Hemgjord planritning av hus med markering av luftvärmepumpens placering och rummens layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr ett litet hus på 24 kvm,har en luftvärmepump sitter på plats men jag tycker inte det kommer särskilt mycket värme från den när den är igång,det kommer alltså värme men den kommer inte ”runt i huset”och undrar om det kan vara placeringen som är mindre bra.

Har även ett oljeelement som står på golvet vid badrumsväggen,golven tempar 11-15 grader vid noll-ett par minus ute,källare under som har lite värme på för rören,när det är runt nollan ute har jag ca 17,5 grad inne. LVP sitter som sagt redan på plats men skulle vilja veta om den sitter på bästa stället s.a.s. Den är monterad på nord-nordväst vägg,ca 13 cm från taket och takhöjden är ca 225 cm.

Är den på helt fel ställe överhuvudtaget kanske jag inte ska ha den på alls och skaffa fler element,jag tycker ju att ett sånt pass litet hus borde kunna bli rejält varmt med en LVP annars,eller typ ”suger” dom svinkalla golven musten ur värmen? VÄLDIGT hemgjord planritning men det är någorlunda i fas med verkligheten

Det ska kännas varmt i luftströmmen från innerdelen om den fungerar som den ska. Placeringen tycker jag är helt ok då den har utrymme och fri luft att arbeta med. Om det är kallt längre ifrån innerdelen skulle t.ex. kunna bero på att huset är ett oisolerat fritidshus byggt 1930, men du har kanske undersökt väggar, golv och tak?

Vad är det för pump?
Hur gammal är den?
Har du gjort rent innerdelen?
Vi har 2st L/L, den ena värmer 114kvm själv och vårt hus är 20m långt.
Den andra värmer källaren 65kvm utan problem.
Så din pump borde klara det där lätt, om det nu inte är väldigt dåligt isolerat.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.