J
Josth: Lämpligt tryck i värmesystemet brukar man säga ska vara ca 1 bar så 0,2 bar är alldeles för lite. Kan också bero på fel i expansionskärlet. Fyll på systemet, stäng av cirkulationspumpen och lufta alla radiatorer, fyll på igen etc. Svårt att se på bilderna vad som är vad. Hittar man modellbeteckningen på fjärrvärmecentralen kan det gå att googla fram en manual.
1 svar · 1,6k läst
·
R
rävlyan: Då har du problem ingen cirk , du måste följa rören om du kan och se om det är något ficka . kan vara på 2 sätt Med självcirk i gamla system är att stigarröret går upp på vinden och är kopplat mot kärlet och ett påstick på vinden och sedan ner till elementen ( då måste kärlet var max fyllt ) ibland går exspansion självt upp till kärlet och andra rör på annat sätt Bäst
3 svar · 1,3k läst
L
largab: Behåll separat. Det finns inget att tjäna på att krångla till det.
1 svar · 1,1k läst
W
Weissach: [citat] Det har vi inte räknat på faktiskt.
28 svar · 2,8k läst
C
Chentin: [citat] Fantastiskt bra! Tack!
6 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Har du ingen el i huset, byggfläktar/kupévärmare håller ditt hus varmt och torrt. 15 grader kan vara lagom när man jobbar. Protte
5 svar · 1,7k läst
L
lordi: [citat] Ja, om man kan mäta flödet och temperaturdifferensen mellan tillopp och retur, så kan man ta reda på hur mycket energi som åtgår just vid mät-tillfället. Ska du ha en siffra för en längre period så behöver du montera in en energimätare. Ett annat alternativ, dock lite mindre exakt, är att stänga slingan och se hur mycket den totala förbrukningen minskar. Detta behöver
1 svar · 820 läst
Z
Zakalwe: Tänkte uppdatera: Nu har det gått två veckor och nya cirkpumpen har snittat 0.57kW/h per dygn (varierar beroende på termostater). Gamla pumpen drog 1.67kW/h per dygn. Efter lite labbande bestämde jag mig att köra med variabel tryckdelta, då det verkar fungera bäst. På dagarna (då nedre våningar värms upp av solen och 70% av slingor stängs går pumpen ner till så lite som 14W. På
10 svar · 8,9k läst
Z
Zakalwe: [citat] I mitt fall färdigspårad LK spånskiva. Jag kapade upp gamla golvet, drog 25mm tomrör genom bjälka och monterade spårad spånskiva istället för befintlig spån. Då slapp jag bekymra mig om matning och allt är i samma nivå, ingen höjd förlorad och golvet är stumt.
37 svar · 5,4k läst
·
H
hangun: Något som skall göras rent? Finns något filter i den?
1 svar · 4,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Innedelen i en luft-luft värmepump är ren tekniskt en fläktkonvektor så det beror bara på dimensionering
2 svar · 1,7k läst
L
lordi: [citat] Det skulle räcka med ett par-tre cm. Sen vänder man ventilkopplet så anslutningarna kommer åt sidan och ansluter mot pex-rören med två vinklar. Ett annat alternativ är att ta bort och locka uttaget, eftersom du ändå har ett till så nära. Annars återstår bara att byta till en mindre radiator
5 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Upp/Ner skivan ser ut att man ska använda på den sidan man har matningsledningen på. Jag har dock aldrig använt detta system i träbjälklag. Fick du inte med någon monteringsanvisning? https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Foerlaeggningssystem/Traesystem https://www.thermotech.se/content/download/1379/38513/file/Träbjälklag_IA204.pdf [bild] [bild]
2 svar · 1,5k läst
·
E
etompau: Kan vara nattsäkningsgrejor. Svårt att säga mer så här på distans. Märker du inte om systemet sänker tempen? 25 grader är i min värld inte en sänkt innetemperatur.
1 svar · 1,3k läst
·
S
Skärkarln: [citat] Att fisvärma är betydligt bättre än att inte värma alls. Jag kan inte längre räkna till hur många stugor jag besökt där ägarna stängt av värmen helt vintertid o h där mögelstanken är tydlig. Tätt tak och varmare inne än ute är en bra början
42 svar · 22,2k läst
Magrand
Magrand: Den här är kompakt o smidig till mindre gv-system upp till ca 100 kvm http://www.roth-nordic.se/se/files/005%20-%20Roth-Nordic-SE/ShuntUnit,%20datablad.pdf
2 svar · 3,3k läst
R
rävlyan: Det var inte så djupt i anläggningen jag tänkte , det var mera ju fler komponenter , desto mer felkällor , alla ska tydligen ha en otroligt massa elektronik i sina hus , beror det på all reklam som säger att det här måste du ha och är perfekt för att styra allt i huset . Min tanke går lite åt kylskåpet som säger """ Att nu är mjölken slut "" är det vettigt att snärja in sig i
11 svar · 2,5k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Det är för att i samband med att du luftar systemet släpper ut luft/vatten och tappar tryck. Beroende på hur mycket luft det är i systemet kan man behöva fylla på flera gånger. [citat] Ingenting, man ska fylla upp så att trycket är högre för att du tappar tryck i värmesystemet i samband med luftningen.
4 svar · 4,5k läst
·
K
Krypstocken: Hej Jag har installerat golvvärme i samband med renovering. Fick en projektering från Uponor inklusive slinglängd, tryckfall, flöde mm. Nu blev inte verkligheten riktigt som planen och jag undrar om man på ett enkelt sätt Jan räkna om framför allt balansering och ”strypning” om det nu behövs. [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: När man inom allmännyttan mäter hos klagande hyresgäster mäter man mitt i rummet, en meter över golv
1 svar · 2,8k läst
R
rävlyan: Ber om ursäkt , det är skruvarna på plintarna som blänker tog fel :mad: har inte manualen , ska det lysa när dom är aktiverade brukar vara det , kolla hur det ser ut vid max/min , det kan var så att badets kanal har sagt upp sig men det finns 3 kanaler kvar , Du kan även koppla in badets ledning på en annan , ser ut som stickproppar , då är det lätt att skifta . Det är bara
6 svar · 9,4k läst
·
S
Sarg: [citat] Precis. Den nyare modellen Roth basicline, 24V jag tänker mig att så länge volten stämmer bör det funka. Vi får se.
14 svar · 3,1k läst
·
J
jonaslatt: Tänkte återkoppla. Prata med eftermarknad@lksystems.se Tog två dagar sen hade jag nya hattar och gråa plastringar utanför min dörr. Utan kostnad. Jag är super tacksam för deras snabba hjälp. Ska byta detta nu i helgen. Och se.
19 svar · 9,3k läst
·
W
wuditlooklike: [citat] De sponsrar med mtrl iallafall
37 svar · 9,3k läst
A
adamdny: Skulle tro att det är en sån här som det syftas på [bild] Har tryckts till 9 bar i 30 min och sen 4,5 i 90 min enligt protokollet.
3 svar · 1,6k läst
·
R
rävlyan: [citat] Det har ingen betydelse när det gäller slangar eller fördelare om dom är av olika fabrikat , det är en fabrikationsskröna att det måste vara samma , dom vill sälja sitt . Det är inkoppling tillsammans som avgör det , men det finns massor av adaptrar som konverterar gängor och storlekar , Tänk själv elkablar eller rör , ska det vara samma fabrikat då med ? Kanske vatten och
12 svar · 4,6k läst
D
Disktrasan: Antar att du menar kamflänsrör. Bygger man in en värmekälla så försämras effekten avsevärt. Utan att helt förstå vad du tänker dig så tror jag att lösningen inte kommer att ge någon vidare effekt alls. Bygger man in en radiator försvinner alltid den radierande effekt och endast konvektionseffekten blir kvar, för att göra det behöver man se till att den kalla luften fortfarande
1 svar · 2,0k läst
anders07
anders07: Jag har en portabel som ska klara 35 kvm enligt instruktionerna men den hade tufft att hålla ett rum på 18 kvm på 22 grader i somras. Förvisso har rummet dubbel aktandörr i glas men att den skulle klara det dubbla är bara att glömma... Den klarade inte av att göra sig av med kondensvattnet heller som ska evaporera ut genom varmluften så det rann rejält med vatten på golvet. En riktig
13 svar · 2,0k läst
Magrand
Magrand: leta upp din manual här https://proffs.nibe.se/Sok-dokument/
1 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.