Hej bor i ett hus med fjärrvärme och systemet har en utomhusgivare som styr när värmen ska regleras.
Detta är fullständigt värdelöst i mitt tycke för att är det ca 6 minus ute men strålande solsken som lyser in och värmer huset så mosar värmeväxlaren på iaf och det blir typ 26 grader inne.
Samma sak fast åt andra hållet när det är 6 plusgrader men mulet och blåser bra då blir det kallt inne för att givaren säger att det är varmt ute och den behöver inte dra på lite extra.
Jag kan inte för mitt liv begripa hur dom kom på idén med att ha givaren ute?
Man behöver inte särskilt mycket kunnande i dessa grejor för att inse att ett värmesystem lär mäta inomhus för att funka bäst jag menar inte fan gick man ut ur grottan på stenåldern för att ta reda på om man skulle lägga på en stock till i elden?
Till frågan kan man sätta in en inomhusgivare i ett sånt system.
till saken hör också att det inte sitter termostater på radiatorerna i huset utom på ett i hallen och en i nylagd golvvärme i badrum.
Om jag sätter i termostater på alla radiatorer så måste jag ställa på värmepumpen en del för att den ska köra värme när det är lite varmare ute så termostaterna får sköta regleringen istället och det vet jag inte om det funkar riktigt?
Tänker då på returvärmen som måste vara en viss temperatur?
Frågar man leverantören så säger dom att det är så systemet funkar och det är väl klart dom får ju en hel del merförsäljning med miljön som insatts.
 
Köp en i inomhusgivare och montera den centralt i huset. Då kommer du tillrätta med övertemp vid solinstrålning.

Kolla i fjärrvärmeväxlarens manual vilken givare du skall ha, eller googla på det... Många tillverkare använder en vanlig PT1000 tempgivare men inte alla. (https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/25-pt1000-rumsgivare-innegivare.html)

Sedan kanske markiser kan vara värt att fundera på?

Däremot så är det överlägset att styra på utomhustemperatur. Styr man endast på inomhus så blir det än svårare att hålla jämn temperatur,
 
  • Gilla
Exkroken och 1 till
  • Laddar…
S
Just de, som föregående inlägg skrev , både ute o inne givare skall man ha + termostater på radiatorer
 
Utomhusgivare är bra, nästan ett måste tycker jag. Du vill mota Olle vid grind. Med bara inomhusgivare så ska kylan ta sig genom innerväggar (nedkylning av massa) innan innegivaren regerar.
Bästa är utomhusgivare tillsammans med rumstermostater
 
B bomm skrev:
Köp en i inomhusgivare och montera den centralt i huset. Då kommer du tillrätta med övertemp vid solinstrålning.

Kolla i fjärrvärmeväxlarens manual vilken givare du skall ha, eller googla på det... Många tillverkare använder en vanlig PT1000 tempgivare men inte alla. ([länk])

Sedan kanske markiser kan vara värt att fundera på?

Däremot så är det överlägset att styra på utomhustemperatur. Styr man endast på inomhus så blir det än svårare att hålla jämn temperatur,
Ok tack för svar då börjar jag med att kolla upp inomhusgivare.
Markiser vill jag inte ha men förstår idén.
 
Jag blir inte riktigt klok på om det handlar om fjärrvärme eller värmepump. Utegivare har definitivt en vetig funktion. Men den behöver ju kompletteras med radiatortermostater eller innegivare. Enbart utegivare funkar inte bra.

Men vad var det för inställningar på värmepumpen som behöver ändras?
 
Det brukar stå tydligt på hyllorna att man ska kolla bränningsnummer. Det blir väl normalt lite restpartier med blandade nummer som ligger överst på pallen. Det är definitivt ert ansvar när ni köper in materialet.

Jag harcen kollega som tidigare jobbat i en lågprishandel som sålde kakel. Enligt honom med för bra kvalitet, för butikens profil. Iingen räknade med att den var så bra dom den var. Men de hade problem med många kunder som gnällde på färgvariatio et när de köpt från olika partier. Det stod tydligt i butiken att man skulle kolla bränningsnummer. Kunderna har definitivt ett ansvar.
 
Utegivare och termostater är vägen att gå. Innegivare kan funka om det bara är 1 plan.
Men om man vill göra livet enkelt och ha något som fungerar i alla lägen så är det utegivare + termostater.
 
  • Gilla
Söker kunskap
  • Laddar…
B bomm skrev:
Däremot så är det överlägset att styra på utomhustemperatur. Styr man endast på inomhus så blir det än svårare att hålla jämn temperatur,
Jag håller med. Vi har bara innegivare som är inställd på 21,5°C och inga termostater. När temperaturen varierar snabbt ute så kan tempen inne lätt gå ner mot 20,5°C eller upp mot 22,5°C innan regleringen hinner ikapp ;)
 
B BrokenArrow skrev:
Jag håller med. Vi har bara innegivare som är inställd på 21,5°C och inga termostater. När temperaturen varierar snabbt ute så kan tempen inne lätt gå ner mot 20,5°C eller upp mot 22,5°C innan regleringen hinner ikapp ;)
Skulle vara hysteriskt glad om jag hade dom små marginalerna här.
Det går som sagt upp till 26-27 grader inne och håller sig där tills man gör något eller solen försvinner.
Detta system måste vara avsett att jobba tillsammans med inomhusgivare eller termostater och inte som våran leverantör säger.
 
  • Gilla
djatko och 1 till
  • Laddar…
Henke203 Henke203 skrev:
Skulle vara hysteriskt glad om jag hade dom små marginalerna här.
Det går som sagt upp till 26-27 grader inne och håller sig där tills man gör något eller solen försvinner.
Detta system måste vara avsett att jobba tillsammans med inomhusgivare eller termostater och inte som våran leverantör säger.
Till saken hör också att vi har en öppen spis som man kan elda i och gör man det så blir det hysteriskt varmt inne för att fjärr-värmeväxlaren mosar på full värme för att det är kallt ute.
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Det brukar stå tydligt på hyllorna att man ska kolla bränningsnummer. Det blir väl normalt lite restpartier med blandade nummer som ligger överst på pallen. Det är definitivt ert ansvar när ni köper in materialet.

Jag harcen kollega som tidigare jobbat i en lågprishandel som sålde kakel. Enligt honom med för bra kvalitet, för butikens profil. Iingen räknade med att den var så bra dom den var. Men de hade problem med många kunder som gnällde på färgvariatio et när de köpt från olika partier. Det stod tydligt i butiken att man skulle kolla bränningsnummer. Kunderna har definitivt ett ansvar.
Nu har du halkat snett bland trådarna.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nu har du halkat snett bland trådarna.

Stickan
haha Ja och du med verkar det som??
Någon bugg i forumet kanske???
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Henke203 Henke203 skrev:
Skulle vara hysteriskt glad om jag hade dom små marginalerna här.
Det var mer menat som ett praktiskt exempel till dem som hävdar att "bara innegivare är värdelöst".
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.