2 615 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Smalspis
Har köpt ett hus nyligen där det finns en smalspis i köket. Det sades i beskrivningen vid köpet att den regelbundet sotades vilket jag tolkade som att den är godkänd. Det visade sig att den inte fanns med som objekt för sotning hos sotaren. Däremot var vedpannan i källaren helt ok och godkänd. Sotaren sa att smalspisen har eldningsförbud och att kanalen måste provtryckas. Den var otät och har nu glidgjutits och provtryckts och blivit godkänd. Säljarna har betalat alla åtgärder. Nu har jag funderat på att installera en modernare smalspis Viking 30.Det blir ju ingen väsentlig ändring. Men funderar på om jag måste göra en anmälan till kommunen. Jag frågade sotaren och han sa att här ute i skogen har det ingen betydelse. En eldstad som har eldningsförbud byts ut mot en liknande och åtgärder görs för att häva förbudet
Anmäla till kommunen eller inte?
Anmäla till kommunen eller inte?
Det du gör är ju att byta en befintlig eldstad mot en likvärdig. Bygganmälan krävs vid nyinstallation eller väsentlig ändring. Så jag skulle säga att om du vill byta smalspisen mot en kakelugn måste du formellt lämna in bygganmälan. Men inte om du skall byta en smalspis mot en annan smalspis.
Jo förstår det du säger. Men just i detta fallet har smalspisen typ aldrig varit med i sotarens rullor och har aldrig sotats av sotaren. Den har installerats 1950 då huset byggdes och har sotats av ägarna.Det är kanske så att allt installerat är godkänt om sotaren har upphävt eldningsförbudet
Bästa svaret
Jag tror att det är både svårt och onödigt att fastställa om och i så fall när spisen funnits med i sotarens register. Registren är inte ofelbara. Den kan mycket väl ha varit godkänd en gång i tiden. Det viktiga är att den nu finns med i sotarens register och får sotning och brandskyddskontroll. Jag har sett tillräckligt många tillbud för att inte råda någon att hemlighålla en eldstad från sotaren. Men jag kan inte se något annat än att det bara är en väsentlig förändring som kräver bygganmälan till kommunen. Spisen finns där sedan 50-talet och du byter den mot en likvärdig. Det är inte en väsentlig förändring. Vill du vara säker kan du alltid ringa kommunen och fråga. Men i fallet du beskriver skulle inte jag göra det.
Tackar för ditt svar, jag kontaktar inte kommunen. Det känns som att strula till det, då dem inte är helt hundra med sina svar är min erfarenhet. Frågar nog sotaren en gång till om vad det betyder att här i skogen har det ingen betydelse.
Det betyder troligtvis att kommunen aldrig klagar på något de inte vet om. De får inte veta något om spisen om ingen klagar och det tänker inte sotaren göra. Och ute i skogen lär inte heller grannarna klaga till kommunen på din spis. Det är viktigare för alla inblandade att sotaren vet om spisen än att kommunen gör det.J jasa1 skrev:
Klicka här för att svara
