Hej, har på energiberäkning.se försökt räkna ut vad energibehovet kommer bli på framtida nybygge. Räknade ut U-medelvärdet till 0.128 och får energiberäkningen till runt 13000kWh per år på 153kvm, känns ändå som en del i ett hus med passivhusstandard på isoleringen då jag för tillfället bor i ett oisolerat timmerhus från 1900 som drar 20000kWh om året. (båda dessa värden i total förbrukning alltså)

Lägger till lite info om någon skulle vilja testa räkna själva ifall jag messuppfattat något helt?
Vart - Eksjö (Jönköping kommun)
2 personer
Omslutande area 446kvm (vägg 140, tak 153, golv 153)
Um värde 0.128
Infiltration vid 50 Pa [l/s m2], 0,3 är väl max för passivhus?
Vent flöde per sek, 54L
Lätt hus
FTX ventilation
luft/luft vp
 
Det låter högt, men verkligheten har nog lägre siffror då ni bara är 2 personer.
Bor i grannkommun i ett hus på 210 kvm, inflyttningsklart 2018 som beräknades till 9300kWh. Efter 9 månaders boende 5106kWh, ligger min prognos mellan 6400 - 6600kWh på helår. Vi är också bara 2 personer i hushållet.

Ingen värmeåtervinning, bara mekanisk vent. Bergvärmepump med golvvärme 22 grader inne.
Um värde har jag för mig var 0.141.
Omslutande area 570kvm.

Vintern har visserligen varit lite mildare än vanligt tror jag.
 
D dibb skrev:
Det låter högt, men verkligheten har nog lägre siffror då ni bara är 2 personer.
Bor i grannkommun i ett hus på 210 kvm, inflyttningsklart 2018 som beräknades till 9300kWh. Efter 9 månaders boende 5106kWh, ligger min prognos mellan 6400 - 6600kWh på helår. Vi är också bara 2 personer i hushållet.

Ingen värmeåtervinning, bara mekanisk vent. Bergvärmepump med golvvärme 22 grader inne.
Um värde har jag för mig var 0.141.
Omslutande area 570kvm.

Vintern har visserligen varit lite mildare än vanligt tror jag.
Detta lät ju absolut mycket rimligare! Tack för info!
 
Kolla vilka poster där som är stora. Vad har du angett för scop på värmepumpen?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kolla vilka poster där som är stora. Vad har du angett för scop på värmepumpen?
Visste faktiskt inte vad det var förens nu när jag googlade, antar att jag måste välja "jag vill ange egna uppgifter för min vp finns inte i listan", men osäker på hur, här är en bild på resultatet utan något val för vp alls, fick en annan siffra nu på 10k, men insåg nu att de kanske är den gröna rutan med 3k jag ska kolla på?
 
  • Energiberäkningsresultat för hus med fokus på effektbehov, energibehov för byggnaden, och jämförelse mot BBR-krav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pontus95 Pontus95 skrev:
får energiberäkningen till runt 13000kWh per år på 153kvm...
2 personer
Första tanke som slår mig: Varför bygga så stort för två personer?
Vi är i liknande situation, ungefär samma klimatzon, två gamlingar, och bor i överdådiga 108 kvm BOA, och gör av med totalt ca 5000 kWh/år i vårt hus byggt 2010.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Första tanke som slår mig: Varför bygga så stort för två personer?
Vi är i liknande situation, ungefär samma klimatzon, två gamlingar, och bor i överdådiga 108 kvm BOA, och gör av med totalt ca 5000 kWh/år i vårt hus byggt 2010.
Hej KnockOnWood, ja, vi är 21 och 23 år gamla så de är väl en av anledningarna, att framtidssäkra typ. Sen har min sambo kanske haft en del att säga till om haha.

Förövrigt så har jag läst det mesta om ditt hus faktiskt, så känner till det väl, mycket intressant läsning! Har även någon enstaka fråga som jag tänkt besvära dig med inom en snar framtid om det går för sig!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Hej KnockOnWood, ja, vi är 21 och 23 år gamla
Ja, det är ju lite skillnad! Ni är i början av vuxenlivet, vi är i utförsbacken :(
Pontus95 Pontus95 skrev:
Har även någon enstaka fråga som jag tänkt besvära dig med inom en snar framtid om det går för sig!
Du är välkommen med alla frågor, vi är ju nästan grannar! Om du vill kan vi ta det via email, börja med PM i så fall.
Mvh //GnällPelle
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju lite skillnad! Ni är i början av vuxenlivet, vi är i utförsbacken :(

Du är välkommen med alla frågor, vi är ju nästan grannar! Om du vill kan vi ta det via email, börja med PM i så fall.
Mvh //GnällPelle
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju lite skillnad! Ni är i början av vuxenlivet, vi är i utförsbacken :(

Du är välkommen med alla frågor, vi är ju nästan grannar! Om du vill kan vi ta det via email, börja med PM i så fall.
Mvh //GnällPelle
Ja de är väl dit vi alla är påväg hehe

Ja det slog mig faktiskt för någon dag sedan bara, har haft en förmåga att blanda ihop halland med hälsingland men de var ju lite fel.

Perfekt! Hör av mig senare under dagen eller imorgon, ska rita ihop en liten bild först bara!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Första tanke som slår mig: Varför bygga så stort för två personer?
Vi är i liknande situation, ungefär samma klimatzon, två gamlingar, och bor i överdådiga 108 kvm BOA, och gör av med totalt ca 5000 kWh/år i vårt hus byggt 2010.
Man kan aldrig få för stort eller många rum;) Gött att ha ett rum till solarier, ett till kontor, ett till... Och helst tre till verktyg.
 
Låter lyxigt att kunna gå in i snickeriet lite lagom oklädd när man vill istället för att behöva dra på sig snickeribyxor och snickeritröja för att upprätthålla skenet för grannarna. ;) Men jag ska inte klaga på mina sju meter från bakdörren.
 
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Låter lyxigt att kunna gå in i snickeriet lite lagom oklädd när man vill istället för att behöva dra på sig snickeribyxor och snickeritröja för att upprätthålla skenet för grannarna.
Ja det måste ju vara kanon!
Vår närmaste granne (där pilen pekar):
Utomhusbild med en pil som pekar mot en byggnad i skogsbrynet, i förgrunden en uppsättning trädgårdsmöbler och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och "verkstan":
Vit verkstadsbyggnad med öppen dörr och grusad uppfart, tillsynes i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här får man allt se till att klä sig propert.
Sover oftast med snickarbyxorna på (till hustruns lättnad) :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja det måste ju vara kanon!
Vår närmaste granne (där pilen pekar):
[bild]

Och "verkstan":
[bild]
Här får man allt se till att klä sig propert.
Sover oftast med snickarbyxorna på (till hustruns lättnad) :cool:
Det ser ut att va noga uträknat med hängränna och verkstadsdörr haha!
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Det ser ut att va noga uträknat med hängränna och verkstadsdörr haha!
Bra observerat!
Faktiskt så fungerar en rännkrok som dörrstopp :)
 
  • Haha
Pontus95
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra observerat!
Faktiskt så fungerar en rännkrok som dörrstopp :)
Perfekt ju! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.