Värme allmänt
jojo123: Det brukar vara en slide som den sitter nerstucken i , eller vara en klämma som pressar den mot röret med skruv eller annat Har försökt att se hur det ser ut på skiss www.atmos.eu/en/combi-boilers-for-wood-and-pellets-or-heating-oil/ , men svår att se
Sandtman: Hjärtligt Tack @rävlyan ! Vi har en pelletsbrännare men som inte kommer att användas: Tror den iofs har fungerat felfritt men det är en massa labb med pelletshantering, sotning osv. Det får helt enkelt bli eldrift tillvidare. Pannan står i ett trångt utrymme och montera ner plåtarna för att komma åt att täta spjället låter iofs som en bra ide men det verkar vara en hel del arbete
plan-g: [citat] Tack för bra svar! Det låter som att jag snarast bör ta dit sotare och lite mer på denne än på säljaren i butik. Smidigast vore ju att slippa insatsrör.
tobben87: Slutrapport: Bättre sent än aldrig, helgerna flög förbi och de där med i helgen blev visst många helger senare. Men nu är i alla fall slangen bytt. Tack för alla goda råd! Detta visar hur viktigt de är att följa monteringsanvisningarna från tillverkaren. Vi sydde ihopp slangarna precis som föreslagits i tråden, borrade fem hål och sydde ett gäng gånger med ståltråd, tejpade
Rabbithole: Ni har ett gammalt hus som troligtvis är ganska dåligt isolerat. Det ger ett hyffsat högt värmebehov som inte fungerar att tillgodose med enbart ventilationsluften. FTX är jättebra så behåll det, vi vet inte vad det är för aggregat ni har men om något så byt bara ut det mot ett modernare när det är trasigt. Om ni ska byta golv så är det ett utmärkt tillfälle att lägga in
offlarjon: [citat] Tusen tack för hjälpen, men inser av det du skriver att jag med all sannolikhet kommer att ta mig vatten (bokstavligen ;)) över huvudet om jag ger på på detta, så det får helt enkelt bli att boka in rörmokaren istället. Visserligen nice att spara någon tusenlapp eller två på att göra det själv, men det är trots allt vatten under tryck som kan ställa till det rejält om det
AndersS: Sex år gammal tråd, men det beror ju på din kassett och dina förutsättningar, men även vad sotaren anser. Är inget krångligt att ta upp hål i murstock, bara att slå sönder en sten och sedan ta bort så mycket man behöver och mura igen efter. Det som är krångligt är att försöka göra minsta möjliga för då blir det ofta strul med att täta och få det bra. Har själv när jag
useless: Stänger du alla termostater, väntar tills rören har svalnat och öppnar termostaten i vardagsrummet så borde du kunna känna på rören vart vattnet flödar.
Trunk: I "kontoret" finns det ett fönster ganska nära hörnet. Det är samma hörn som jag av praktiska anledningar hade tänkt ha kontorsbordet. Som ett resultat av detta kommer bordet att nästintill helt vara över det element som i dagsläget finns under fönstret. Ett annat problem, som kan tyckas fånigt, är att jag vill ha datorn i samma hörn. Det spelas en hel del på datorn vilket gör att
lordi: Ja, vad har du för brännare? Har du provat att aska ur pannan och rengöra brännaren?
saabforever: [citat] Brunar alltid ha fullt öppna spjäll. Ska man elda den till stenarna är så varma att man inte kan hålla mot den eller?
Lewdis: Fick tipset om en annan lösning. Att köra golvgips och våtrumsmatta på EPS skivor istället. Då kör jag samma lösning i tvättstugan men med golvgips och våtrumsmatta istället för med flytspackel och klinker. Låter som en klok lösning med något enklare utförande.
Magrand: Tror det kan vara 1-rörs. Fanns olika varianter av Gustavsbergs HE-radiator. Kunde användas till både 1 o 2-rörssystem Känn med fingrarna bakom plåten mellan rören, tror det det sitter en by-passventil där. Testa att stänga ventilen i radiatorn o vänta någon timme. Är rad. kall men rören varma = 1-rörs
rävlyan: Kan du ha någon form av självcirk genom pannan då kyler den av vattnet , kolla upp klaffventilen i laddomaten så den stänger , Är det samma temp på panna och tankar så finns en självcirk , Var tar du ut värmen från pannan eller tankar .
Gezzon: Vill bara i efterhand tacka för alla hjälpsamma svar. Elementet fick jag fart i genom att skruva på returventilen.
elmont: Det går utmärkt att sätta ett "för stort" element för att sedan strypa in det.
etompau: Nibe skriver om vattenkvalité och korrosion: https://www.nibe.se/sv-se/om-nibe/nyheter/press/2017-09-06-sa-valjer-du-varmvattenberedare https://www.nibe.se/assets/documents/12899/639177-1.pdf
Skärkarln: [citat] Temperatur upplevs olika i olika situationer. 18 grader i ansiktshöjd upplevs som kallt om golvet är kallare och tvärtom. Är det sen lite (och det kan vara liiiite) drag så upplevs det ännu kallare
golfgreen: Jag har pratat med den norska supporten och den blinkande lampan var ett "firmware-fel" som dom kände till. Kräver dock att jag byter ut termostaten, så jag ska få en ny skickad till mig.
Daniel 109: Konkurenskraftigt pris lär det inte bli. Så länge det släpps ut koldioxid från rötanläggningare eller förbränningsanläggningar är det rätt korkat att flrdöka fånga den ur atmosfären. Det kräver en massa mer resurser. Någon annan som såg att de nämnde naturgas som möjlig energikälla? Så länge vi gräver upp kol för att göra el är den här typen av anläggningar ren idioti.
Berry: Nu är det installerat och funkar över förväntan än så länge! Tar varma sidan av vattnet från mitten på tanken (returen i botten) och har shunten manuellt helt öppen och får ca 40grader i vattenbatteriet bara mha självcirkulationen! Har inte kört cirkpumpen alls än annat än för luftning och i morse var det 20-21grader i hela huset och verkar ha hållt sig så hela natten oavsett om
burenvärme: Hej, Har köpt in golvvärme från LK inkl. 16mm rör och spårade spånskivor. Undrar på om man kan lägga de direkt ovanpå befintligt golv, direkt på plastmatta (vinylgolv)? Asså att man skruver fast dom spårade spånskivorna direkt ovanpå den befintliga plastmattan? Eller borde/behöver jag bryta upp befintlig golvsspån och börja där? Ta bort plastmattan? Takhöjden spelar ingen roll
rävlyan: Klart det går att skarva på med tillkommande fördelardel , kolla fabrikat om det går , fördelen med direkt är att jag tror det blir billigare , och all plats finns , sen om du inte vet i dag hur det blir med rumsindelning eller så , kanske tillbyggnad Tänk på att det ska fram slingor till andra rum så det går att utföra senare , mycket lätt att bygga in sig
PappasHammare: [citat] 70 meter? kanske lite väl långt... Du får nog rätt mycket förluster där.. Om inte så blir det nog rätt dyrt.,.. Du tänker nog en kulvert som en stor betongtunnel Jag tänkte på detta.. https://www.rinkabyror.se/artikel/kulvertror-25-25/ Jo jag tycker det låter rätt mycket när kompressorn går igång och kör. Cirkulationspumpen är det inget problem med dock.
Zakalwe: [citat] Absolut. Man skulle vilja ha ett till vred/konstant där man kunde ställa in lutningen på kurvan för variabel tryck separat. Just nu är de bundna till "head"-värdena. Dock verkar "dynamic adapt" (Wilospecifikt, kanske finns även för Grundfos?) någon sort funktion som kan hjälpa till? [bild]
Josth: Lämpligt tryck i värmesystemet brukar man säga ska vara ca 1 bar så 0,2 bar är alldeles för lite. Kan också bero på fel i expansionskärlet. Fyll på systemet, stäng av cirkulationspumpen och lufta alla radiatorer, fyll på igen etc. Svårt att se på bilderna vad som är vad. Hittar man modellbeteckningen på fjärrvärmecentralen kan det gå att googla fram en manual.
rävlyan: Då har du problem ingen cirk , du måste följa rören om du kan och se om det är något ficka . kan vara på 2 sätt Med självcirk i gamla system är att stigarröret går upp på vinden och är kopplat mot kärlet och ett påstick på vinden och sedan ner till elementen ( då måste kärlet var max fyllt ) ibland går exspansion självt upp till kärlet och andra rör på annat sätt Bäst