Hej,

Jag behöver verkligen er hjälp men någon ide till lösning. Jag har haft hantverkare här som nu gått bet på vad vi ska felsöka härnäst. Nu till problemet. Jag har golvvärme på både ovan och övreplan. Pannan står i källare. På nedreplan funkar det perfekt. På övreplan är det 5 olika slingor till fem olka rum, där fungerar 4 st av slingorna bra men i ett av rummen är golvet kallt. Det har dock fungerat innan.
Märket på systemet är Wirsbo. Jag har provat följande utan någon frammgång:
- Ta av hatten på just den golvslingan så det ska stå på max. Även motionerat piggen så att den inte ska ha fastnat. Hjälpte inte!
- skruvat ner sexkantskruvarna i samtliga andra slingor (frånröret) till stängt för att allt flöde skulle komma till den icke-fungerande slingan för att se om det var dåligt fördelat. Hjälpte inte!
-hantverkarna har varit här och spolat slingan. Hjälpte inte!
- Hantverkaren bytte även ventil mellan en fungerande slinga och den icke-fungerande för att se om ventieln var problemet. Hjälpte inte! Det blev fortsatte dock att vara varmt i det andra rummet så ventilen funkade.
- både till- och frånröret är varma bitvis men det är som om ingen värme kommer ut till golvet.
- Pannan funkar bra som det ska, förlorar inget tryck (så det kan inte vara läckage någonstanns)
- får upp tillräckligt tryck skulle jag även tror eftersom alla de andra fyra rummen blir varma på ovanvåningen.

Det känns som vi provat ventiel, provat att spola, provat att stänga alla andra slingor och fortfarande kommer ingen värme ut på golvet. Jag har inga ideer kvar och det verkar inte hantverkarna ha heller. Jag behövere hjälp :)

Bifogar bilder på systemet

Bild av ett Wirsbo golvvärmesystem med synliga ventiler och rörledningar, vissa märkta med handskriven text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsskåp för golvvärmesystem från Wirsbo med kablar och ett kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är alltså på den slingan där hatten är av.

Men om det gått att spola igenom slingan, då måste det ju kunna bli flöde i den.

Hur har de spolat? har de kopplat in sig på fördelaren och stängt övriga slingor, eller kopplat loss just den slingan och spolat?

tror de har kopplat loss den slingan och spolat den.

Ja visst är det konstigt?

H hempularen skrev:
Men om det gått att spola igenom slingan, då måste det ju kunna bli flöde i den.

Hur har de spolat? har de kopplat in sig på fördelaren och stängt övriga slingor, eller kopplat loss just den slingan och spolat?
Jag tror att de kopplade in sig på just den slingan och spolade. Det är ju extra konstigt detta. Det måste ju vara flöde i slingan då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.