Hej
Vi har ett älvsbyhus som är byggt -84, när vi flyttade in sat vi in bergvärme. Och nu är vi sugna att ta ut pannan och göra nånting annat inne i rummet eller vad man ska kalla de.

Hur har ni fått ta ut den?
 
  • Gamla pannrummet med bergvärmepanna och varmvattenrör i ett älvsbyhus från 1984.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal värmepanna i ett hus, tydliga tecken på användning och ålder, behov av borttagning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre panna med isolerad röranslutning och kopparledningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är bara att kapa bort/koppla loss skorstenen och sen släpa ut den. Du behöver en kraftig kärra, typ pannkärra.
Står pannan på markplan? Titta på märkskylten. Där står ofta hur mycket den väger.

Annars finns det skrotningsfirmor som löser det för dig, samt att de tar hand om den gamla pannan.
 
Är de så lätt? Inte så att skorstenen kommer ner när man ta ut pannan?
 
FreddeX90 FreddeX90 skrev:
Är de så lätt? Inte så att skorstenen kommer ner när man ta ut pannan?
Vad jag kan se så ser det ut som skorstenen vilar på pannan så skorstenen måste stagas upp innan pannan flyttas
 
FreddeX90 FreddeX90 skrev:
Är de så lätt? Inte så att skorstenen kommer ner när man ta ut pannan?
Ser ut som skorsten är klädd med plåt och isolering. Ta bort det och kolla. Det kan vara så att du behöver staga upp den så länge. Är den lös så kan du dra ner den och kapa i bitar efter hand.
Du få göra något åt takgenomföringen då.
Går röret att förankra på vinden, så kan du använda det för ventilation. Sätt isf ett frånluftsdon i pannrumstaket, och en kineshatt på yttertaket, så det inte regnar in.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.