3 617 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
vad välja?
Hej
Tror säkert att denna fråga är ställd tusen gånger,men jag ber ändå om synpunkter.
Vi har köpt en gammal skånelänga i lertegel (220kvm2 i botten plan) som vi håller på att renovera.
Den gamla oljepannan slurpade i sig 6 kubik om året, dock så fanns det inte ens en millimeter isolering på ovanvåningen något som nu är åtgärdat.
Vår tanke är att installera en vattenmantald vedkamin i matsalen som enligt tillverkaren kan leverera 20 kW och koppla den till en 1000 liters Ackumulator tank.
Men som huvud värmekälla står dock det stora valet.
Vi står och väljer mellan en luft/vatten från Nibe Fighter 2020-14 och deras nya panna EVP 500
eller en jordvärme anläggning från Nibe Fighter 1125-15 600 m slang, VPa 300/200 och ETS 9 KW
Priset ligger med installation 27000:- mindre för Luft/Vatten lösningen och enligt kalkylen så "sparar" jag
bara 4000:- om året på att använda jordvärme lösningen.
Ngt som gör att det lutar åt Luft/vatten men innan vi tar beslutet så tas gärna synpunkter
imot om det är rätt beslut?
Tror säkert att denna fråga är ställd tusen gånger,men jag ber ändå om synpunkter.
Vi har köpt en gammal skånelänga i lertegel (220kvm2 i botten plan) som vi håller på att renovera.
Den gamla oljepannan slurpade i sig 6 kubik om året, dock så fanns det inte ens en millimeter isolering på ovanvåningen något som nu är åtgärdat.
Vår tanke är att installera en vattenmantald vedkamin i matsalen som enligt tillverkaren kan leverera 20 kW och koppla den till en 1000 liters Ackumulator tank.
Men som huvud värmekälla står dock det stora valet.
Vi står och väljer mellan en luft/vatten från Nibe Fighter 2020-14 och deras nya panna EVP 500
eller en jordvärme anläggning från Nibe Fighter 1125-15 600 m slang, VPa 300/200 och ETS 9 KW
Priset ligger med installation 27000:- mindre för Luft/Vatten lösningen och enligt kalkylen så "sparar" jag
bara 4000:- om året på att använda jordvärme lösningen.
Ngt som gör att det lutar åt Luft/vatten men innan vi tar beslutet så tas gärna synpunkter
imot om det är rätt beslut?
Skippa kaminen och välj jordvärme rakt av...
Vad valde ni och hur bra gick det?R rakon skrev:Hej
Tror säkert att denna fråga är ställd tusen gånger,men jag ber ändå om synpunkter.
Vi har köpt en gammal skånelänga i lertegel (220kvm2 i botten plan) som vi håller på att renovera.
Den gamla oljepannan slurpade i sig 6 kubik om året, dock så fanns det inte ens en millimeter isolering på ovanvåningen något som nu är åtgärdat.
Vår tanke är att installera en vattenmantald vedkamin i matsalen som enligt tillverkaren kan leverera 20 kW och koppla den till en 1000 liters Ackumulator tank.
Men som huvud värmekälla står dock det stora valet.
Vi står och väljer mellan en luft/vatten från Nibe Fighter 2020-14 och deras nya panna EVP 500
eller en jordvärme anläggning från Nibe Fighter 1125-15 600 m slang, VPa 300/200 och ETS 9 KW
Priset ligger med installation 27000:- mindre för Luft/Vatten lösningen och enligt kalkylen så "sparar" jag
bara 4000:- om året på att använda jordvärme lösningen.
Ngt som gör att det lutar åt Luft/vatten men innan vi tar beslutet så tas gärna synpunkter
imot om det är rätt beslut?
Har själv en Nibe 2020-14 ("bättre begagnad") och en ny EVP 500 stående...
Klicka här för att svara