Vi planerar att byta från ved till bergvärme och behöver därför byta ut några av våra nuvarande panelradiatorer från 1978. Planen är att skaffa sektionsradiatorer från Lenhovda eftersom vi bor i ett gammalt hus.

För att få tillräcklig värmeeffekt i sovrummet (21 kvm) vid DT30 skulle vi behöva ett Lenhovda Triplex som är ca 1600-2000 mm brett. Tyvärr är sovrummets enda fönster bara 1000 mm brett.

Kommer det att se konstigt ut med en radiator som är bredare än fönstret? Finns det något annat sätt att lösa problemet? Jag trivs i och för sig i svala sovrum, men sambon håller inte med...
 
Kommer inte se bra ut. Vad har du räkna med för effektbehov och framledningstemperatur?
Våningsplan?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kommer inte se bra ut. Vad har du räkna med för effektbehov och framledningstemperatur?
Våningsplan?
Nej, misstänker också att det inte blir så snyggt. Har räknat med ca 1200-1500 watt i effektbehov. Lite osäker pga snedtak. Nuvarande radiator ger i alla fall ca 1200 watt vid DT50.

Tänker mig en framledningstemp på max 50 grader. Rummet ligger på övervåningen.
 
C
Antar att det inte är en fullhöjdsradiator du tittar på?
 
I och för sig har jag bara erfarenhet av vanliga c22or när det gäller det estetiska. Har själv en c22 1200 mm under 1200 fönster. Och det är nästan jag stör mig lite på storleken.
Kanske ser annorlunda ut med gamla sektionsradiatorer. Du kan inte fotoshoppa?
Annars är alternativet en 790 hög 1000 bred triplex som du stressar med flödet till t.ex 50/45. Då får du ut 1100W ur den.
Men den kommer kortsluta större delen av året och kräver hiskeliga 190-200 l/h..
Ingen lösning jag skulle gå på.
Säker på att fram 50 grader räcker?
 
C cpalm skrev:
Antar att det inte är en fullhöjdsradiator du tittar på?
Lite osäker på vad fullhöjd är Men får bara plats med 500 mm hög radiator under fönstret.
 
Har du kikat på konvektor radiatorer/element
Har ett rum på ca16 m2
Och har två st med mått 200x600 mm resp 200x1800 mm
Inga problem med värmen.

Konvektor radiator element av vit färg monterat vid ett fönster, på ett trägolv i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång vit konvektorradiator monterad under fönster i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du säker på att det verkligen behövs en triplex på 2 meter i ett sovrum?
I o för sig så går VP bäst mot låga framledningstemperaturer, med det måste ju gå att få balans mellan övriga rum och de radiatorer som är kvar där.
 
Låter konstigt att du ska behöva 2meter triplex till 21kvm.

Har själv 2st triplex och en duplex samt en golvstående tingest. triplex raddarna är ca 80 höga och bara 12 sektioner duplexen lika så.

Med det värmer jag 90kvm tapetserat renstängsel med nästan 3meter takhöjd samt spillvärme till halva övervåningen, kollade nyss min framledning och den är 56c med 20.3c inne och 24minus ute.

Antingen saknar ditt viltstängsel tapet eller så har du räknat fel. Eventuellt att du har lågt flöde över radiatorn som sitter där idag vilket minskar effektwn8
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
I och för sig har jag bara erfarenhet av vanliga c22or när det gäller det estetiska. Har själv en c22 1200 mm under 1200 fönster. Och det är nästan jag stör mig lite på storleken.
Kanske ser annorlunda ut med gamla sektionsradiatorer. Du kan inte fotoshoppa?
Annars är alternativet en 790 hög 1000 bred triplex som du stressar med flödet till t.ex 50/45. Då får du ut 1100W ur den.
Men den kommer kortsluta större delen av året och kräver hiskeliga 190-200 l/h..
Ingen lösning jag skulle gå på.
Säker på att fram 50 grader räcker?
Kan tyvärr ha max 500 mm hög radiator under fönstret. Kanske får testa att photoshoppa och se hur det ser ut. Hoppas/vill att 50 ska räcka när vi ändå lägger rätt mkt pengar på nya radiatorer. Men har inte tagit in ngn offert än, så jag har dålig koll.
 
L Lutte skrev:
Låter konstigt att du ska behöva 2meter triplex till 21kvm.

Har själv 2st triplex och en duplex samt en golvstående tingest. triplex raddarna är ca 80 höga och bara 12 sektioner duplexen lika så.

Med det värmer jag 90kvm tapetserat renstängsel med nästan 3meter takhöjd samt spillvärme till halva övervåningen, kollade nyss min framledning och den är 56c med 20.3c inne och 24minus ute.

Antingen saknar ditt viltstängsel tapet eller så har du räknat fel. Eventuellt att du har lågt flöde över radiatorn som sitter där idag vilket minskar effektwn8
Tack för svaret! Har bara kollat vilken effekt radiatorn ger vid DT30 enl Rinkaby Rör. Men tycker också det verkar mycket med två meter TRIPLEX.

Kan mycket väl ha räknat fel Enligt standardformeln 70w/kvm skulle det ju behövas 1470 w från radiatorn. Men sovrummet har snedtak, bara ett fönster (1,3 kvm) och rätt tjocka väggar. Så gissar att det faktiska behovet är mindre.
 
U Uffe A skrev:
Har du kikat på konvektor radiatorer/element
Har ett rum på ca16 m2
Och har två st med mått 200x600 mm resp 200x1800 mm
Inga problem med värmen.

[bild] [bild]
Tack! Det får jag titta på.
 
M MagHam skrev:
Är du säker på att det verkligen behövs en triplex på 2 meter i ett sovrum?
I o för sig så går VP bäst mot låga framledningstemperaturer, med det måste ju gå att få balans mellan övriga rum och de radiatorer som är kvar där.
Nej, inte alls säker Ja, övriga radiatorer på övervåningen spelar såklart också in.
 
A artvandeley skrev:
Tack för svaret! Har bara kollat vilken effekt radiatorn ger vid DT30 enl Rinkaby Rör. Men tycker också det verkar mycket med två meter TRIPLEX.

Kan mycket väl ha räknat fel Enligt standardformeln 70w/kvm skulle det ju behövas 1470 w från radiatorn. Men sovrummet har snedtak, bara ett fönster (1,3 kvm) och rätt tjocka väggar. Så gissar att det faktiska behovet är mindre.
Räkna med hälften ungefär för ovanvåning.
Du har en kall yta mindre än markplan (golvet) samt tillförd värme underifrån.
 
P
Har en jätteradiator i sovrummet och bergvärme men är tvungen att skruva ner på termostaten till ca 1,5 på skalan. Vi har klarat oss med endast 2 st på hela övervåningen (50 kvm) i 13 år men nu med nybyggt badrum blev det vattenburen golvvärme där. Ingen radiator alls i hallen under fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.