ricebridge
ricebridge: Är du säker på att röret till expansionskärlet rostade av? Eller var det någon gammal koppling som gett upp? Vad är det för material i rören? Vi råkade ut för samma sak i våras. Förmodligen en gammal koppling, men systemet hade förmodligen också tagit stryk de gånger pannan gått i kok. Nytt expansionskärl i källaren, ny ventil för övertryck, och problemet var löst. (Hus och
1 svar · 1,5k läst
A
abel48: Hittade...https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-15x200-mm/ en sån blir ju bra :)
6 svar · 2,7k läst
I
InsidersUnited: Ursäkta lite trött, menade växelventilen, men det verkar inte ts ha. Kan man få till att laddpumpen sköter all cirkulation är det väl bra. Men blir väl lite förluster att alltid cirkulera genom vp delen, kanske bättre att ladda acktanken och sedan portionera ut vad huset behöver.
11 svar · 4,9k läst
JothaR
JothaR: OT: Hur byter man rubrik så att den blir begriplig
12 svar · 3,0k läst
·
K
krenr09: Detta var den snyggare ecodanpumpen som nämdes ovan också: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/luft-vatten-varmepump/luft-och-vattenvarmepump-mitsubishi-sw75-ecodan/p-876462
43 svar · 18,7k läst
useless
useless: Det bästa är att använda befintligt vattenburet system. Men då hade det varit bra att dra rör och sånt i samband med renoveringen... En luftvärmepump kräver att det är någorlunda öppen planlösning för att luften ska nå ut till alla delar. En fördel med den är att man kan kyla på sommaren, vilket kan vara bra om man har sovrummet på övervåningen.
1 svar · 661 läst
Jarlingar
Jarlingar: Aa nu är det jag som yrar...:oops: Laddade ner din bild för att klippa å klistra lite, såg då att du har gjort korrekt med en pump efter ventilen.. (y)(y)(y)
42 svar · 3,9k läst
·
J
jojo123: Inget svar Prova med att sätta pumpen i FJV-centralen på max och GV-pumpen på min , den senare har för stort flöde kraft , så den tar vatten från radiatorgruppen , ha alla ventiler öppna
1 svar · 2,6k läst
·
S
Squall Leonhart: Ja, det är ju inte på långa vägar bestämt om det ens ska bytas. Det var mest för att kollegan tyckte att det var absolut nödvändigt som jag ville kolla om någon annan på planeten som ens håller med om det. :)
5 svar · 2,6k läst
·
S
slurppe99: I detta läge skulle jag ha placerat den i trappan. Annars på väggen vid stora sovrummet. Jag skulle ha avvaktat med värmeförflyttngsfläktar. De låter mycket och transporterar för lite luft. Så jag skulle bara ha gjort bättre öppning vid dörr uppe och nertill. För att sedan börja med ventilationsgaller om det behövs. Ha även dörrarna på glänt när du inte behöver ha dem
4 svar · 2,8k läst
·
S
snowjim: Jo, jag inser att det blir väldigt svårt att avgöra vad det verkligen kommer kosta. Rummet används 1-2 dag(ar) i månaden vilket gjort att jag endast slaget på värmen 1-2 dagar tidigare. Detta har dock inte räckt för att värma upp rummet till 22 grader, istället krävs det närmare 1 vecka för att nå dit. Första tanken var att byta ut och sätta in 2 st c22 element i rummet för att
10 svar · 8,9k läst
N
noone70: jag har en C56 reglercentral sedan tidigare och nu har jag införskaffat några begagnade t75 termostater När jag läser manulen som jag hittat online så ska man trycka in en smal sticka eller nål i undre delen av termostaten(och så är det på mina befintliga) Men jag måste h fått tag i en nyare version av t-75 för det finns inget hål där Är det någon som vet hur man gör för att
0 svar · 1,5k läst
Griffeltavlan
Griffeltavlan: [citat] Prova om du får värme då annars sitter en mindre längre in man kan justera men de kan ävem vara för att ändra mellan 1 och 2 rörs
7 svar · 2,5k läst
·
J
Jörgen Ö: [citat] Japp, den funkar bra, så länge det funkar med höjderna! Har lagt många golv med denna.
3 svar · 1,6k läst
J
jojo123: [citat] Nej det tror jag inte , men kanske något stoppar upp , och det är ett litet hål , då behövs större tryck för att vattnet ska gå igenom nålsögat ;) som kanske finns , men vet ej , men det verkar som ett klart flödesproblem för just den . inte mitt bord med insidan av termoventilen , vet bara om piggen , men det finns en del till inuti som kan bråka
12 svar · 3,5k läst
P
Patlii: Ok! Tack för bilden. Verkar som termostaten ska ligga på rätt hög nivå. Kan jag inte prova med att bara vrida ned ventilen lite och se om det blir någon skillnad? Om inget händer kan jag ändra termostaten till 70. Drar det mycket el att värma upp en beredare nu när den ligger på max?
5 svar · 6,2k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag hade placerat den i garagedelen, på en plats där den stör minst och är lätt att komma åt för rengöring. Inne i förrådet kommer den inte gå så bra, alldeles för liten luftvolym där.
1 svar · 3,0k läst
·
useless
useless: Rent tekniskt är det inte så svårt. Du behöver en golvvärmeshunt och en fördelare (eller två). Ta kontakt med en vvs-firma så hjälper dom dig.
3 svar · 1,9k läst
J
jojo123: Dom heter änd och avslutningsstas
13 svar · 7,2k läst
J
jojo123: Har du två system , radiatorer och GV , bara GV så prova att höja kurvan på VP med ratten ovanför texten Nibe , lämpligt från 2 till 3 . Kan ta något dygn innan det märkes GV är trögt
1 svar · 1,4k läst
·
J
jojo123: [citat] Det är inget högt tryck på värmerör så det håller nog till sommaren
3 svar · 1,2k läst
·
U
Underline: Nu har jag funderingar på att ändra mig angående värmekälla, Jag har börjat räkna på en vattenmantlad kamin. Jag är villig att leva med omaket att elda även om man kanske inte känner suget alla dagar i veckan. Om det är en verklig besparing. Mys eldning går ju som inte sätta ett pris på sådär. Den möjligheten finns ju och det är ju ett jättestort plus. Jag har skorsten och en
9 svar · 2,2k läst
S
slurppe99: Du kan kolla att varmvattnet inte står på konstant höjning för att spara ström. Frånluften kanske står för högt då ni bara bor 2 st i huset. Eftersom du inte vet hur du hittar olika temperaturer så får du här länken till din maskin. http://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Manual_480_anv_inst.pdf En luft/luft/värmepump kan man också installera som en komplettering. Då värmen
8 svar · 4,1k läst
axelman
axelman: Vi funderar på att byta ut vår ljudliga Vp, som finns under vårt sovrum. Vi hoppas att en Viessmann 343 G skulle passa perfekt. Vi hoppas att ni kan tipsa om duktig installatör här i södra Skåne. Gott nytt år så här i efterhand Axelman
0 svar · 1,1k läst
S
snowjim: Är nu nära på att köpa in material för att sätta upp 2 nya element men så har vi haft det ensamma elementet på under julledigheten. Trotts att det varit någon minusgrad ute så har rummet kommit upp till ca 22-23 grader efter 1 vecka eller så. Pannan puttar då ut ca 5-60 grader och elementet står ställt på 7-8. Man börjar då fundera på vad det verkligen kostar att hålla
4 svar · 1,3k läst
D
Danii KD: Nu är allt äntligen klart. Det gamla röret fick amputeras och det var det som var problemet Nu funkar alla element som dem ska. Kan säga att pumpen i auto läge innan gick på 22 watt som var max. Efter avstängningen går auto på 7 w vilket brukade vara lägsta läget. Nu får också en bild på boven, den gamla värmefläkten på den iskalla vinden. Man kanske skulle donera den till ett
17 svar · 15,7k läst
·
P
Putnah: Beställde aldrig därifrån, då slangen jag tänkt köpa för tillfället var slut i deras webshop. Men kan instämma i god kundservice. Hade en kortare dialog med dem och fick bra och snabba svar.
3 svar · 1,7k läst
E
epw: [citat] Tanken på att rummet inom 5 år eventuellt ska delas av på mitten gör nu att jag börjar fundera om montera ett element under varje fönster och lägga utanpåliggande rör emellan? Räcker det med 700mm b x 600mm h under varit fönster för att täcka samma effekt? Är det då snyggare att få ut rören vertikalt ur väggen eller horisontellt?
5 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Inte allt för ovanlig metod att bygga värmesystem "förr"... https://www.byggahus.se/forum/threads/enroerssystem-nagra-fragor-radiatorer-som-inte-blir-varma-mm.253034/page-3#post-2216449
10 svar · 2,0k läst
·
J
jojo123: Du ska ha min 55 -60C för att kunna diska stekpannan , ställ termostaten på VVB på 65 C så har du alltid rätt temp på VV med förvärmning , kommer det varmare från tanken så startar inte el-patron , samt att det blir över 70 C i VVB som dödar ev legionella , stänger du den helt på vintern så är det nog en deg med det i VVB , så kör rakt igenom , jag har en liten pump som
4 svar · 915 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.