Efter en delvis misslyckad renovering av mina slottsvred i somras (de blev fina men jag fick löda ihop dem för att få dem täta) kan jag inte justera temperaturen i enskilda rum. Kruxet är att vårt lilla sovrum blir för varmt när det är kallt ute. Vi har bergvärme med termostat i ett annat rum.
Med anledning av detta är jag inne på att undersöka om jag kan strypa returen för att få ner temperaturen i sovrummet. Jag är dock orolig att det ska börja läcka om jag börjar pilla. Huset är från 1946 och jag har ingen anledning att tro att radiatorerna är nyare. Vad tror ni? Törs man gå på detta mitt i vintern eller ska vi härda ut tills klimatet medger en tömning av systemet ifall det skiter sig?
Bifogar bild på hur det ser ut. Kan någon förklara funktionen? Vad gör skruven?
Det är ett lock du skruvar av och innanför finns en plugg med mejselspår, ju mer du drar åt den ju mer stryper du flödet. Var lite beredd på att det kan läcka lite när du tar av locket.
Tack för svar. Jag får nog överväga att sätta in en termostat. Inatt med -15 grader ute så var det lagom varmt i sovrummet. Min känsla är att det lär bli rätt svalt sådana nätter om jag grundstryper flödet istället..
Av nyfikenhet, hur renoverade du upp dina slottsvred? Har nämligen slottsvred här hemma som läcker så fort man vrider på dom. Jag tänkte att jag skulle nu i sommar försöka lossa på dom för att sedan täta om dom med lin. Hur gick du tillväga, några tips?
Inatt med -15 grader ute så var det lagom varmt i sovrummet. Min känsla är att det lär bli rätt svalt sådana nätter om jag grundstryper flödet istället..
Om det blir lagom varmt när det är -15 ute så undrar jag vad du menar med att sovrummet blir för varmt när det är kallt ute?
Så j-kla mycket kallare än -15 blir det väl inte i Uppsala?
QUOTE="tippz, post: 3179389, member: 188216"]Av nyfikenhet, hur renoverade du upp dina slottsvred? Har nämligen slottsvred här hemma som läcker så fort man vrider på dom. Jag tänkte att jag skulle nu i sommar försöka lossa på dom för att sedan täta om dom med lin. Hur gick du tillväga, några tips?[/QUOTE]
Jag kom över ett gäng gamla slottsvred som tänkte ersätta min blandning av olika ventiler med hemma.
Jag plockade isär dem helt. Tog bort många lager olika färg, tog bort den gamla torkade tätningen. Sedan polerade jag upp delarna, slipade in ventilen mot sätet (fäste spindeln i en skruvdragare och körde den mot sätet med lite slippasta.
Slutligen lindade jag om packboxen med lin och tätpasta.
Jag har "provtryckt" ventilerna med vattentrycket från gatan och de håller tätt!
Snygga blev de, men de är tyvärr inte monterade än!
Beträffade min renovering av slottsvreden så hade de totalt kärvat ihop. En fjäder i järn som höll tätningen (grafitsnöre) på plats hade rostat fast. Jag fick använda rätt mkt våld för att få isär ventilen och orsakade troligen någon repa inuti under processen. Efter uppfräschning medelst bad i linoljesåpa och massa gnuggning så provade jag att packa om med både gamla grafitsnöret och nytt teflonsnöre. Fjädern bytte jag mot en med samma dimensioner. Tyvärr så blev det endast nästan tätt.
I höstas när temperaturen ute började krypa nedåt så gav jag upp och lödde ihop ventilerna för att få det tätt. Som någon skriver så ska ju värmepumpen reglera värmen och ventilerna behöver inte kunna justeras.
Tyvärr blir just ena sovrummet för varmt. Särskilt vid medelkall väderlek då pumpen brassar på för att hålla övriga huset lagom varmt. Att det blev lagom varmt när det var jättekallt ute var pga att tempen i hela huset sjönk. Jag har ställt elpatronen att aktiveras vid kallare innetemperatur jämfört med pumpen.
Jag har beställt en termostatinsats till sovrummet och hoppas kunna återanvända befintligt ventilhus. Kan återkomma med resultat ifall någon är intresserad.