Precis som många är inne på här låter det som att er relativt höga elförbrukning beror på huvudsakligen två saker: Ett äldre hus med i moderna mått dålig isolering och därmed ett högt energibehov samt en värmeanläggning som till stor del tycks gå på eltillskott (vilket ju en indikatorlampa verkar meddela).
Att elförbrukningen stigit de senaste åren trots att husets isolering knappast blivit sämre tyder på att något annat ändrats. Med en åldrande värmepump ligger det nära till hands att tro att själva värmepumpen (kompressorn utomhus) antingen strular eller har stannat helt. Värmesystemet övergår då automatiskt till att producera värme med dess inbyggda elpatroner, vilket leder till en drygt dubbelt så hög elförbrukning jämfört med att helt köra på kompressor (beroende på hur effektiv denna är, så kallad COP). Det borde gå att läsa av drifttid för såväl elpatroner som kompressorn någonstans på antingen inne- eller utedelen (eller båda). Såhär i januari borde kompressorn gå nära på dygnet runt. Gör den inte det så är något fel med denna, och med tanke på dess ålder skulle ett byte av värmesystem kunna vara vettigt i så fall.