Hej alla och god fortsättning.
Jag har ett problem, tror jag iaf. (är helt grön på vatten/ved eldning) jag bor numera i ett hus med vedeldning mot acctank och laddomat och solvärme.
dom senaste gångerna jag eldat så har det kommit lite dropp/rinn från skvallerröret när tanken nått ca 80grader i toppen. igår när jag skulle tända så tyckte jag att det skvalpade/rann både i pannan och i acctanken. jag misstänker att det behöver fyllas på vatten men jag kan inte hitta någonstans man kan se nivån i systemet, alla element blir varma och systemet har inte kokat nån gång (under min korta tid med det)
det enda man kan se är temp på pannan, temp för topp/mitten på acctanken och dom 3 temp mätarna på laddomaten i botten av acctanken. och en tryckmätare vid expansionskärlet.

det går rör åt kors å tvärs och vid "inkommande" vatten sitter en röd ventil som är stängd, och under den nån form av tryckventil e dyl?

kanske kan någon hjälpa mig med hur jag skall gå till väga så att jag kan elda igen :)

bild1.jpg

bild2.jpg
inkommande vatten är från hålet i väggen och röret går sedan neråt och delar sig till den röda ventilen som är kopplad med övre utgående rör på pannan. det går även neråt till den svarta tryck(?) ventilen. :/

bild3-1.jpg

bild3.jpg

bild4.jpg

bild5.jpg

tryckmätaren till expkärlet brukar stå på noll när det inte eldas.
 
Öppna den röda ventilen lite försiktigt och se vad som händer på tryckmätaren.
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
när jag vrider på den röda så hörs det att det trycks in/ut (?) vatten men tryckmätaren rör sig inte, nu fyllde jag iofs väldigt lite eftersom jag inte vet hur mycket jag skall fylla eller hur jag ser hur mycket det är?? ¨
jag har läst i andra trådar att trycket skall vara ca 0.5 bar ? isof så saknas detnog en hel del vatten eftersom mätaren är i bott :( ska pumpar m,m var igång eller skall systemet vara avstängt och kallt?
 
efter en liten stund nu så steg trycket till 0,2 då stängde jag av :/ men det plaskar fortfarande i panna å tank när laddomaten startar..
 
Kolla först vad du har för tryck när du eldat klart och allt är varmt. Du kan fylla då också och upp mot 1,5 bar, då har du gjort vad som går med givna förutsättningar. Är trycket sen ändå nära noll kallt får du börja kolla förtryck osv.
 
  • Gilla
dareallinkan och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Kolla först vad du har för tryck när du eldat klart och allt är varmt. Du kan fylla då också och upp mot 1,5 bar, då har du gjort vad som går med givna förutsättningar. Är trycket sen ändå nära noll kallt får du börja kolla förtryck osv.
när tanken är på 80 i toppen så är trycket alltid 1,5 även om det är på gränsen till rött eller precis under så börjar det droppa ur skvallerröret. toppen kan vara tex 80, mitten 80 å botten vid laddomat 20 tex. det jag är orolig för är ju att det skulle vara för lite vatten i panna/tank och nått pajjar pga av det :/

redigerat till 80topp 80 mitt å 20 botten. hade skrivit fel innan
 
Redigerat:
Har du tex 2 st 750 liters tankar så bör expkärlet vara minst 150 liter. Dessutom ska det heller inte ha större förtryck än nödvändigt. Det är tex ingen mening med att ha ett stort expansionskärl om gummiblåsan inte kan hantera volymökningen. Har du 0 bar när systemet är kallt(vilket det egentligen aldrig ska behöva bli om man har tillräcklig tankvolym) och 1,5 när tanken är laddad låter det som det är för litet exp-kärl. Börja med att ställa nåt uppsamlingskärl under övertrycksventilen så du får ett begrepp om hur mycket vatten som trycks ut.
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
Du kan ju börja med att kolla så att kärlet är helt invändigt så inte "blåsan" är sönder. Dvs kolla att det bara kommer luft i påfyllningsventilen den är av samma typ som på ett bildäck, får du ut vatten där är det bara att byta ut kärlet. Verkar det helt kan du åtminstone börja med att ordna vettigt lufttryck det sk förtrycket. Storleken du har är kanske lite på gränsen enligt grova tumregler men det är som jag ser det inte omöjligt att det går bra att köra med det.

Söker du på forumet finns många trådar kring expansionskärl och hur man kollar och fyller luft osv man kan göra på flera sätt beroende på om man har avstängning före kärlet eller ej.
 
  • Gilla
dareallinkan och 1 till
  • Laddar…
Är det en enda acktank eller 2-3 som är ihopkopplade så du ev kan koppla bort de som inte har varmvattenberedning inbyggt i sig.
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
exerg skrev:
Börja med att ställa nåt uppsamlingskärl under övertrycksventilen så du får ett begrepp om hur mycket vatten som trycks ut.
jag måste ha en hink under för det finns ingen golvbrunn i anslutning !!!?? det var så jag upptäckte att det droppade för det var plötsligt vatten på golvet och det tog ett tag innan jag kom underfunn med var det kom ifrån. tömde det innan så jag kan hålla koll på hur mycket det droppar ut nu.

GK100 skrev:
Du kan ju börja med att kolla så att kärlet är helt invändigt så inte "blåsan" är sönder. Verkar det helt kan du åtminstone börja med att ordna vettigt lufttryck det sk förtrycket. Storleken du har är kanske lite på gränsen enligt grova tumregler men det är som jag ser det inte omöjligt att det går bra att köra med det.

Söker du på forumet finns många trådar kring expansionskärl och hur man kollar och fyller luft osv man kan göra på flera sätt beroende på om man har avstängning före kärlet eller ej.
blåsan är hel, jag var nere och kollade nu och det kommer endast luft. exp kärlet är på 150 l

exerg skrev:
Är det en enda acktank eller 2-3 som är ihopkopplade så du ev kan koppla bort de som inte har varmvattenberedning inbyggt i sig.
det är en tank på 750 l och 150 l exp kärl. laddomat 21

vid ca 1 bars tryck 80 topp och ca 35 mitt så slutade det "skvalpa" och plaska, nu har jag 80g i topp och ca 50 i mitten botten är 30 och trycker är 1,5 bar och det är nu det börjar droppa. om jag vill få upp mer temp i tanken utan att det droppar ut en massa vatten får jag antingen ta en varm dusch eller lägga i pinne för pinne ungefär :/
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Krilleman
150L kärl på en 750L tank är bra dimensionerat! Lite för stort, men det är aldrig fel.

Du har antagligen för lite luft i blåsan på ditt exp kärl som redan nämnts ovan.

Läs mer här:
https://flamcogroup.com/files/datasheets/doc_swe_h1_2015.pdf

Du ska kontrollera lufttrycket på bilventilen med systemet helt trycklöst.
 
  • Gilla
dareallinkan och 1 till
  • Laddar…
När man får exp-kärlet nytt så är oftast förtrycket dubbelt så högt som det krävs och många installatörer installerar det som det är. men nu när du tänker elda pellets innebär det att de stora temperatursvängningarna uteblir så du behöver inte bry dig så mycket om detta.Pelletseldningen kommer att hålla tanken i 75-80 grader dygnet runt så nån större skillnad i volymökning blir det inte. Om termostatgivaren sitter i mitten på tanken eldar brännaren på i pannan så mycket den orkar och då den temperatur som laddomattermostatens öppning (78-82 gr)uppnås så skickas värme över till tanken. Detta funkar bra när man eldar ved med 30-50 kw effekt men pelleteldning är tänkt att sköta sig på annat vis och dimensioneras ofta till att momentalt klara husets värmebehov och tar inte hänsyn till att snabbladda acktankar. Sätter man tex en 20 kw:s pelletsbrännare eller likn på en modern vedpanna brukar det uppföra sig liknande det aktuella. En snabbkoll på röktemperaturen ger snart facit.
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
150L kärl på en 750L tank är bra dimensionerat! Lite för stort, men det är aldrig fel.

Du har antagligen för lite luft i blåsan på ditt exp kärl som redan nämnts ovan.

Läs mer här:
[länk]

Du ska kontrollera lufttrycket på bilventilen med systemet helt trycklöst.
ska göra detta, men jag upptäckte en sak nu när jag stod och filosoferade i pannrummet, nu när det är tryck i så hörs det att det läcker från röret som går från toppen av acc tanken till tryckgivaren/exp kärlet, inte så att det kommer vatten men det pyser/bubblar under isoleringen. kan det vara detta som skapar problemen med att vattnet vill tryckas ut ?
 
exerg skrev:
När man får exp-kärlet nytt så är oftast förtrycket dubbelt så högt som det krävs och många installatörer installerar det som det är. men nu när du tänker elda pellets innebär det att de stora temperatursvängningarna uteblir så du behöver inte bry dig så mycket om detta.Pelletseldningen kommer att hålla tanken i 75-80 grader dygnet runt så nån större skillnad i volymökning blir det inte. Om termostatgivaren sitter i mitten på tanken eldar brännaren på i pannan så mycket den orkar och då den temperatur som laddomattermostatens öppning (78-82 gr)uppnås så skickas värme över till tanken. Detta funkar bra när man eldar ved med 30-50 kw effekt men pelleteldning är tänkt att sköta sig på annat vis och dimensioneras ofta till att momentalt klara husets värmebehov och tar inte hänsyn till att snabbladda acktankar. Sätter man tex en 20 kw:s pelletsbrännare eller likn på en modern vedpanna brukar det uppföra sig liknande det aktuella. En snabbkoll på röktemperaturen ger snart facit.
'

ingen pellets här ;) bara ved, men rökgaserna brukar ligga på stadiga 150 grader ungefär +- lite beroende på vedtyp och mängd. men mellan 120 och som max 200.
 
M
Det porlande ljudet brukar uppstå när det är luft i systemet, var så för mig tidigare. Har du luftat element, panna, tankar osv det senaste?
 
  • Gilla
dareallinkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.