Vi planerar att byta från ved till bergvärme och behöver därför byta ut några av våra nuvarande panelradiatorer från 1978. Planen är att skaffa sektionsradiatorer från Lenhovda eftersom vi bor i ett gammalt hus.
För att få tillräcklig värmeeffekt i sovrummet (21 kvm) vid DT30 skulle vi behöva ett Lenhovda Triplex som är ca 1600-2000 mm brett. Tyvärr är sovrummets enda fönster bara 1000 mm brett.
Kommer det att se konstigt ut med en radiator som är bredare än fönstret? Finns det något annat sätt att lösa problemet? Jag trivs i och för sig i svala sovrum, men sambon håller inte med...
För att få tillräcklig värmeeffekt i sovrummet (21 kvm) vid DT30 skulle vi behöva ett Lenhovda Triplex som är ca 1600-2000 mm brett. Tyvärr är sovrummets enda fönster bara 1000 mm brett.
Kommer det att se konstigt ut med en radiator som är bredare än fönstret? Finns det något annat sätt att lösa problemet? Jag trivs i och för sig i svala sovrum, men sambon håller inte med...
Kommer inte se bra ut. Vad har du räkna med för effektbehov och framledningstemperatur?
Våningsplan?
Våningsplan?
Nej, misstänker också att det inte blir så snyggt. Har räknat med ca 1200-1500 watt i effektbehov. Lite osäker pga snedtak. Nuvarande radiator ger i alla fall ca 1200 watt vid DT50.TotalControl skrev:
Tänker mig en framledningstemp på max 50 grader. Rummet ligger på övervåningen.
I och för sig har jag bara erfarenhet av vanliga c22or när det gäller det estetiska. Har själv en c22 1200 mm under 1200 fönster. Och det är nästan jag stör mig lite på storleken.
Kanske ser annorlunda ut med gamla sektionsradiatorer. Du kan inte fotoshoppa?
Annars är alternativet en 790 hög 1000 bred triplex som du stressar med flödet till t.ex 50/45. Då får du ut 1100W ur den.
Men den kommer kortsluta större delen av året och kräver hiskeliga 190-200 l/h..
Ingen lösning jag skulle gå på.
Säker på att fram 50 grader räcker?
Kanske ser annorlunda ut med gamla sektionsradiatorer. Du kan inte fotoshoppa?
Annars är alternativet en 790 hög 1000 bred triplex som du stressar med flödet till t.ex 50/45. Då får du ut 1100W ur den.
Men den kommer kortsluta större delen av året och kräver hiskeliga 190-200 l/h..
Ingen lösning jag skulle gå på.
Säker på att fram 50 grader räcker?
Har du kikat på konvektor radiatorer/element
Har ett rum på ca16 m2
Och har två st med mått 200x600 mm resp 200x1800 mm
Inga problem med värmen.
Har ett rum på ca16 m2
Och har två st med mått 200x600 mm resp 200x1800 mm
Inga problem med värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det verkligen behövs en triplex på 2 meter i ett sovrum?
I o för sig så går VP bäst mot låga framledningstemperaturer, med det måste ju gå att få balans mellan övriga rum och de radiatorer som är kvar där.
I o för sig så går VP bäst mot låga framledningstemperaturer, med det måste ju gå att få balans mellan övriga rum och de radiatorer som är kvar där.
Låter konstigt att du ska behöva 2meter triplex till 21kvm.
Har själv 2st triplex och en duplex samt en golvstående tingest. triplex raddarna är ca 80 höga och bara 12 sektioner duplexen lika så.
Med det värmer jag 90kvm tapetserat renstängsel med nästan 3meter takhöjd samt spillvärme till halva övervåningen, kollade nyss min framledning och den är 56c med 20.3c inne och 24minus ute.
Antingen saknar ditt viltstängsel tapet eller så har du räknat fel. Eventuellt att du har lågt flöde över radiatorn som sitter där idag vilket minskar effektwn8
Har själv 2st triplex och en duplex samt en golvstående tingest. triplex raddarna är ca 80 höga och bara 12 sektioner duplexen lika så.
Med det värmer jag 90kvm tapetserat renstängsel med nästan 3meter takhöjd samt spillvärme till halva övervåningen, kollade nyss min framledning och den är 56c med 20.3c inne och 24minus ute.
Antingen saknar ditt viltstängsel tapet eller så har du räknat fel. Eventuellt att du har lågt flöde över radiatorn som sitter där idag vilket minskar effektwn8
Kan tyvärr ha max 500 mm hög radiator under fönstret. Kanske får testa att photoshoppa och se hur det ser ut. Hoppas/vill att 50 ska räcka när vi ändå lägger rätt mkt pengar på nya radiatorer. Men har inte tagit in ngn offert än, så jag har dålig koll.TotalControl skrev:
I och för sig har jag bara erfarenhet av vanliga c22or när det gäller det estetiska. Har själv en c22 1200 mm under 1200 fönster. Och det är nästan jag stör mig lite på storleken.
Kanske ser annorlunda ut med gamla sektionsradiatorer. Du kan inte fotoshoppa?
Annars är alternativet en 790 hög 1000 bred triplex som du stressar med flödet till t.ex 50/45. Då får du ut 1100W ur den.
Men den kommer kortsluta större delen av året och kräver hiskeliga 190-200 l/h..
Ingen lösning jag skulle gå på.
Säker på att fram 50 grader räcker?
Tack för svaret! Har bara kollat vilken effekt radiatorn ger vid DT30 enl Rinkaby Rör. Men tycker också det verkar mycket med två meter TRIPLEX.L Lutte skrev:Låter konstigt att du ska behöva 2meter triplex till 21kvm.
Har själv 2st triplex och en duplex samt en golvstående tingest. triplex raddarna är ca 80 höga och bara 12 sektioner duplexen lika så.
Med det värmer jag 90kvm tapetserat renstängsel med nästan 3meter takhöjd samt spillvärme till halva övervåningen, kollade nyss min framledning och den är 56c med 20.3c inne och 24minus ute.
Antingen saknar ditt viltstängsel tapet eller så har du räknat fel. Eventuellt att du har lågt flöde över radiatorn som sitter där idag vilket minskar effektwn8
Kan mycket väl ha räknat fel Enligt standardformeln 70w/kvm skulle det ju behövas 1470 w från radiatorn. Men sovrummet har snedtak, bara ett fönster (1,3 kvm) och rätt tjocka väggar. Så gissar att det faktiska behovet är mindre.
Nej, inte alls säker Ja, övriga radiatorer på övervåningen spelar såklart också in.M MagHam skrev:
Räkna med hälften ungefär för ovanvåning.A artvandeley skrev:Tack för svaret! Har bara kollat vilken effekt radiatorn ger vid DT30 enl Rinkaby Rör. Men tycker också det verkar mycket med två meter TRIPLEX.
Kan mycket väl ha räknat fel Enligt standardformeln 70w/kvm skulle det ju behövas 1470 w från radiatorn. Men sovrummet har snedtak, bara ett fönster (1,3 kvm) och rätt tjocka väggar. Så gissar att det faktiska behovet är mindre.
Du har en kall yta mindre än markplan (golvet) samt tillförd värme underifrån.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Har en jätteradiator i sovrummet och bergvärme men är tvungen att skruva ner på termostaten till ca 1,5 på skalan. Vi har klarat oss med endast 2 st på hela övervåningen (50 kvm) i 13 år men nu med nybyggt badrum blev det vattenburen golvvärme där. Ingen radiator alls i hallen under fönstret.
