Hej, jag har enstaka vattenburna element i en slinga (enrörs) som inte blir varma. Har haft av termostaten och kollat att "piggen" rör sig. Trots detta blir elementet inte varmt medan de andra elementen blir det. Kanske (?) rör sig piggen inte tillräckligt? Har tryckt den lite med en skruvmejsel och den ger efter kanske en halv cm. Ska man dra i den oxo? med tång eller liknande? Har luftat elementen.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Har du plockat isär mer?
Jag hade samma problem, då hade en tätning i kopplet stuckit och fastnat vid returen
Så vattnet kunde dra genom kopplet men det blev stopp i radiatorn
Jag hade samma problem, då hade en tätning i kopplet stuckit och fastnat vid returen
Så vattnet kunde dra genom kopplet men det blev stopp i radiatorn
Värt tidigare hus hade dolt "bypass" - ett dolt parallellt rör med strypning över varje radiator.
Så att en radiator är kall behöver inte per automatik betyda att det är överledning i koppel eller att alla radiatorer i slingan behöver bli kalla.
Så att en radiator är kall behöver inte per automatik betyda att det är överledning i koppel eller att alla radiatorer i slingan behöver bli kalla.
Nu har jag hittat en ritning över värmeanläggningen. Verkar som om varje (?) radiator har sin egen fram (och retur) ledning. Då är det alltså inte så konstigt att visa element kan bli kalla (medan andra inte blir det). Frågan dock vad kan det vara? Verkar inte finnas någon reglering vid värmeanläggningen där man kan justera utan det måste isf vara i själva radiatorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det är ett vanligt tvårörssystem
Sitter det någon fördelning i pannan?
Lägg upp en bild
Sitter det någon fördelning i pannan?
Lägg upp en bild