S
sauk1: [citat] Tack! Smart lösning!
13 svar · 1,8k läst
·
M
Mikael 81: Kan du trycka in piggen och fjädrar den sedan ut igen? Eller sitter den fast? Termostaten styr flödet genom att trycka in piggen som i sin tur stänger själva ventilen. Om piggen fastnat i ytterläge stänger elementet inte. Testa då att knacka med en hammare på piggen för att se om den lossnar. Det finns diverse knep att ta till och hjälper inget kan man som sista åtgärd helt enkelt
2 svar · 3,2k läst
·
T
typ0: [citat] Kommunalt vatten med egen brunn i tillägg.
22 svar · 8,3k läst
Flamur
Flamur: Hej, Jag är inte kunnig gällande golvvärme. Men jag tycker nog att golvvärmen är inte riktigt lika bra som den varit innan. I köket till exempel så är vissa områden/slingor som inte ger bra med värme eller knappt vill jag säga. Så min fråga är hur kan man lufta systemet som jag har. Se de bifogade bilderna. Är lufningsnipeln (bild2) ovanför cirkpumpen? Varför är glaset brun
0 svar · 2,9k läst
·
R
rävlyan: Den verkar sköta sig själv med rumstempen och det står faktiskt , för att inte det ska vara klinkerkallt på golvet , men ring och fråga Uponors support www.uponor.se/vvs/kundtjanst/kontakt
3 svar · 2,1k läst
G
Guson: Jag föreslår att du ställer dörren på vid gavel eller om nödvändigt hänger av den och ställer den åt sidan säg ett dygn. Kolla sen tempen i garderoben så får du en idé om vad du kan vänta dig med bästa tänkbara passiva luftväxling.
15 svar · 4,5k läst
S
slaffe: [citat] Jag frågade bara för att det hålet är igensatt med murbruk/spackel eller något annat dylikt...
6 svar · 2,8k läst
·
T
trollkungen: Tänkte berätta hur det gick till slut och vad felet visade sig vara. Tog hit en reparatör vilken snabbt konstaterade precis som jag att cirk pumpen inte gick och att det inte var spänning på faserna samt att den lilla 2,5A säkringen var hel. Det byttes lite temp givare och mekades med kontaktorn någon timme men inget löste problemet tills hela pannan rivits...då upptäcktes att troligen
12 svar · 6,7k läst
·
R
rävlyan: I en VP så sitter det en växlare med mycket små kanaler i , där smuts kan sätta igen dessa , därav ett filter , på en vanligt villapanna är det raka rör ut , som minst 22 koppar och där blir det ingen skit att tala om , klart en viss oxidation blir det alltid och den skiten lägger sig i botten av pannan eller elementen , men är av den mindre digniteten
1 svar · 2,5k läst
J
jonniebravo: Tack för era synpunkter. Just nu lutar det åt att införskaffa en luft/luft då det är förmodligen det mest lönsamma i detta fall.
5 svar · 2,2k läst
L
Lewdis: Tack för goda råd. Jag är dock lite kräsen och tycker varma handdukar är toppen. Dock skulle man ju kunna skaffa en eldriven och låta den gå på ganska låg värme för att minska kostnaden för uppvärmning. Då blir ju jobbet att dra fram vatten osv helt onödigt.
3 svar · 1,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: En ventil i ovankant av väggen under trappan så att lite luft rör sig via springor runt dörren och ut? Har själv en garderob (fd skafferi i gamla köket i vår skånelänga från första halvan av 1800-t) med senare tids (1950 - 1980-ish gissningsvis) betonggolv med kraftig fuktvandring. Finns dock en viss ventilation av kall uteluft. Skor som inte står direkt på golvet är inga problem.
2 svar · 1,8k läst
·
nino
nino: Det är väl inte jättebra att fylla på titt som tätt heller?
15 svar · 2,4k läst
·
S
swirve: Jag får avvakta nån vecka till, fortsätter det ligga lika får man fundera på varför. Pumpen verkar bete sig normalt vid vv produktion, och att jag skulle få cop på 1 bara för att den ökar till 55 grader vid vv produktion tror jag inte på. Mer troligt nåt fel i energiuppskattningen.
273 svar · 52,0k läst
·
fgo
fgo: Härligt! Då kanske det blir lite varmt och gott. (Jag får rätta mig lite. Såg att avstängningen satt på sekundären så det ska stå VS i tidigare inlägg.)
5 svar · 2,5k läst
·
T
Thomas': Tack så mycket för svaren!
7 svar · 1,4k läst
M
McHe: Stort tack för hjälpen! Det var där jag missat att skruva. Nu har jag luftat alla element och trycket är som det ska i pannan. Tack igen!
23 svar · 5,6k läst
·
L
lordi: [citat] Det är inte bra att behöva fylla på en gång i veckan under en längre period. Du syresätter vattnet, med korrosion som följd. Läckaget måste hittas. Kolla om det droppar ur säkerhetsventilen till att börja med
58 svar · 13,8k läst
·
S
Simon S: [citat] Tack för svaret! Nu finns värme på alla rummet. Tack för hjälpen!
12 svar · 1,6k läst
·
J
Jocke123456789: Hej Åsa, tack, ja stämmer. drog på pumpen (en Grundfos) på högsta effekt och höjde värmen till max, drog sedan ner alla element som ligger på samma till det lägsta. Får hoppas det blir lite fart nu. Om det är vatten i rören och det inte finns någon ballofix så måste väl allt vara klart att köra eller? Kan rören vara pluggade invändigt på något sätt? // Jocke
2 svar · 1,7k läst
·
Z
Zakalwe: [citat] Har man golvvärme utan termostater är det konstant tryckdelta som gäller. Har man element med smala rör och termostater är det variabel tryckdelta. Själv har jag golvvärme med termostater så det är lite mittemellan. Dock kostar pumpen 3000:- så det tar några år tills man har tjänat in besparingen jämfört med vanlig pump med fast varvtal. (Själv tycker jag mest att det är
9 svar · 3,3k läst
·
D
Dea_34: Har precis byggt om värmesystemet och lagt till en arbetstank enligt bilden nedan. Vid tidigare VP-installation hade man byggt om felaktigt och inte tänkt på hur system med 60-tals golvvärme funkar, det var omöjligt att få alla golvslingor och element varma samtidigt, det problemet är nu helt löst. Huset har på nedervåningen golvvärme + några element, på ovanvåningen endast element,
0 svar · 1,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Båda alternativen ovan är en variant av felkälla. Men hur tar man då rätt på om det är något av dessa fel? Jo, såhär: När du spolar varmt vatten och det bara kommer kallt vatten ur kranarna. Känn då på röret som går ut från varmvattenbererdaren mellan blandningsventilen och själva anslutningen upp i beredaren. Är detta röret väldigt hett och går ej att hålla i så ligger
4 svar · 907 läst
·
D
Danii KD: Jag har upptäckt att de tidigare elementen verkar vara kopplade bakåfram. Tillförseln är kopplad till botten av elementen istället för upptill. Det verkar fungera för dem elementen som blir jämt varma. Nu har jag kopplat det nya elementet på samma sätt. Ni ser mina kopplingar på bilden. Borde jag byta plats på kopplingarna på det nya elementet så att det blir rätt eller krockar det
2 svar · 683 läst
·
H
Huggmejsel: Tack Magrand! :)
2 svar · 960 läst
·
H
R
rävlyan: Du har ingen manual då , sök efter XXXX ( fabrikat ) XXX ( typ ) manual , så kanske du hittar någon , i övrigt så är det nog ett flödesfel , har du några filter som kan behövas rengöras , är det slangkopplingar av den åldern så kan dom krackelera invändigt och stoppa flödet , du höjde farten på pumparna och det verkar gå nu , så inte helt fel att flödet var för lågt
1 svar · 2,3k läst
Oasis
Oasis: [citat] Det blev köp via kakelplattan.se Jag slog en signal till dem och de kunde plocka bort termostaten. Paketet var redan rabatterat så de kunde ta bort 150kr vilket sedan är ungefär vad frakten kostar. Så 90m kabel fraktat och klart landar på 21,50kr/lpm. Totalkostnad för slinga, egen termostat med golvsensor, lite slang och andra tillbehör för 9kvm blir ~3200kr, för den som är
8 svar · 1,5k läst
useless
useless: Varför vill du inte styra centralt om den möjligheten redan finns inbyggd i systemet?
7 svar · 4,3k läst
·
ricebridge
ricebridge: Du bör under alla omständigheter beställa en provtryckning av skorstenen. Så vet du om den håller tätt.
3 svar · 1,7k läst
Maggi_68
Maggi_68: [citat] Ja alltså det är inte lätt när man inte kan nåt om detta. Nu tittade jag igen. Det är visst 400V på de övriga elementen i huset och inte 230V som jag skrev förut. Så det är 400 som kommer gälla för de nya också.
22 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.