Hej,
Jag behöver verkligen er hjälp men någon ide till lösning. Jag har haft hantverkare här som nu gått bet på vad vi ska felsöka härnäst. Nu till problemet. Jag har golvvärme på både ovan och övreplan. Pannan står i källare. På nedreplan funkar det perfekt. På övreplan är det 5 olika slingor till fem olka rum, där fungerar 4 st av slingorna bra men i ett av rummen är golvet kallt. Det har dock fungerat innan.
Märket på systemet är Wirsbo. Jag har provat följande utan någon frammgång:
- Ta av hatten på just den golvslingan så det ska stå på max. Även motionerat piggen så att den inte ska ha fastnat. Hjälpte inte!
- skruvat ner sexkantskruvarna i samtliga andra slingor (frånröret) till stängt för att allt flöde skulle komma till den icke-fungerande slingan för att se om det var dåligt fördelat. Hjälpte inte!
-hantverkarna har varit här och spolat slingan. Hjälpte inte!
- Hantverkaren bytte även ventil mellan en fungerande slinga och den icke-fungerande för att se om ventieln var problemet. Hjälpte inte! Det blev fortsatte dock att vara varmt i det andra rummet så ventilen funkade.
- både till- och frånröret är varma bitvis men det är som om ingen värme kommer ut till golvet.
- Pannan funkar bra som det ska, förlorar inget tryck (så det kan inte vara läckage någonstanns)
- får upp tillräckligt tryck skulle jag även tror eftersom alla de andra fyra rummen blir varma på ovanvåningen.
Det känns som vi provat ventiel, provat att spola, provat att stänga alla andra slingor och fortfarande kommer ingen värme ut på golvet. Jag har inga ideer kvar och det verkar inte hantverkarna ha heller. Jag behövere hjälp
Bifogar bilder på systemet
Jag behöver verkligen er hjälp men någon ide till lösning. Jag har haft hantverkare här som nu gått bet på vad vi ska felsöka härnäst. Nu till problemet. Jag har golvvärme på både ovan och övreplan. Pannan står i källare. På nedreplan funkar det perfekt. På övreplan är det 5 olika slingor till fem olka rum, där fungerar 4 st av slingorna bra men i ett av rummen är golvet kallt. Det har dock fungerat innan.
Märket på systemet är Wirsbo. Jag har provat följande utan någon frammgång:
- Ta av hatten på just den golvslingan så det ska stå på max. Även motionerat piggen så att den inte ska ha fastnat. Hjälpte inte!
- skruvat ner sexkantskruvarna i samtliga andra slingor (frånröret) till stängt för att allt flöde skulle komma till den icke-fungerande slingan för att se om det var dåligt fördelat. Hjälpte inte!
-hantverkarna har varit här och spolat slingan. Hjälpte inte!
- Hantverkaren bytte även ventil mellan en fungerande slinga och den icke-fungerande för att se om ventieln var problemet. Hjälpte inte! Det blev fortsatte dock att vara varmt i det andra rummet så ventilen funkade.
- både till- och frånröret är varma bitvis men det är som om ingen värme kommer ut till golvet.
- Pannan funkar bra som det ska, förlorar inget tryck (så det kan inte vara läckage någonstanns)
- får upp tillräckligt tryck skulle jag även tror eftersom alla de andra fyra rummen blir varma på ovanvåningen.
Det känns som vi provat ventiel, provat att spola, provat att stänga alla andra slingor och fortfarande kommer ingen värme ut på golvet. Jag har inga ideer kvar och det verkar inte hantverkarna ha heller. Jag behövere hjälp
Bifogar bilder på systemet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "sexkantskruvarna"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men om det gått att spola igenom slingan, då måste det ju kunna bli flöde i den.
Hur har de spolat? har de kopplat in sig på fördelaren och stängt övriga slingor, eller kopplat loss just den slingan och spolat?
Hur har de spolat? har de kopplat in sig på fördelaren och stängt övriga slingor, eller kopplat loss just den slingan och spolat?
Jag tror att de kopplade in sig på just den slingan och spolade. Det är ju extra konstigt detta. Det måste ju vara flöde i slingan då?H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
