Värme allmänt
BrokenArrow: Men Kallebo. Sommartid är det ju mer sol i Norrland, dock med något lägre infallsvinkel än i Skåne mitt på dagen.
Fjojtmehmet: På jobbet har vi 15 koppar med lödkopplingar sen tidigare, nyinstallation från senare år har presskopplingar. Kör ut ca 7,5bar, funkar finfint.
kulle: Följ råden som Josth gav dig, det är det bästa att börja med.
pelpet: En extra värmepump är ju en jättedålig lösning. Kostar en massa pengar i inköp och måste underhållas också. Det som händer om du "överbelastar" din nuvarande värmepump är att du får dra igång elpatronen lite oftare. Du kan aldrig räkna hem en luftvärmepump eller annan värmepump för det här. EI60 fixar du väl genom att sätta isolering och gips innertaket i garaget? Jag kan
Bäcken: Är det någon som har en installationsanvisning för Albin Venova? Skulle behöva sätta in en stålslang i pipan men undrar på vilken dimension som krävs..:x
Josth: Om det blir för varmt inne när utetemperaturen sjunker så är värmekurvan för hög/brant. Prova med en lägre inställning för värmekurvan.
danpih: sådärja!!!! nu har jag tagit bort elementet, satt dit en fläktkonvektor, dragit nya rör (kromade och sen alupex sista biten) hade lite hjälp av rörmokaren, som gjorde övergången från järnrören till koppar, resten drog jag själv. har fyllt upp vatten i systemet igen och gått runt och luftat lite element, ska ta dom sista när barnen är vakna, imorgon ;) [bild] först nya
Krilleman: http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.93_lk-fordelarshunt-vs-2-25.pdf :thumbup:
MagHam: Jag har sett samma sak i vår Nibe värmepump (där jag bytte en bit rör och några flexslangar på KB-sidan i våras). Antingen var de mjuklödda - eller hårdlödda med silverlod (undersökte inte närmare) men något fosforkopparlod var det då inte. Noterade precis samma sak som du runt dessa kopplingar. ovanligt stor ärgbildning. Vore intressant om någon VVSare typ Krilleman kunde
anton_137: Peter2400. Tack för svaret. Lite för dyr för budget, med installation slutar den på ca 18 000, lite drygt. Förstår hur du menar med lägsta effekten. Tack för det tipset.
Husqvarna220Ac: Eller ett kopplingsur på en liten Din-skena..och fler val om man vill med dagar mm..
GK100: Du har ju redan en typ av modern pump och skillnaden mot ytterligare mer moderna ligger mest i deras möjlighet att reglera varvtalet efter tryck-flöde osv. Skillnaden mot den gamla ligger ofta i hur stort pumphjul som valts och hur huset är utformat mm allt brukar sluta med mindre dimension och högre varvtal. Internt i pumpen ger detta höga lokala hastigheter som enligt vissa naturlagar vi
Claes Sörmland: Det kanske kan hända men den vanliga oron är att bergvärmen ska förorena drickvattenbrunnarna genom läckage från kollektorslangen eller saltvatteninträngning i grannens brunn. Vanligen så brukar ett skyddsavstånd på minst 30 m mellan borrhål och borrad drickvattenbrunn anses vara lämpligt. Det låter konstigt att grannen ska ge sitt medgivande. Tänker du borra in till deras
JohannaR: Bor i ett tvåplans-kedjehus byggt 1968. Har en NILAN värmepump VP18 CEK sedan 2008. Kör denna på ganska hög ventilationshastighet för att få ner radonet (från blåbetong i byggmaterialet. Har nu även en fläkt i krypgrunden som ventilerar bort radon och fukt). Problemet är att nu under hösten/vinter så verkar det som att luften som tas in i huset inte hinner värmas upp tillräckligt
Hammarfall: [citat] Nu är det svalt i sovrummet och varmt i resten av huset. Tacl!
Skysodan: Får du upp tillräckligt hög temp vid tändning? Vi hade problem med att vi började stänga ventiler o spjäll innan man fått en riktigt hög temp i spisen. Väl därefter har vi fått ut mycket mer värme i vår kamin. Testa första ilägg med 3-4cm stora pinnar helt fullt. När det brunnit ner till hälften ca. med mycket luft o ingen spjällning. Gör du till ilägg o låter det tända
teamswix: Vi har en 30m2 vinterträdgård bredvid tvättstugan och en slinga vattenburen golvvärme i tvättdtugan/wc (3m2). Går det att skicka frånluft till vträdgård vissa tider och koppla in golvvärme på vvb?(ev möjlig besparing, kostnad värma golv) Sitter även en luftvärmepump utanför tvättstugan, skulle man kunna sätta frånluften rakt på den under vissa tider på året och göra nån
Petteri Koste: Oops, gick in på fel länk. Men det ser ut att vara samma fjärrkontroll Zibra hette den som var förfylld.
Andreas Lundgren: Nu har jag gjort en jämförelse på fyra bra system tror jag. :-) Adax, Nobö, Tego och LVI: https://www.byggahus.se/forum/olja-el/283899-alternativ-till-ett-modernt-varmesystem-med-direktverkande-el.html
leversnitt: Överhettningsskyddet på min pelletsbrännare har löst ut och jag lyckas inte återställa den och tänkte därför höra efter om det kanske är någon som har mer koll än jag, känner mig en smula korkad faktiskt. Skyddet i fråga är följande: http://www.eldkraft.se/produkt/termostat-verhettning-med-terstllning-90c1111 och enligt min manual för brännaren står det att jag ska trycka på
KnockOnWood: Ja, skall man tro alla larm och alla "kostråd" så vore det väl bäst att sluta äta och sluta andas :confused:
KnockOnWood: Här i Laholms kommun är man lite "Laid back" :) När vi byggde hus 2009 - 2010 stod det i alla papper att energiberäkning/energideklaration skulle lämnas. Det har aldrig gjorts, och har aldrig efterfrågats på sex år :) Vi kommer aldrig att sälja, utan bor kvar tills de bär ut oss. Så vad som krävs vid en ev. försäljning är helt ointressant.
Fred vom Jupiter: Jag köpte en vanlig golvvärmekabel av dem, men naturligtvis hade jag mätt fel och behövde byta. Det var inga problem, gick smidigt och jag fick lite gratis rådgivning per telefon.
mroing: Googla på golvvärme så hittar du en drös med webbutiker. Eller kolla länkguiden här på byggahus. https://www.byggahus.se/lankguide/vvs/golvvarme/ När det gäller stora projekt så bör du nog överväga att vända dig till en leverantör som kan hjälpa dig att räkna ut vad du behöver.
mroing: [citat] Om du nu ändå renoverar hela köket och har möjlighet så tycker jag du skall satsa på vattenburen golvvärme där. Det är nu du har möjligheten. Du bethöver en Shunt om ytan är över ca 5 m2. Tex LK Minishunt M60. Rådet från säljaren på Nibe verkar minst sagt underligt! Han har nog inte fattat hur en shunt funkar... jag ser inga problem i att byta den radiator du har mot en
dfl: ok tack för snabbt svar. Har en hantverkare som kommer om några veckor så han får fixa omdragning samtidigt.
Rabbithole: En luft-luft i varje rum ;) Isolering känns ju som nummer ett om du har så löjligt lite, jag som tycker 260 i väggen är snålt..
Peter2400: [citat] Vi har en MB pump i källaren ca 65%, den ska kunna ge ner till 1kW, men den brukar dra 450W som minst när den ger värme, den årstiden när värmebehovet är lågt och cop högt så ger pumpen då minst 2kW värme. Det här innebär att den varvar upp pumpen och öser på med värme för att 10 minuter senare inse att det räcker och gå ner på lågfart igen, detta får följden att