5 338 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Kapacitetsförsämring med stödhylsor?
Ang testet.
Jag tänkte alltså testa i kåken. Ca 15 meter RiR draget i bjälklag med böjar mm, ink minst 2 tämligen agresiva böjat. Det är LKs 16mm jag unikt har till just stora badrummet.
Blandaren är av modell äldre. Något att tänka på? Något annat att testa för syftet? Kan speca exakta förutsättning efter testet.
E
(Bonusinfo: Uttan vetenskaplig grund valde jag 16mm LK före 15mm till just stora badrumet för att inte ligga i teoretisk underkant dit - men ändå slippa gå till större skyddsrör än 25mm. Lite av samma fråga kanske. Övrigt hus har 15mm RiR pga att jag inte vill ”låsa mig” till ett vist märke. Alla badrum är dragna från central fördelning.)
Jag tänkte alltså testa i kåken. Ca 15 meter RiR draget i bjälklag med böjar mm, ink minst 2 tämligen agresiva böjat. Det är LKs 16mm jag unikt har till just stora badrummet.
Blandaren är av modell äldre. Något att tänka på? Något annat att testa för syftet? Kan speca exakta förutsättning efter testet.
E
(Bonusinfo: Uttan vetenskaplig grund valde jag 16mm LK före 15mm till just stora badrumet för att inte ligga i teoretisk underkant dit - men ändå slippa gå till större skyddsrör än 25mm. Lite av samma fråga kanske. Övrigt hus har 15mm RiR pga att jag inte vill ”låsa mig” till ett vist märke. Alla badrum är dragna från central fördelning.)
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Dessa funderingar fyller ju bara nån funktion om man sitter och mäter det som kommer ur kranen och hur många gör det? Dessutom ska man ju göra det med två olika installationer så man har nåt att jämföra med också.
Nja, inte två helt olika installationer väl? Vi ska väl ändra bara den parameter som vi önskar undersöka - dvs stödhylsorna på ett ställe i en ganska typisk tappvatteninstallation. (Vilket jag vill mena finns i just mitt hus...S Stefan1972 skrev:
Mer info test: avser att testa de olika kopplingarna (stödhylsa) vid matningens början (vid fördelare). Mäter dels i badkaret, dels ett relativt friflödande (via tillgänglig löst PEX-rör i en tillfällig anslutning av badrummets toalett - badrummet ska bytas i närtid, därav bra testmöjligheter).
Fler kommentarer? Inser att jag inte har klämringskoppling för 16mm hemma så tester dröjer några dagar.
Att bara hälla vatten genom ett rör ger ingenting. Du behöver trycksätta hela kalaset med en pump (eller ett vattentorn).
Ett annat alternativ är ju att se på resultatet av de empiriska tester som gjorts de senaste 20 åren (dvs husen vi bor i). Är det någon som hört talas om en stödhylsa som gör att vatten inte flödar ok i duschen? Ingen säljer tappvatten system som inte fungerar.
Det intressanta är ju att bygga ett tappvattensystem som har tillräckligt litet tryckfall givet vattentrycket du har från kommunen eller egen pump.
Ett annat alternativ är ju att se på resultatet av de empiriska tester som gjorts de senaste 20 åren (dvs husen vi bor i). Är det någon som hört talas om en stödhylsa som gör att vatten inte flödar ok i duschen? Ingen säljer tappvatten system som inte fungerar.
Det intressanta är ju att bygga ett tappvattensystem som har tillräckligt litet tryckfall givet vattentrycket du har från kommunen eller egen pump.
Jo, det är ju risken/möjlighetenGK100 skrev:
Men den dush vi avser att ha här (snart) önskas ha just extremt vattenflöde för en ej försumbar komfort - eller med andra ord den lyx vårt förra vattenfall till dush presterade i gamla lägenheten med feeeta gamla rör. Därav 16mm slang - kopplingarna har jag inte tänkt på förens...nu. Tiden att fylla ett badkaret skiter jag faktisk i. Men jag hör dig, det lär bli försumbart om ens mätbart, eller? Ge mig någon vecka.
Någon som kan testa 15 mot 16 PEX? Det skulle också vara intressant med ett fällt test, inga datablad alltså.
E
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Nej såklart på samma ställe med samma förutsättningar. Dessutom egentligen inte applicerbart annat än att du gör mätningen med och utan hylsor på samma rördiameter. Först då vet du ju.E EmilÖrn skrev:Nja, inte två helt olika installationer väl? Vi ska väl ändra bara den parameter som vi önskar undersöka - dvs stödhylsorna på ett ställe i en ganska typisk tappvatteninstallation. (Vilket jag vill mena finns i just mitt hus.... )
Mer info test: avser att testa de olika kopplingarna (stödhylsa) vid matningens början (vid fördelare). Mäter dels i badkaret, dels ett relativt friflödande (via tillgänglig löst PEX-rör i en tillfällig anslutning av badrummets toalett - badrummet ska bytas i närtid, därav bra testmöjligheter).
Fler kommentarer? Inser att jag inte har klämringskoppling för 16mm hemma så tester dröjer några dagar.
Låter onödigt krångligt liksom för att i slutändan få veta att man faktiskt fyller badkaret 11sekunder snabbare eller får 0,3 mer minutliter ur duschen under samma tidsram. Vinsten blir aningen diffus..........
Klicka här för att svara