Hej!
Första inlägget efter att ha läst massor tidigare på det här forumet i diverse trådar.
I badrummet har jag dragit in nya RiR och det som återstår är anslutningen till handdukstorken.
LK PE-X 16x2,2 i tomrör med Vatette väggbockfixtur och väggbricka. RSK 1877947
Handdukstorken är Purmo Flores FLC 1506 CH tillsammans med Purmo designventil PVB CH
och Purmo elpatron.
För att göra en snyggare elinstallation på handdukstorken tänkte jag dra ut ett flexrör ur väggen och ansluta elpatronens kabel i en väggdosa mot sovrummet, men frågan är hur lång kabeln är eller om det går att byta ut kabeln mot en längre?

Finns det en passande vinkelkoppling som jag kan använda från väggbrickan till ventilen på handdukstorken?
Avstånd från vägg enligt ritningen är 55-78 mm, men jag hittar inget mått på centrum för vattenanslutningen till vägg, eller vilka mått ventilen har. Jag får hem grejorna i morgon eftermiddag och kan då förhoppningsvis mäta mig fram, men vinkelkopplingen saknas som sagt.

Jag håller även på att byta ut stora delar av värmen i huset mot golvvärme, men tre av radiatorerna på bottenvåningen ska bytas ut mot Altech K22. Prisolrören som kommer upp från golvet är 12 mm och C/C är 100 mm. Tidigare har det suttit Gustavsberg HE-RVO i ettrörsslingor. För att råda bot på det udda CC-måttet tänkte jag köpa Danfoss RadiCal FLX 1-rörs M22 RSK 4814837 och ansluta dessa med LK Universalrör PE-X 16x2,2mm.

PE-X till koppel: Radiatoranslutning M22x15 Förkromad - 16x2,0-2,2 RSK 1873823

PE-X till prisol: Övergångskoppling rak förkromad, plast till koppar - 16 xCu 12 1873820
+ Stödhylsor 12 mm.

Alternativt hitta en koppling från PE-X till gamla kopplingen på prisolrören som jag tror är 3/8". Vilken skulle den i såna fall vara? Eller har ni något tips på bättre installation?
Något liknande dessa kopplingar till exempel:
Vatette Plast kopplingsset förkromad, klämhylsa och mutter
Vatette 1138 Rak förkromad koppling

Ha en bra dag allihopa!

Hur gick det för dig med handdukstorken och elinstallationer av den? Är du nöjd med den?

Handdukstorken är vi mycket nöjda med. Anslutningen till väggbrickan löste jag i detta inlägg (på den bilden är inte den kromade ventilkåpan ditsatt).
Under den kallare perioden använder jag värmepumpens vatten till att värma upp handdukstorken, och under sommarmånaderna stänger jag av denna genom ventilen och kör på elpatronen jag listat ovan. Båda funkar mycket bra.
Elkabeln anslöt jag till en väggdosa strax under handdukstorken på min elektrikers inrådan.
Jag köpte även fyra st Purmo handdukskrokar, RSK 6731501, så att man enklare kan hänga upp saker på handdukstorken. Jag tyckte de var väl dyra, annars hade jag köpt 6 st, men det har inte blivit av att jag köpt två till än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.