Hej
Vi har ett älvsbyhus som är byggt -84, när vi flyttade in sat vi in bergvärme. Och nu är vi sugna att ta ut pannan och göra nånting annat inne i rummet eller vad man ska kalla de.
Hur har ni fått ta ut den?
Vi har ett älvsbyhus som är byggt -84, när vi flyttade in sat vi in bergvärme. Och nu är vi sugna att ta ut pannan och göra nånting annat inne i rummet eller vad man ska kalla de.
Hur har ni fått ta ut den?
Är bara att kapa bort/koppla loss skorstenen och sen släpa ut den. Du behöver en kraftig kärra, typ pannkärra.
Står pannan på markplan? Titta på märkskylten. Där står ofta hur mycket den väger.
Annars finns det skrotningsfirmor som löser det för dig, samt att de tar hand om den gamla pannan.
Står pannan på markplan? Titta på märkskylten. Där står ofta hur mycket den väger.
Annars finns det skrotningsfirmor som löser det för dig, samt att de tar hand om den gamla pannan.
Ser ut som skorsten är klädd med plåt och isolering. Ta bort det och kolla. Det kan vara så att du behöver staga upp den så länge. Är den lös så kan du dra ner den och kapa i bitar efter hand.FreddeX90 skrev:
Du få göra något åt takgenomföringen då.
Går röret att förankra på vinden, så kan du använda det för ventilation. Sätt isf ett frånluftsdon i pannrumstaket, och en kineshatt på yttertaket, så det inte regnar in.
Klicka här för att svara


