A artvandeley skrev:
....Men sovrummet har snedtak, bara ett fönster (1,3 kvm) och rätt tjocka väggar.....
Maxwells demon TotalControl skrev:
....Du har en kall yta mindre än markplan....
Precis! Våningsplan, antalet ytterväggar, fönster, golv tak spelar in. Så man kan inte bara räkna W/m2 utan måste korrigera värdet.

Om du ska byta alla radiatorer så ska du välja så stor effekt som möjligt. Annars måste du beakta effektavgivningen på dom befintliga också. Annars kan det bli obalans och du måste strypa din gigantiska 2000 mm triplex till ett minimum, och det är ju synd.

P
Här en bild. Ser lite konstigt ut med placeringen men har inte orkat byta ut det. Syns iof inte så mycket nu då det sitter en fönsterbräda över hela samt att det är gardiner från tak till golv och sängen som skymmer.
Tomrenoverat rum med trägolv, vit radiator under fönster, dolda installationer, gråa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
artvandeley
  • Laddar…
Nu när det är som kallast på året, skulle man inte kunna beräkna behövd effekt i rummet genom att ställa in ett direktverkande el-element på en effektmätarplugg, hålla önskad temperatur i rummet med elementets termostat och kontrollera efter ett par dygn vad förbrukningen är per dygn. Då får man snitteffekt för komforttemperatur och därefter kan man ta beslut om vilken radiator man behöver.

Är jag galet ute med detta enkla och billiga experiment som alternativ till schablonvärden?

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Ett sätt att få ut högre effekt ur elementet är ju annars att sätta dit en liten 12V fläkt (typ datorfläkt). Det gör stor skillnad. Den är ju dessutom lätt att göra temperaturstyrd. Det brukar vara rätt lätt att gömma dessa också.

Jag har i mitt hus ökat på effekten på ett element som är för litet för att orka värma rummet på detta sätt. Jag har dock igång fläkten hela tiden.

• Gilla
artvandeley
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Är jag galet ute med detta enkla och billiga experiment som alternativ till schablonvärden?
Nej absolut inget galet med det. Är ett bra förslag.

Det man kan också göra om man inte vill göra en schablon chansning är att göra en riktig "effektberäkning" av klimatskalet. Det förutsätter att man har koll hur de olika byggnadsdelarna i huset hur de är uppbyggda, uvärden fönster, ventilation etc.
Jag har gått den långa milen men det blev spot on med allt. Då kan man beräkna fram flöden kv värden etc för värmesystemet. Slipper man chansa. Plus att man lär sig väldigt mycket av husets energibehov. Man kan gå tillbaka och se vad tex en 45 isolering skulle ge i en vägg i besparing.
Blev fantastisk bra för mig.
Rettigs (Purmo) beräkningsprogram samt Rockwools energiberäkning använd jag mig av.

• Gilla
artvandeley och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har en jätteradiator i sovrummet och bergvärme men är tvungen att skruva ner på termostaten till ca 1,5 på skalan. Vi har klarat oss med endast 2 st på hela övervåningen (50 kvm) i 13 år men nu med nybyggt badrum blev det vattenburen golvvärme där. Ingen radiator alls i hallen under fönstret.
Tack för inspelet! Ja, vi har nog också behov av mindre värme på övergången än på nedervåningen. Kanske slipper 2 m triplex

T tompaah7503 skrev:
Nu när det är som kallast på året, skulle man inte kunna beräkna behövd effekt i rummet genom att ställa in ett direktverkande el-element på en effektmätarplugg, hålla önskad temperatur i rummet med elementets termostat och kontrollera efter ett par dygn vad förbrukningen är per dygn. Då får man snitteffekt för komforttemperatur och därefter kan man ta beslut om vilken radiator man behöver.

Intressant idé! Lätt att genomföra också!

P Peter_K skrev:
Här en bild. Ser lite konstigt ut med placeringen men har inte orkat byta ut det. Syns iof inte så mycket nu då det sitter en fönsterbräda över hela samt att det är gardiner från tak till golv och sängen som skymmer.
[bild]
Man kanske skulle fundera på att flytta sängen så att den står framför fönstret, om jag måste ha en lång radiator. Då döljer ju sängen radiatorn. Ser helt okej ut hos dig tycker jag!

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Jag kan hjälpa dig att ta fram effekten om du har de här uppgifterna:
Hur stor är ytterväggsytan?
Hur stora är fönstren?
Hur är väggen uppbyggd?
Hur är taket uppbyggt?
Har du frånluftsventilation?

Att täcka en radiator innebär att man i praktiken sänker avgiven effekt till rummet. En radiator avger värme via konvektions- och strålningsvärme. Vissa radiatorer ger så mycket som 50% av sin effekt via strålning, om man då täcker radiatorn behöver man alltså en 100% större radiator.

En sektionsradiator avger högst 30% strålningsvärme skulle jag gissa.
Men ställer man en säng framför radiatorn påverkas ju även konvektionseffekten.

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
P
A artvandeley skrev:
Man kanske skulle fundera på att flytta sängen så att den står framför fönstret, om jag måste ha en lång radiator. Då döljer ju sängen radiatorn. Ser helt okej ut hos dig tycker jag!
Jag har inte sängen mot radiatorn utan mot snedväggen men den syns ju inte så mycket då vi har en hög kontinentalsäng.

• Gilla
artvandeley
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.