Det är nog inte 12mm utan en äldre tjocklek, sedan är det inte dagens klämring utan en äldre, har tyvärr ingen skarv jag kan öppna men här är en bild på gammal 16mm
Om jag inte missminner mig så konar man ena änden så att den blir större än muttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte missminner mig så konar man ena änden så att den blir större än muttern.
Securex heter/kallas kopplingen,
https://www.koppar.com/wp-content/uploads/2017/01/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf
Edit:
https://lundagrossisten.se/catalogue/f01468.html
Gamal tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/plugga-securex.269017/
https://www.koppar.com/wp-content/uploads/2017/01/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf
Edit:
https://lundagrossisten.se/catalogue/f01468.html
Gamal tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/plugga-securex.269017/
Redigerat:
Nej, ingen securex.
Kombikoppling är det som sitter där!
Finns i flera olika dimensioner.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...och-koppel/returventilertrimventiler/4875282/

Kombikoppling är det som sitter där!
Finns i flera olika dimensioner.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...och-koppel/returventilertrimventiler/4875282/
Det är exakt 12 mm när färgen är bortskrapad. Man har dragit kopparrör från källaren upp genom gamla avloppsröret och så ligger de lösa (och ingjutna) från avlopp till elementet. Gjort på 70-talet eller -90. En klart kreativ lösning kreativ lösning.Demmpa skrev:
Kopparröret måste kortas (syns kanske på bilden) så ska kapa några cm. Vanlig klämring eller något special?GK100 skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.P Pe.s skrev:
Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS!
MMA kombikoppling 12xG10
https://www.rskdatabasen.se/kategori/kopparror/klamringskopplingar/kombikoppling/k-12-4875372-133
Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Ta
Tack för länken! Nej, det är mjuka kopparrör så stödhylsa lär krävas. Dum fråga, dock ej av snålhet funkar det inte med en ny klämring?
Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.
Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS!
MMA kombikoppling 12xG10
[länk]
Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.
Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS!
MMA kombikoppling 12xG10
[länk]
Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.
Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS!
MMA kombikoppling 12xG10
[länk]
Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Krilleman skrev:
Jaha, du ska bara flytta ner termostatventilen till anslutningen man ser i bakkant.
Då blir det ju alldeles förträffligt om du köper ny MMA kombikoppling. (Det var TA:s i min förra länk)
Rörmokargunden ler i himmelen när man håller sig till samma tillverkare inom VVS!
MMA kombikoppling 12xG10
[länk]
Sen behöver du även en stödhylsa 12x1,0mm om det är prisol. (Vit plastmantel på röret)
Tack för länken! Nej, det är mjuka kopparrör så stödhylsa lär krävas. Dum fråga, dock ej av snålhet funkar det inte med en ny klämring?
Bästa svaret
Endast klämringen går inte att köpa löst, vad jag vet, till kombikopplingar.P Pe.s skrev:
51:- hemskickat och klart!
https://www.vvsobygg.se/kombikoppli...lick&utm_term=MMA+kombikoppling+4161403+10x12
Klicka här för att svara

