7 501 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Hur luftar jag elementet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag behöver lite hjälp med att se vilken säkerhetsventil jag kan beställa.
Så här ser originalet ut:
Den är på 1,5 Bar. Jag är osäker på dimensionen, då jag inte hittar den informationen någonstans.
Kan någon av detta passa: https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/
När jag ändå är igång att beställa saker så har jag en ballofix som används för att stänga av vattnet till tvättmaskin. Den läcker i stängt läge (inte mycket, men det känns ändå rätt att byta). Den sitter bakom en tvättpelare så enda sättet att komma åt den är att lyfta bort torktumlaren. På sidorna är det cirka 10 cm, så det går inte att klämma sig fram till den. I praktiken innebär det såklart att enda gången man stänger av den är när man ska fixa med tvättmaskinen eller byta tvättmaskin, dvs Ballofixen motioneras aldrig, vilket väl är skälet till att den läcker?!
Så frågan blir då om det är bättre att byta till något annat? En vanlig kulventil? Hittar mängder på Rinkabyrör. Vilken kan vara lämplig? Ingen? Ska jag byta till något annat eller till en likadan, eller helt enkelt låta den jag har sitta? Så här ser det ut nu:
Så här ser originalet ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är på 1,5 Bar. Jag är osäker på dimensionen, då jag inte hittar den informationen någonstans.
Kan någon av detta passa: https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/
När jag ändå är igång att beställa saker så har jag en ballofix som används för att stänga av vattnet till tvättmaskin. Den läcker i stängt läge (inte mycket, men det känns ändå rätt att byta). Den sitter bakom en tvättpelare så enda sättet att komma åt den är att lyfta bort torktumlaren. På sidorna är det cirka 10 cm, så det går inte att klämma sig fram till den. I praktiken innebär det såklart att enda gången man stänger av den är när man ska fixa med tvättmaskinen eller byta tvättmaskin, dvs Ballofixen motioneras aldrig, vilket väl är skälet till att den läcker?!
Så frågan blir då om det är bättre att byta till något annat? En vanlig kulventil? Hittar mängder på Rinkabyrör. Vilken kan vara lämplig? Ingen? Ska jag byta till något annat eller till en likadan, eller helt enkelt låta den jag har sitta? Så här ser det ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga av ventilerna i din länk passar rakt på, tyvärr.
Din säkerhetsventil går fortfarande att köpa exakt samma. Dock dyr.
Onninen har den lagerlagd på centrallager, 5st.
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/sakerhetsventil1917ovriga/
https://www.rskdatabasen.se/kategor...karl/reservdelartillbehor/syr-1917-5557516-27
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/syr-19177-sakerh-vent-15-g20.html
Din säkerhetsventil går fortfarande att köpa exakt samma. Dock dyr.
Onninen har den lagerlagd på centrallager, 5st.
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/sakerhetsventil1917ovriga/
https://www.rskdatabasen.se/kategor...karl/reservdelartillbehor/syr-1917-5557516-27
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/syr-19177-sakerh-vent-15-g20.html
Säkerhetsventilen är en DN20 och du kan ta vad som helst, kanske den finns på varuhuset med, den är kopplad med en klämringskoppling mot röret,tar du en med invändig gänga så får du köpa en övergång R20 mot säken och kläm mot röret och skarva mellan. den ska då ha en mutter som ser som den som sitter där, en del klämmuttrar passar inte med varandra olika gängstigning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Ok, det kanske är enklast att köpa original då. Några 100-lappar extra, men då ska det funka. Man ska inte vara dumsnål, men hade något billigare passat så hade man ju inte klagat. 
Ersättare till ballofixen? Ska man köra en ny trots att den aldrig kommer motioneras? (Jag lyfter inte av torktumlaren med jämna mellanrum för att vrida kranen)
Ersättare till ballofixen? Ska man köra en ny trots att den aldrig kommer motioneras? (Jag lyfter inte av torktumlaren med jämna mellanrum för att vrida kranen)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag beställde den från din sista länk. Ser nu att det står något om Conex, men det säger mig tyvärr inget. Tänkte eftersom det är gängor på båda anslutningarna. Den "nedre" är väl om man ska koppla en slang till?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden