3 419 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Klinker på Flooré golvvärme
Jag har en fundering om det finns någon här som har erfarenhet av klinker på Flooré golvvärmesystem.
Håller på att lägga in 13mm systemet i hallen där det ska vara klinkerplattor som är 30x60. Enligt instruktionen så ska det bara vara att lägga fix på golvvärmeskivorna om inte plattorna är mindre än 15x15. Det jag undrar är om någon har gjort så och om golvet blev stumt eller om det sviktar? Det jag är rädd för är att underlaget är för mjukt så att det börjar spricka när man börjar gå på det.
Hade varit bäst om man bara kunde lägga fixet direkt på skivorna så slapp man bygga så mkt på höjden. Försökt leta andras erfarenhet av detta system men det verkar inte vara så många som skriver om det.
Håller på att lägga in 13mm systemet i hallen där det ska vara klinkerplattor som är 30x60. Enligt instruktionen så ska det bara vara att lägga fix på golvvärmeskivorna om inte plattorna är mindre än 15x15. Det jag undrar är om någon har gjort så och om golvet blev stumt eller om det sviktar? Det jag är rädd för är att underlaget är för mjukt så att det börjar spricka när man börjar gå på det.
Hade varit bäst om man bara kunde lägga fixet direkt på skivorna så slapp man bygga så mkt på höjden. Försökt leta andras erfarenhet av detta system men det verkar inte vara så många som skriver om det.
Jag har lagt floore i hallen, precis som du planerar.
Floore antyder ju i deras manualer att så länge underlaget är tillräckligt stumt så fungerar det utmärkt att lägga plattor direkt på skivorna. Själv så hade jag för dålig styvhet i underlaget, så jag la kortlingar i träbjälklag, skruvlimmade på nya spånskivor, la ut flooreskivorna, flytspacklade 5mm på detta och la sen 60x30 plattor. Detta gjordes för nästan 1 år sen och jag har inte sett en tillstymmelse till spricka i någon fog eller annat alarmerande. Anledningen till att jag flytspacklade var mer för att komma upp i samma nivå som angränsande golv.
Floore antyder ju i deras manualer att så länge underlaget är tillräckligt stumt så fungerar det utmärkt att lägga plattor direkt på skivorna. Själv så hade jag för dålig styvhet i underlaget, så jag la kortlingar i träbjälklag, skruvlimmade på nya spånskivor, la ut flooreskivorna, flytspacklade 5mm på detta och la sen 60x30 plattor. Detta gjordes för nästan 1 år sen och jag har inte sett en tillstymmelse till spricka i någon fog eller annat alarmerande. Anledningen till att jag flytspacklade var mer för att komma upp i samma nivå som angränsande golv.
Japp 5mm noterades
Funderar på att lägga detta i nya badrummet. Då blir det med 12mm flyt ovanpå innan tätskikt och kakel kommer på så det verkar ju lovande.
Men du körde flyt direkt på aluminiumytan då antar jag? Verkar ju vara ok men det är tydligen inte ok att göra det på "vanliga" aluplåtar som man använder till spårat spån.....
Men du körde flyt direkt på aluminiumytan då antar jag? Verkar ju vara ok men det är tydligen inte ok att göra det på "vanliga" aluplåtar som man använder till spårat spån.....
Förstår inte riktigt oxideringsproblemet. Man utsätter aluminiumet för fukt i nått dygn tills flytspacklet torkat, hur kan det hinna orsaka nån skada?? Eller är det andra grejer i flytet som påverkar??
Galvanisk korrosion troligen. AL ligger dåligt till avseende det. Kan vara försiktighetsåtgärd fr tillverkaren också.A Arne999 skrev:
Klicka här för att svara