Värme allmänt
Srj93: Har en Bacho vedkamin/öppen spis, med vattentank ovanför eldstaden. Har kopplat bort vattnet från kaminen, efter att jag kopplat på mig på fjärrvärme. Kan jag fylla vattentanken med sand och fortsätta att använda kaminen, som öppen spis? Och vilken sand ska jag använda isåfall?
Griffeltavlan: Ja ju mer värme du har på dom andra elementen ju mindre blir de kvar till de sista. Man kan säga att en viss del säg 50 % av värmen går upp i varje radiator resten passerar förbi i ”kopplet” nere vid golven. Så vattnet fram till sista radiator är alltid kallas och då brukar de vara väldigt överdimensionerat i antal Watt som rummet behöver för att värma upp det. Man brukar inte
Husqvarna220Ac: Aha det var det du hade kollat? Ja det känns lite snorigt, skulle köra med en elfläkt uppsatt på väggen, och via nån ”smart” grej som typ wi-fi brytare eller nåt, som man slå på för att höja temp när man ska Mekka eller dyligt..
Dahomer: [citat] När brännarröret sitter på plats så ska tändelementet ligga så nära att det nästan nuddar brännarröret. Om jag minns rätt så ska det ligga runt 2.5 - 3 dl. Under tänd försöket så matar den fram pellets lite då och då 2-3ggr. Om den inte tänder efter sina tändförsök så starta om brännaren men koppla ur matarskruven eller slangen alternativt töm brännaren på
Anonymiserad 197593: Tack!! luft-vatten värmepump har jag läst är bra men inte lika populärt? Vad tror du om det, är bergvärme bättre? Bifogar med lite bilder på hur mycket vi förbrukar. (2018 byggde vi 2st stugor på tomten som utnyttjar samma elmätare)
nerca: [citat] Kanske jag som förklarar fel. Jag har alltid haft bra kurva, enligt komforten i huset. Dock har det diffat i rumstemperatur när termostaterna varit inställda på säg typ 25C. Därav min fråga varför det diffat i temp. Dock var rummen strypta olika, så därav tog jag bort strypningen och då blev temperatur fördelningen i alla rum mkt bättre. Det var det jag ville uppnå. Alltså
Andreas12345: Det går att köpa nya termostater, enligt den firma jag vände mig till var det "enkelt" att byta själv. Jag provade inte, mest av snålhet, jag har ett vagt minne av att en termostat kostade 750 kr och då tänkte jag att det är billigare att köpa ett begagnat element.
A.G: Då är det befintliga element som jag ska koppla mig vidare på 2-rörs enligt samma princip. Löste sig bra.
Freethefire: [citat] Tack Åsa! Min miss att inte skriva att vi kört det i 5 år, men tänkte nu att värmen från fläktkonvektor kunde få till det ännu bättre.
mg765: Jag hade några frigolitskivor över från ett tidigare projekt, 30mm tjocka som passade ändamålet perfekt. Det är ganska små fönster, totalytan är ca 1.5 m2. Är det möjligt att göra en beräkning mellan tummen och pekfingret vad värmebesparingen blir på ett vinterhalvår? Är 50-100 kWh rimligt? Fönstrena är överkantshängda från ca 2005. De ser ganska billiga ut, vet inte riktigt
Nashshi: Tack så mycket för hjälpen , nu fick jag till det.
Josth: Försök att mäta upp hur stor [cm] innerdelen får vara där den ska placeras. Kan påverka valet av fabrikat och modell. Generellt har innerdelarna blivit större men de lämnar också högre värmeeffekt särskilt när det är kallt ute.
Anders Björk: Hej Patrik. Ett förslag: Gå in på https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0 och ställ dina frågor även där. Där hittar du dom riktiga guruna/nördarna som kan det mesta om värmepumpar.
nerca: [citat] Hej Igen, Återkommer med lite statistik i detta ämne. Så här ligger det till i olika rum i huset. Rumstermostaterna är inställda på 25 grader allihop just nu i alla rum. Då tycker jag att det borde vara 25 grader i rummet när man mäter med termometrarna. I dagsläget är rumstemperaturen så här. Vardagsrum: 23,5 Kök: 24 Gästrum: 22 Sovrum 1: 23,5 WC: 25 Därav min fråga
Rickard.: [citat] Tur för dig. Det är taget upp i domstol med annat resultat. Så det är bra om man har försäkring i bostadsrätt så man bara åker på max självrisk
Snickerick: Det gör det :) https://www.rentor.nu/verktyg-1/rorfrysmaskin-lilla.html
Rabbithole: Jag tänker en träregelkonstruktion med cellulosa och ångbroms. Det ska funka med kallställning. Alternativt att man bygger en tätare vägg med stålram och PIR isolering. Det var av typen solar venti som jag tänkte på. Kanske kan hålla det på plussidan iallafall.
Semiproffset: [citat] Jag hajar =) Kan en tekniktank med inbyggd beredare vara en bra idé? Då kommer all värme tanken/radiatorslingan tillgodo när den kör periodiska legionellakörningar och när du väl eldar så behöver den inte skjuta på någon el för tappvatten. Maximal användning av all input även när ni inte är där. Har inte någon speciell kunskap i hur de funkar mer än rent principiellt.
etompau: Ett vanligt konvektionselement och en passande varmvattensberedare och en handdukstork som extra värme. Att ha en luftvärmepump i ett badrum tror jag aldrig jag har sett.
thomazgustafsson: God afton, Har en golvvärmefördelare med sex slingor monterad i källaren. Tre slingor används, med påhängda styrdon osv. Nu är tanken att nyttja de tre återstående, lediga, slingorna för kök, hall och badrum på våningen ovanför. Fråga 1. Finns det någon allmän eller specifik problematik med att mata en rörinstallation ovanför fördelaren? Jag har bara sett rörinstallationer
Bo Berglund: [citat] Ja, min dotter köpte huset i Jan 2011 och då satt LVP på plats. Ryktet säger att den är från 2006 eller så. Men min dotter körde den inte särskilt ofta medan hon hade den och jordvärme-firman demonterade den och satte upp den hos mig i stället.
Nerre: Att de som värms från värmepump ligger lägre beror ju främst på värmepumpens verkningsgrad. Är beredaren bara bra isolerad finns det ingen anledning att ha för låg temperatur där. Har man för låg temperatur måste man öka volymen på beredaren. Har man 40 grader i beredaren istället för 80 så går det ju åt dubbelt så mycket vatten från den vid en dusch. Och 40 grader älskar
Dauen: Jag installerade en sådan här för några år sedan i en öppen spis. Aktuell Blocket-annons: https://www.blocket.se/skaraborg/Keddy_modell_110_83416772.htm?ca=20&w=3#vi-carousel Modellen fick nytt namn av Keddy på senare år, nu finns den nog inte alls kvar i sortimentet. Den är ju lite mer "rough" med iaf ett spröjs per lucka...
suprapappa: Jag har rörmokare här i ett annat ärende i fredags och jag visade dom kärlet. Dom sa att det var trasigt, att det syntes på nålen på mätaren när jag fyllde på vatten att den liksom studsar innan den stabiliserar sig. Det märkliga är att efter det har mätaren legat helt stilla :)
CJZ: [citat] Testat detta nu och det kom inget varmt vatten trots att jag luftade ut en hel bunke med vatten. Om något verkade vattnet på slutet snarare vara kallare än det ljumna vatten som först kom ut. Ska dock revidera vad jag tidigare sa - det luftade vattnet var inte särskilt unket när jag nu tömde lite mer. Kanske tyder på att den inte är kopplad till vv(?).
jojo123: Det är nog klockan som tickar , rör den sig eller står den kavar på samma tid, , är det varmt och skönt i huset
Anonymiserad 173289: [citat] Nej. Eluppvärmning har 100% energiomvandling. Som KoW säger kan en modern beredare vara något bättre isolerad och då spara lite uppvärming på sommaren. Du lär inte tjäna igen den investeringen.