skarvar mellan rör och bilkylare löstes provisoriskt med kylarslang
Kör med relativt lågt tryck i systemet tills att allt är testat ordentligt.
Vid utetemperatur runt 0 grader och snarlikt lika kallt i verkstaden, så går det relativt fort att värma upp så att man slipper knalla runt med jacka och mössa
Lufttemperaturen som kommer ut genom kylaren håller runt 50 grader och efter någon timmes uppvärmning så var det runt 22 grader (8 meter bort och 2 meter upp från golvet) mot där fläkten blåste.
Kylaren var placerad ca 50cm från golvet och riktad snett nedåt.
Det enda som jag inte har fått ordning på än är att det ryker in för mycket när man ska öppna luckan för att lägga i mer ved.
Resultat = Fullt godkänt
Kostnad = Billigare än en luft/luft värmepump
Kan uppdatera med att en panna har införskaffats och systemet har testats i 2 dagar än så länge.
TMV-Panna (allbränslepanna)
Grundfos cirkulationspump
Expansionskärl 35L
25R rör genom hela systemet
Bilkylare med tillhörande elfläkt
Skarvar mellan rör och bilkylare löstes provisoriskt med kylarslang
Kör med relativt lågt tryck i systemet tills att allt är testat ordentligt.
Vid utetemperatur runt 0 grader och snarlikt lika kallt i verkstaden, så går det relativt fort att värma upp så att man slipper knalla runt med jacka och mössa
Lufttemperaturen som kommer ut genom kylaren håller runt 50 grader och efter någon timmes uppvärmning så var det runt 22 grader (8 meter bort och 2 meter upp från golvet) mot där fläkten blåste.
Kylaren var placerad ca 50cm från golvet och riktad snett nedåt.
Det enda som jag inte har fått ordning på än är att det ryker in för mycket när man ska öppna luckan för att lägga i mer ved.
Resultat = Fullt godkänt
Kostnad = Billigare än en luft/luft värmepump
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det satt en elpatron i pannan jag köpte, men är det någon som kan förklara hur jag ska koppla in elen i den?
Vilken kabel från styrboxen ska sitta på vilket stift på elpatronen?
Boxen: Värmebaronen VB 6010 (F1, F2, F3 + jord ska kopplas in i den från väggen).
http://system.verksamhetsplatsen.se...skotsel/39_2_vbxx10_och_vbxx20_050309_dou.pdf
Elpatronen: Backer
Se bild samt att det står 3x2000W och 380/220V på den.
Vilken kabel från styrboxen ska sitta på vilket stift på elpatronen?
Boxen: Värmebaronen VB 6010 (F1, F2, F3 + jord ska kopplas in i den från väggen).
http://system.verksamhetsplatsen.se...skotsel/39_2_vbxx10_och_vbxx20_050309_dou.pdf
Elpatronen: Backer
Se bild samt att det står 3x2000W och 380/220V på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden