Två osäkerheter inför kopplandet:

Enligt manualen till MMA radiator kopplingen står det att man ska dra kopplingarna till botten så att oring tätar ska man alltså ta i tills det tar stopp? eller ska man dra lite försiktigt så man inte skadar oringen?

http://www.mma.se/wp-content/uploads...8040-rev-3.pdf

Ska man stoppa ner röret helt i botten i kopplingen? känns ju nästan som man kommer strypa flödet då..

Närbild på en hand som håller en radiator koppling av märket MMA, med synlig O-ring i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ingen som vet?? Lutar åt att ja sätter den några mm från botten... Ska man ha stödhylsa tro?

Ser lite dåligt på bilden. Är det tillopp och returanslutningar mot ett radiatorkoppel, så ska du ha M22-12 kopplingsset. Eller M22-15 om det är 15 mm rör. Finns normalt inga o-ringar på dessa. Det finns även kopplingar avsedda för Pex. Vad ska du koppla med för rör?

Har du koppar eller elförzinkade stålrör ska du använda såna här. Mjuka och halvhårda rör ska ha stödhylsa Kopplingsdetalj för koppar eller elförzinkade stålrör med siffermarkeringen 2859.

japp det är precis en sådan jag har 2059. Det är alltså röret som går mellan nedre och övre kopplingen

Alltså röret som är 600mm som ska kapas i lämplig längd och frågan är om det ska kapas så det bottnar i nr 2 (2 rörsfördelaren)
Nr 3 på bilden har oringar och frågan där va hur hårt dessa ska dras

VVS-installation med numrerade delar, inklusive rör och rörfördelare med o-ringar.

Krilleman
Röret Nr2 ska i botten.

Och Nr3 ska dras hårt. Jag brukar inte snåla på vridmomentet när jag drar dessa.

• Gilla
Arne999 och 1 till
  • Laddar…
Gött då kopplar ja på :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.