Det är nog inte 12mm utan en äldre tjocklek, sedan är det inte dagens klämring utan en äldre, har tyvärr ingen skarv jag kan öppna men här är en bild på gammal 16mm
Gammal 16mm kopparrör med en äldre klämring monterad, under en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag inte missminner mig så konar man ena änden så att den blir större än muttern.
 
P Pe.s skrev:
Är det klämning på den här? 12 mm mjukt kopparrör.

[bild]
Ja det är klämring där, ingen Securex. Inget problem att lossa och koppla in igen om det är det du tänker på.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är nog inte 12mm utan en äldre tjocklek, sedan är det inte dagens klämring utan en äldre, har tyvärr ingen skarv jag kan öppna men här är en bild på gammal 16mm
[bild]
Om jag inte missminner mig så konar man ena änden så att den blir större än muttern.
Det är exakt 12 mm när färgen är bortskrapad. Man har dragit kopparrör från källaren upp genom gamla avloppsröret och så ligger de lösa (och ingjutna) från avlopp till elementet. Gjort på 70-talet eller -90. En klart kreativ lösning kreativ lösning.
GK100 GK100 skrev:
Ja det är klämring där, ingen Securex. Inget problem att lossa och koppla in igen om det är det du tänker på.
Kopparröret måste kortas (syns kanske på bilden) så ska kapa några cm. Vanlig klämring eller något special?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, ingen securex.

Kombikoppling är det som sitter där!

Finns i flera olika dimensioner.
[länk]

[bild]
Tack för rättningen, den kopplingen har jag missat.
 
Krilleman
P Pe.s skrev:
Kopparröret måste kortas (syns kanske på bilden) så ska kapa några cm. Vanlig klämring eller något special?
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.

Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS! ;)

MMA kombikoppling 12xG10
https://www.rskdatabasen.se/kategori/kopparror/klamringskopplingar/kombikoppling/k-12-4875372-133

Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
 
Ta
Krilleman Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.

Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS! ;)

MMA kombikoppling 12xG10
[länk]

Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Krilleman Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.

Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS! ;)

MMA kombikoppling 12xG10
[länk]

Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Krilleman Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.

Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS! ;)

MMA kombikoppling 12xG10
[länk]

Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Krilleman Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.

Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS! ;)

MMA kombikoppling 12xG10
[länk]

Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)

Tack för länken! Nej, det är mjuka kopparrör så stödhylsa lär krävas. Dum fråga, dock ej av snålhet funkar det inte med en ny klämring?
 

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
Pe.s
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Endast klämringen går inte att köpa löst, vad jag vet, till kombikopplingar.

51:- hemskickat och klart!
[länk]
Tack för hjälpen och inte mest för länken, suveränt. Har beställ en koppling
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.