2 657 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Luftburen värme klarar inte värma
Föräldrarna byte ut sin gamla luftvärme aggregat till nytt.
Men direkt märkte de att det nya lätt högre i fläkten än den gamla som va 20år.
Montörer kom tillbaka och skruva ner fläkten hastighet. (fuska bort felet?)
Efter detta gick det inte få tag i honom mer.
Vintern funkade men den lät mycket och värmen va väl precis.
Nu är det vinter igen och jag kollade alla inställningar. Han hade sänkt fabriksinställningen till 50% av fläkten istället för fabriksinställningen som va 70%.
Jag hörde denna igen. Och nu låter det mycket från systemet och de har 20 grader inne och aggregatet är inställt på 25 grader.
Installatörer ställde aldrig luft trummorna. Så dessa är inte inställda på 25år ungefär.
Var ska man börja?
Huset är byggt 1987
Ungefär 125 kvadrat.
Systemet heter casa combiwin swegon
Men direkt märkte de att det nya lätt högre i fläkten än den gamla som va 20år.
Montörer kom tillbaka och skruva ner fläkten hastighet. (fuska bort felet?)
Efter detta gick det inte få tag i honom mer.
Vintern funkade men den lät mycket och värmen va väl precis.
Nu är det vinter igen och jag kollade alla inställningar. Han hade sänkt fabriksinställningen till 50% av fläkten istället för fabriksinställningen som va 70%.
Jag hörde denna igen. Och nu låter det mycket från systemet och de har 20 grader inne och aggregatet är inställt på 25 grader.
Installatörer ställde aldrig luft trummorna. Så dessa är inte inställda på 25år ungefär.
Var ska man börja?
Huset är byggt 1987
Ungefär 125 kvadrat.
Systemet heter casa combiwin swegon
https://www.swegon.se/globalassets/...ther-products/_sv/doc0005-1-casa-combiwin.pdf Ventilerna är till för att sprida och fördela luften till husets olika rum och luftljudet blir oftast mindre ju mer öppna de är. Skulle fläktljuden härröra från återluftsgallret nere vid golvet i hallen kanske installatören uteslutit nån tidigare ljuddämpare . Ju mindre luft som blåses in ju mindre värmeeffekt kan aggregatet frambringa. En termostat i tilluften hindrar värmen att överstiga ca 50 gr. Skulle fläkten tex blåsa in 300 kubikmeter luft/tim kan bara 3 kW kopplas in. Blåser den 500 kbm/tim kan drygt 5 kW tillföras huset.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Luften sugs från vardagsrummet som är på andra sida väggen från aggregatet.
Går en gång i väggen ner till golvet i vardagsrummet.. Där hörs inget.
Kanske e gången för liten för detta aggregat?
Går en gång i väggen ner till golvet i vardagsrummet.. Där hörs inget.
Kanske e gången för liten för detta aggregat?
Inte om väggkanalen har fri area. Ibland lades en ljudisoleringsplatta in i väggen och kan iofsig ha lossnat o täppt till men känn om det suger ordentligt i gallret. Denna luft kommer sedan att blandas med ca 1/3 uteluft innan den värms och blåses in via tilluftsventilerna. Då det suttit ett luftvärmeaggregat där förut med samma luftflödesmängd och utan ljudproblem bör det inte kunna vara luftmängden som skapar ljudet, såvitt inte ventilernas öppning minskats. Det har inte tagits bort några ljuddämpare efter utblåsen på aggregatet?J jonaslatt skrev:
Vad säger menyn omJ jonaslatt skrev:
Vad säger det om tilluftstemperaturen? Allt går att justera, kolla manualen. Om tilluften är 45 grader kan man antingen höja den till 50 gr eller höja maxflödet från dina 70% för att få ut mer värme eller båda. Ljudet blir naturligtvis inte bättre men det torde bli varmare.J jonaslatt skrev:
Nej den ger friskluft som blandas in med återluften från gallret vi golvet i rummet och blir varm tilluft till takventilerna. Har du öppnat lite mer på varje ventil?så de inte medverkar till att flödet blir för litet. Hade du inte haft ljudproblem hade det bästa varit att haft lite lägre inblåsningstemperatur och mer luft istället. Ju varmare luft ju längre stannar den kvar uppe vid taket och det är ju nere i vistelsezonen du vill ha varmt.J jonaslatt skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden