Tweety1985
Tweety1985: Alltså jag vet ju inte om den är gjuten i plattan men får väl utgå från det. Kan plattan svalna fast vi haft värmen igång? Dock har det varit väldigt ojämnt med värmetillförsel då vi haft lite kludd med termostat/styrdon som stängt igen fast de borde varit öppna. Det är betydligt kallare nu jämfört med för några dagar sen så jag tänker att den kanske inte hunnit med?
2 svar · 4,7k läst
useless
useless: Elförbrukningen påverkas inte nämnvärt. Däremot finns det syre i vattnet du fyller på med och gör man det för ofta så finns det risk för korrosion i systemet.
3 svar · 3,4k läst
Pianogreen
Pianogreen: [citat] Hur gick det? Vad valde du? Intressant höra 13 år senare.
2 svar · 5,6k läst
Semiproffset
Semiproffset: Det går också en hel del el om du skall hålla tempen uppe i tanken med el. Så i det fallet avgör ditt elprisavtal kontra priset du köper pellets för vilket som är mest ekonomiskt för er ( gissar på pellets ). Jag antar även att ni har vattenburet värmesystem i huset? Dett tas normalt från ackumulatortanken eller direkt från pelletspannan i en sådan setup. (gissar på acctanken)
1 svar · 1,2k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Naturligtvis har jag en utegivare på en vägg mot Norr, den regelerar framledningstemperaturen med en faktor i förhållande till börsvärde / ärvärde . Regeleringen är exakt, för närvarande har jag 22˚C i hall/vardagsrum där fjärrkontrollen sitter, men om vi är ett par personer och plasmaTV på 1/4 kW som värmer en hel kväll, och det är +10˚C ute så har snart regulatorn
13 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Onninen
9 svar · 9,2k läst
·
C
Crayo: Ja köpte därifrån i våras. Dom har haft väldigt mycket lägre pris hela året, om man jämför mot andra försäljare. Undrar varför. Termostater är typ halva priset mot andra
9 svar · 3,9k läst
·
B
Bassrunner: Jag har en 200w frostvakt i ett isolerat förråd. Håller tempen på 5 grader när det är som kallast ute. Förrådet är kanske 6 kvm, men jag kör inte frostvakten på full effekt. Typ en sån här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417021?gclid=EAIaIQobChMIqpCBlLf03gIViaiaCh31IghbEAQYAiABEgJtKfD_BwE
3 svar · 10,0k läst
B
Bristol: [citat] Tack för snabbt svar! Testar det ikväll!
2 svar · 3,3k läst
·
M
-MH-: [citat] Om returvattnet är kallt, så behöve rinte pumpen punmpa lika mycket vatten och inte lika mycket vatten behöver värmas upp per sekund. Megapanna behövs inte, det går åt ungefär lika mycket värme för att värma huset oavsett.
9 svar · 4,2k läst
Q
quilding: Jula hade 30% på Stanley 9kW i helgen. Vet inte om det fortfarande gäller.
6 svar · 2,6k läst
J
jojo123: Flödesproblem , mera vatten i om slingorna , kan vara luft men inte säkert , stäng allt utom en , gasa på pumpen max , kan ta ett tag om luftubbla finns för att få bort den , annars för liten pump , men troligtvis inte , dom brukar knuffa på rätt bra , även den mindre sorten Prova med ovanstående och mät tempen på ut och in så ser du om det flödar i genom slingan
11 svar · 1,9k läst
·
S
Stjernstrom: [citat] Stort tack
6 svar · 6,5k läst
·
V
vetgirig_: [citat] Har du själv en Extunapanna? Låter som att du känner till hur de ser ut/fungerar? :)
17 svar · 2,8k läst
P
plan-g: [citat] Tack. Det här löste problemet.
11 svar · 36,2k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: 21 grader eftersom vi har en liten som kryper omkring, annars hade jag hållt 20 eller strax under.
50 svar · 11,4k läst
·
S
sphinxen: Hej, Jag har nyligen bytt ut större delar av vårt värmesystem. Jag har gjort beräkningar för lågtempsystem för att vi ska kunna byta ut pelletspannan utan problem framöver. Just nu håller jag på att kalibrera systemet för optimal funktion. Det jag är mest fundersam över är hur grundflödet på radiatorventilerna ska beräknas/ställas in. Min tanken var att försöka räkna ut
0 svar · 2,2k läst
Norrköping2009
Norrköping2009: [citat] Förstår nog inte vad du menar. Det är väl ganska självklart att det är plusgrader i plattan om det är 10 + i uterummet. På vintern kan det få vara minusgrader i uterummet sålänge slingorna är tillräckligt varma för att inte frysa. Missförstår jag dig?
18 svar · 3,7k läst
Raptor50
Raptor50: Jag har tills nu bara stängd ner cirkulationspumpen när det blir varmt nog i vardagsrummet. Men som du säger så måste jag nog få till en bättre regulering som en shunt gör. Eller rakt över köpa en ny shunt. Ute temperatur har jag lagt till på det viset att vattnet som är i pannan måste hålla högre temp vid lägre temp ute. På så sätt så har pellets brunnit oftare om det blir
11 svar · 1,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Edit: elgolvvärme har 100% verkningsgrad, all elenergi som golvvärmen förbrukar blir värmeenergi som tillförs golvet. Slut Edit. Prisskillnaden för drift i ditt fall är värmepumpens COP-värde. Ex om cop är 2 så är driftskostnaden för vattenburet kontra el halva kostnaden. Om cop är 4 så är driftskostnaden en fjärdedel. Om du har vanliga vattenradiatorer i resten av huset så
1 svar · 1,2k läst
N
nost: [citat] Visar spåret hur ventilen står?
4 svar · 910 läst
·
iMikael Lundgren
iMikael Lundgren: Det åker runt mikrobubblor av olika gaser så det kan finnas luft i alla element men mest i de översta som du skrev.
3 svar · 1,5k läst
·
J
jojo123: [citat] PÅ undersidan kan det vara ett liiitet hål , och klen strumpsticka att trycka med , annars så sitter överhetningsskyddets återställning innanför luckan i botten , nog en grön sak
10 svar · 21,9k läst
·
M
Mlindahl: Ska ta in lite offerter vad de kan kosta och göra om allt för just där vi bor. Fick tips om att ta reda på all info vad som ska installeras och sedan beställa borrningen vid sidan av så man inte tar den igenom en VVS firma då dom kan lägga på en bra slant till dom själva för det. Men bergvärme har farsan och de funkar bra så är sugen på det med.
2 svar · 1,7k läst
Pianogreen
Pianogreen: någon
1 svar · 2,0k läst
·
M
martyyyyy: ***L Ö S T*** Äntligen. Felet låg på returen på slinga 1, där var skruvkopplingen (oklart vad det heter, satt inte ballofixer som på tilloppet) helt igenskruvad. Den satt dessutom STENHÅRT så vi fick tappa ur allt vatten ur systemet och skruva loss kopplingen för att sedan lyckas öppna den lite och sätta tillbaka kopplingen så vattnet kunde flöda igenom. Hoppas det gick att
60 svar · 9,2k läst
·
halper
halper: Strypta radiatorer avger mindre värme, vilket gör att vattnet i tanken då kyls långsammare vilket gör att det blir längre tid mellan kompressorstarterna (på/av) eller lägre kompressorvarvtal (inverter). Gångtiden för kompressorn blir också kortare, eftersom vattnet fortare värms upp. Jag skulle därför påstå att man alltid sparar pengar på att vrida ner en radiator, men med det
5 svar · 1,6k läst
O
one-: @Krilleman, du är ju kunnig och brukar ju ha koll på det mesta inom "rörkrökeriet":) Har du någon input på min fråga?
8 svar · 2,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ska du göra det själv eller ska du ta in någon rörkrökare som gör jobbet?
1 svar · 1,1k läst
torbeno
torbeno: Har den här gamla Aga-termostaten som läcker lite lite vatten. Jag har förstått att det krävs nån adapter (eller så har jag missförstått det helt) för att få ordning på detta. Den är säkert jättegammal. Om jag tömmer systemet och lossnar på muttrarna, vad mer behöver jag?
0 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.