Jag håller på att leta efter en lämplig tak- eller väggmonterad (med rördragning från tak) fläktkonvektor för tre sovrum som jag vill koppla frikyla till. Pratade med en kille på Eveco som föreslog deras CRCMV 43. Något högre dimensionerad för att kunna kyla effektivt även under låg hastighet (låg ljudnivå). På pappret i det närmaste precis vad jag vill ha. Dock insåg jag i efterhand att den är ungefär 100x60x25 cm. Den blir en rejäl pjäs i taket som är allt annat än diskret.

Någon som har något förslag på alternativ fläktkonvektor som kanske är något nättare? Skulle även vara kul att se bilder på andras installationer av fläktkonvektorer, inte minst takmonterade.
 
Redigerat:
Jag gissar att det är en bergvärmepump du har.
Hur är ventilationen ordnad?
Om du har FTX så kanske du kunde skicka ut kalluften genom tilluft-rören i stället och slippa separata installationer i varje rum.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag gissar att det är en bergvärmepump du har.
Hur är ventilationen ordnad?
Om du har FTX så kanske du kunde skicka ut kalluften genom tilluft-rören i stället och slippa separata installationer i varje rum.
Det stämmer. Bergvärme och FTX. Av främst två anledningar har jag gett upp den idén. 1. Effekten verkar bli alldeles för lite om jag ska försöka kyla hela huset. 2. Jag skulle behöva kondensisolera alla tilluftsrör vilket skulle vara rätt besvärligt med tanke på att 90% ligger under lösull.
Därför funderar jag på att sätta in en mindre konvektor i sovrummen.
 
T
G gein skrev:
Det stämmer. Bergvärme och FTX. Av främst två anledningar har jag gett upp den idén. 1. Effekten verkar bli alldeles för lite om jag ska försöka kyla hela huset. 2. Jag skulle behöva kondensisolera alla tilluftsrör vilket skulle vara rätt besvärligt med tanke på att 90% ligger under lösull.
Därför funderar jag på att sätta in en mindre konvektor i sovrummen.
Hej!
Nyfiken på vilken lösning du landade i?
 
Vi velade så länge att det hann bli svalt igen. Men det lutade åt väggmonterad fläktkonvektor i varje sovrum. Men det är en rejäl installation med mycket rördragning så vi pausade tanken tills nästa extremvärme kommer.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
G gein skrev:
Vi velade så länge att det hann bli svalt igen. Men det lutade åt väggmonterad fläktkonvektor i varje sovrum. Men det är en rejäl installation med mycket rördragning så vi pausade tanken tills nästa extremvärme kommer.
Tack för svar! Jag förstår. Vi får se hur länge inspirationen håller i sig här..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.