5 303 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Eldat sönder pannan
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Finns expansionskärl till elementen med den står ju i direkt förbindelse med vedspisen. Nu har jag stängt av flödet till vedspisen så då är det bortkopplat. Fram till 2005 värmdes huset med kökspannan men efter det installerades en bergpump.blackarrow skrev:
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Väggen mellan vatten och eld måste ju brustit. Normalt är sett är det ju vatten i röret och kärlet på vinden. Allt det måste kokat bort. Pumpen heter Nibe Fighter 1115. Fast kondensering. Sidan 20.L lat skrev:
https://www.nibe.se/assets/documents/11138/031050-2.pdf
Men om det inträffadeO Old KnotVillage skrev:
- måste ju i princip hela systemet blivit tomt på vatten. Har du fyllt på systemet mycket efter detta
- Expansionsröret ifrån pannan blivit i det närmaste glödhet. Har du kollat så du inte har några brandskador nånstans
- Det synas nån form av vattenläckage i pannan om du fyller på systemet
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
L lat skrev:Men om det inträffade
- måste ju i princip hela systemet blivit tomt på vatten. Har du fyllt på systemet mycket efter detta
- Expansionsröret ifrån pannan blivit i det närmaste glödhet. Har du kollat så du inte har några brandskador nånstans
- Det synas nån form av vattenläckage i pannan om du fyller på systemet
Tycker oxå det är konstigt att vatten inte fylldes på automatiskt från tanken men pumpen kanske i närmast stänger tillförseln när den står stilla och det finns knappt något tryck i systemet då det är öppet. Är strax under 0.2 bar. Röret som går upp till kärlet på taket tål nog grymt med värme men väggarna är det nog värre med.
0,2bar är 2m vattenpelare. Det tyder på för lite vatten.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
D Daniel 109 skrev:
Hur som helst så verkar pannan körd eftersom det kommer rök ut vattenledningen.
Hur funkar det att elda i en vattenkamin vid strömavbrott? Blir det strömavbrott vill man ju kunna elda men måste vattnet cirkulera går det ju inte.
När pannan är högre än vattentanken går det inte.
Värmer du nu huset med vattenradiatorer och värmepump, men har stängt kranar så att expansionskärlet är bortkopplat?
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Bergpump med radiatorer. När det blir kallare än cirka 20 vill gärna elpatronen hoppa in och då brukar jag elda istället.blackarrow skrev:
Nu är idén att riva ut både spisen och den öppna spisen och istället ersätta med en vattenburen kamin men måste man cirkulera vattnet i den för att kunna elda blir det ingen bra lösning. Måste kunna elda helt utan el. Nu eldar jag i öppna spisen istället men elen kom tillbaka 22 igår. Blir lite rörigt med 2.5 dygn utan el.
Precis,L lat skrev:
och inga frågor är för dumma.
TS skrev om expkärl direktkopplat till "panna" och gnistor på taket via exp.röret, så det låter som det skulle vara bortkopplat.
Är lite nyfiken... Hur det såg ut inne i eldstaden?
Tror inte man behöver släppa på vatten för att se var det läcker.
Det finns viss changs att det skulle gå att svetsa om det är lämpligt material och går att komma åt.
Tror inte man behöver släppa på vatten för att se var det läcker.
Det finns viss changs att det skulle gå att svetsa om det är lämpligt material och går att komma åt.
Att det är två meter vattenpelare är inte konstigt om det inte finns någon övervåning. Det är inte heller konstigt att det saknas skvallerrör. Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att eldstaden är högre än elementen och att pannan är kopplad till tanken via en slinga. Om TS eldat på i flera i flera dagar kan säkert ett litet expansionskärl koka torrt, och då är det inte så konstigt att det blir så stora värmespänningar så att pannan spricker med fyrverkeri i ångröret.
Det var min lilla hypotes
Staffan
Det var min lilla hypotes
Staffan
Klicka här för att svara