612 läst ·
8 svar
612 läst
8 svar
Vilsen i elementträsket
Vi har idag köpt en villa från 70 talet som värms upp med luftvärmepump och de sitter gamla el-element. (det är direktverkande el i kåken)
Har läst och läst och läst men kommer inte fram till något vettigt beslut.
Är det värt det att köpa nya och byta ut alla element? Va är bra? Vad ska jag tänka på? Vad har ni? Är ni nöjda?
Har läst och läst och läst men kommer inte fram till något vettigt beslut.
Är det värt det att köpa nya och byta ut alla element? Va är bra? Vad ska jag tänka på? Vad har ni? Är ni nöjda?
Är dom från 70-talet så kan man räkna med att termostaterna kan vara trasiga.
Du får själv kontrollera hur bra de reglerar tempen.
Dagens elelement har bättre elektroniska termostater som ger jämn yttertemp. på elementen och ljudlös reglering.
I övrigt finns där inget att hämta när det gäller energibesparingar med att byta elementen.
Du får själv kontrollera hur bra de reglerar tempen.
Dagens elelement har bättre elektroniska termostater som ger jämn yttertemp. på elementen och ljudlös reglering.
I övrigt finns där inget att hämta när det gäller energibesparingar med att byta elementen.
Sitter bimetalltermostaten i själva elementen lär det bli svårt/omöjligt att byta ut den rakt av till en elektronisk.J Josth skrev:
Mig veterligen fanns ej de elektroniska termostaterna på 70-talet.
Om den primära värmekällan är värmepumpen så borde de flesta radiatortermostater vara nerskruvade ganska mycket för att bara gå in som backup om värmepumpen krånglar?J Josth skrev:
Då har det ju ingen som helst betydelse om hysteresen är 1 eller 3 grader...
Modern element kan hålla i 30-50 år. Köp märkesnamn så blir det bra. Undvika lågpris från ex. jula.A Alexander Berglin skrev:
Kontrollera hur dina element matas, inte ovanligt med två faser (400 V) till 70-talselement.
På några radiatorer kan man sänka temperaturen dit värmen från luftvärmepumpen når men när det t.ex. blir riktigt kallt ute räcker inte LLVP till och då vill man att radiatorerna ska gå igång och komplettera vid t.ex. 19 grader exakt. Sedan behövs radiatorer i alla rum dit värmen från LLVP inte når eller bara når delar av dygnet.
Klicka här för att svara