Jag bor i ett radhus från -71. Vi har en gemensam värmecentral och husen har 1-rörssystem, se bilden.

Hur kan man spara energi i ett sånt system. Värmen strömmar ju igenom systemet oavsett om elementens ventiler är öppna eller ej, Energin mäts idag som genomströmmad volym via mätare på inkommande rör.
 
  • Skematisk ritning av ett 1-rörssystem för uppvärmning i radhus med beskrivning av komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Energin mäts genom att mäta genomströmmad volym och temperaturskillnaden mellan in- och utgående vatten (annars får du bara volymen, inte energin). Stänger du av några av radiatorerna så minskar energiavgivningen, rummen blir kallare och mindre energi förbrukas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.