Jag har flera radiatorer i en slinga som delar sig åt två håll. Åt det ena hållet två äldre element och till det andra hållet tre nya. Det sista i den slingan, ett rätt stort C22 element blir inte tillräckligt varmt.

Värmen är tillräckligt hög högst upp men avtar snabbt och är kallt nedtill. Alla andra fungerar bra.

Det har inget med luft, strypning eller termostat att göra. De delarna är kontrollerade.

Jag funderar på om vattnet i tanken ska ha en högre temperatur för att orka leverera vatten ända bort utan att det svalnar? Men det låter spontant inte som att det är problemet. Flödet är för långsamt genom sista elementet och jag lyckas inte få det att gå snabbare. Elementet precis innan är kokhett men mycket mindre. Feamledningstempen ca 55 grader.

J
1 rörs eller 2 rörs system ? 1 rörs så ska det första och andra strypas lite , 2 rörs prova med att vrida ner den andra slingan lite
på elementen , kan vara så att flödet går lättaste vägen så den blir inget kvar till ditt sista utan värme
Fota på äldre och nya är bra med kopplingarna synliga

Det låter som om att elementen inte är rätt injusterade flödesmässigt, dom andra behöver lägre flöde för att problemelementet ska få högre flöde.

Det är två rörs. Hmm misstänkte att det kunde vara den andra slingan som spökar. Det är äldre sektionsradiatorer och jag tror det flödar bättre genom dem. Borde jag sätta en kulventil på returen på den slingan för att strypa?

J
D Danii KD skrev:
Borde jag sätta en kulventil på returen på den slingan för att strypa?
Svar nej , en kulventil tål inte att användas som strypventil , kan du inte bara strypa till lite på vredet på lementet , det blir samma funktion . Prova får så du hur det blir med lite olika inställningar på elementen , dom stora då

• Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.