Hej
Jag har ett expansionskärl som flippad ur helt i kväll, trycket drog upp i max och ventilen ville inte stänga sig.

Fråga 1
Varför? Pannan producerar knappt någon värme Framledning 35 retur 32
Fråga 2
Kan tidigare tryckfall i expansionkärlet bero på en trasig säkerhetsventil.
Sjönk ca 0.3 på 3-4dagar
 
Jag kan spontant komma på 2 anledningar, trasig blåsa/tom på luft, eller påfyllningsventilen läcker in vatten.
 
  • Gilla
Jim85
  • Laddar…
Ska den röda hatten på ventilen vara lös?
Det är den som hoppar och lever i videoklippet
 
W
Du har problem med säkerhetsventilen och inte nödvändigtvis kärlet. Byt den till att börja med.
 
Krilleman
Är det för mycket tryck i radiatorsystemet så blir det precis som din video visar.

Vad händer om du tappar ur vatten ur värmesystemet ner till 1,0 bar?

Ökar trycket på nytt?

Jag ser tre möjliga anledningar.

  1. Säkerhetsventilen har slutat fungera enligt tryckklassningen. (Oftast 1,5 bar i en villa)
  2. Påfyllningsventilen läcker igenom.
  3. Pannan har gått läck mellan varmvattenberedaren och radiatorvattnet (inte helt ovanligt faktiskt)
 
@Jim85
  • vad är trycket i systemet & vad står på etiketten ovanpå den röda ratten/hatten
  • svajar trycket med panntemperaturen
  • stiger trycket av sig själv tills nästa gång det lättar genom säkerhetsventilen.

Fel i vanlighetsordning
  • trasig blåsa i expansionskärl
  • läckande påfyllningsventil
  • internläckage i panna, drabbar i princip bara pannor med förrådsberedare
  • säkerhetsventil som öppnar för tidigt
 
Tjena
Det enda problemet jag haft innan är att trycket sjunker lite på 3-4dagar.
Just nu går pannan på tillsats men producerar knappt någon värme.
En rörfirma ska byta ett kretskort som tydligen har gett upp. Börjar bli rätt så less på detta nu
Ha en bra dag
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.