Jag bor i ett radhus från -71. Vi har en gemensam värmecentral och husen har 1-rörssystem, se bilden.
Hur kan man spara energi i ett sånt system. Värmen strömmar ju igenom systemet oavsett om elementens ventiler är öppna eller ej, Energin mäts idag som genomströmmad volym via mätare på inkommande rör.