M
Marcussjogren: Bra val! :)
14 svar · 11,2k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Fredagshumor på en Onsdag?! :p
2 svar · 1,6k läst
·
K
klasses: Tack för svaren!
9 svar · 4,5k läst
·
Peter2400
Peter2400: Det kommer göra stor skillnad, mina föräldrar har ett enplanshus byggt 2006 på 91 kvm. Dom gjorde av med drygt 20000kWh per år, 24000 var året med högst förbrukning Huset värms av en Nibe 310P och golvvärme, men dom vill ha varmt inne 24-26 grader så pannan har använt elpatronen i stor utsträckning. För tre år sedan satte dom in en panasonic luftvärmepump, betalade ca 13000:-
3 svar · 5,8k läst
P
patrik1975: Hej forumet En CNC panna som vi stödvärmer med vid behov, huset värms av luftvärmepump primärt. Idag är pannan kopplad till 2st 500 (eller 1000?) liters tankar, (stora iaf :) ) Laddomaten avstängd så cirkulationspumparna däråt är avstängda. Frågan är om det skulle vara en idé att montera en kran mellan panna / tankar för att stänga flödet helt dit, eftersom de ändå inte
0 svar · 1,5k läst
Byggglädje
Byggglädje: Slutord: Efter ovan sagda åtgärdrr har vi nu varmt och skönt. Har fått till och med sänka värmekurvan då det blev väl varmt.
32 svar · 9,7k läst
·
T
toto1: Det beror på hur det ser ut, men att använda sig av en injusteringsventil till 2-rörsystemet och en till 1-rörsystemet är en bra början. Gör en skiss/flödesschema på hur det kommer se ut.
4 svar · 1,7k läst
N
Napster: Tack, det verkar som den funkar för nu på kvällen gick den igång!
2 svar · 959 läst
R
roke: [citat] Ja det stämmer förmodligen. Jag är som sagt inte så bra på de där formlerna och exakt vad de olika benämningarna i dem innebär eller vad de exakt betyder. Jag har inte orkat sätta mig in i det eftersom det verkar krångligt. Men jag tror ändå att jag förstår varför det slutna kärlet behöver vara större vid ökad höjd. Det verkar bara vara så svårt att förklara det. :)
43 svar · 4,9k läst
S
sblixten: [citat] Jag brukar resonera tvärtom. Insteget är stort och första tar längst tid, sen lär man sig och blir lika snabb som röris på de sista ;)
19 svar · 4,2k läst
·
pelpet
pelpet: Man brukar ha en golvbrunn under diskbänken när man bygger kök idag.
10 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: Det är tyvärr inte alla som har koll på detta. Kostar straxt över hundringen. Så det finns ingen anledning till att inte montera en! http://www.vvs-klimat.se/product.html/faluplast-rostskyddsnippel-inv/utv?category_id=75 Edit: http://www.rskdatabasen.se/infodocs/dos/dos_96_2911990_gruppfil.pdf
16 svar · 6,8k läst
·
S
sharif: Det var termostaten som strulade men det var även dåligt tryck i systemet (expkärl som säckade ihop). Fixat nu och värmen igång :) Återigen tack för alla tips ::thumbup:
14 svar · 7,0k läst
·
H
hempularen: Det är rätt vanligt att kärlen går sönder. Det sitter ju en "fotboll" inne i kärlet. Den skall tryckas ihop av det epanderade vattnet, och expandera när vattnet svalnar. Ett vanligt fel är att det går hål på bollen. Då skall det gå att se att det kommer vatten ur påfyllningsventilen om man försöker fylla på (har inte själv sett detta). Om vi antar att kärlet inte fungerar, så
4 svar · 24,6k läst
A
Autodidak1: Då skulle jag också börja med att testa utan rumstermostater, går lösa efteråt med trådlöst om du känner att du behöver. Jag tycker behovet är störst i sovrum och bad, men brukar sätta överallt eftersom merkostnaden är liten då man ändå börjat.
6 svar · 2,8k läst
M
magnetens: Jepp ska du strypa någonstans så är det endast på avgassidan och bara lite grann för att säkerställa att du ändå har tillräckligt bra drag så att det about inte ryker in i huset då du öppnar luckan för att lägga i mer ved. Så kallad pyredning blir det lätt om du stryper på tilluften så att brasan ej får tillräckligt med syre (vilket du INTE ska göra) En extra baffelplåt kan
12 svar · 4,2k läst
A
aenget08: Jag har köpt 16 st TP RAK4 RSK 6606546. I monteringsanvisningarna står det att muttern på inloppskopplingen (med kona) skall dras för hand och därefter dras 3/4 varv med nyckel. På sex av mina RAK4 går det inte att dra en av fyra muttrar för hand, det är som om den utvändiga gängan på armaturen är oval. Muttrarna passar på övriga tre ställen på armaturen. På alla sex RAK4 så
0 svar · 955 läst
S
Skysodan: Utbyggnaden gjordes 2005. Vi flyttade in 2015. Förra året körde vi golvvärmen och den har en förbrukningsräknare. Den har totalt under vår tid i huset dragit 1700kwh så det är inte katastrof. Men jag misstänker precis som ni att isoleringen är för snålt tilltagen. Eller kan det vara fönster som är för låga U värden kanske?
4 svar · 853 läst
ama3282
ama3282: Det räkte inte med att stänga av brännaren på On/Off utan man var tvungen att återställa med knappen 2 och 4. Sedan gick den som den skulle igen. [bild] [bild]
3 svar · 7,0k läst
·
N
Nerre: Så som jag har uppfattat att man justerar in ett värmesystem så gör man så här: Ställ alla radiatortermostater på max. Justera framledningstemperaturen (i det här fallet är det kurvan som ska justeras, men om det är lutningen som ska justeras eller om den bara ska förskjutas är svårt att säga) så att det blir lagom varmt i kallaste rummet. OBS! Det kan ta ett dygn eller två innan
23 svar · 3,2k läst
M
Marcussjogren: Tjena! Vill bara göra en verifiering här innan jag börjar pilla på mitt system. Har tidigare gjort en injustering och sedan installerat en rumsgivare. Nu när givaren visade 21C så gjorde pumpen ändå värmevatten var tionde minut. Visst är det väl så att rumsgivaren bara justerar om börvärdet, den blockerar inte värmetillverkning? Dvs - skulle min kurva vara fel (för hög) av någon
0 svar · 1,2k läst
B
Breki: Hej alla! Jag har nyligen påbörjat en rätt omfattande renovering av min lägenhet, och gör den rum för rum. Nu är det snart dags för mig att börja lägga nytt golv i hallen, och funderar på att lägga elgolvvärme när jag ändå håller på - delvis för att det är en väldigt lång och otymplig hall där ett element vid ytterdörrn inte räcker och delvis för att jag gärna vill
0 svar · 2,6k läst
K
kahnilainen: Lägger till några dåliga bilder på setupen: [bild] [bild] [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
J
Josth: Ettrörsradiatorer brukar ha en röd ring tejpad runt framledningsröret nere vid rörkopplet. Man kan också känna det när värmen är på genom att rörkopplet är varmt även om man stänger radiatorn (drar ner termostaten). Är det tvårörs så blir rörkopplet svalt efter ett tag när radiatorn också svalnat.
1 svar · 1,1k läst
·
1
1036: kolla med en gymnasieskola "el-tele"linje eller radio tv reparatör brukar vara duktiga på att felsöka ock laga.
1 svar · 1,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: Fungerar betydligt bättre efter strypning på primären över shuntgruppen.
10 svar · 3,9k läst
·
MrCurry
MrCurry: Thanks Roland, I'll keep an eye on it after it's refilled and see how long it lasts before needing topping up.
4 svar · 930 läst
·
Krilleman
Krilleman: Dom passar direkt med konisk tätning. Smörj bara upp anläggningsytor/konade delar med lite locherpasta och dra dit! Du behöver alltså ingen ytterligare kona för att få dit dessa excentrar.
3 svar · 782 läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Såg RSK nu :P
14 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.