983 läst ·
7 svar
983 läst
7 svar
Får inte upp värmen
Hej,
Är nybliven husägare och försöker få värmesystemet att fungera ordentligt.
Pelletsbrännare i en ganska gammal vedpanna, två st 500 l tankar och laddomat 21. Problemet är att jag inte får upp någon värme i tankarna.
När jag kör laddomat på högsta hastighet får jag upp runt 60 högst upp i ena tanken men nästan ingen värme i andra samt så orkar den knappt hålla 60 i pannan och drar massa pellets.
Om jag istället prövar lägsta hastighet så värmer den inget i tankarna utan pannar passerar inställd termostat temp och slår ifrån.
På mellan hastighet går det också massa pellets, panntempen stiger långsamt tills termostaten slår ifrån och tanken har ca 40 grader.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Tack på förhand!
Är nybliven husägare och försöker få värmesystemet att fungera ordentligt.
Pelletsbrännare i en ganska gammal vedpanna, två st 500 l tankar och laddomat 21. Problemet är att jag inte får upp någon värme i tankarna.
När jag kör laddomat på högsta hastighet får jag upp runt 60 högst upp i ena tanken men nästan ingen värme i andra samt så orkar den knappt hålla 60 i pannan och drar massa pellets.
Om jag istället prövar lägsta hastighet så värmer den inget i tankarna utan pannar passerar inställd termostat temp och slår ifrån.
På mellan hastighet går det också massa pellets, panntempen stiger långsamt tills termostaten slår ifrån och tanken har ca 40 grader.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Tack på förhand!
Jag hade nyligen problem med min och läste på lite. De (Termostaterna) har en hållbarhet på 2-3 år beroende på hur ofta de öppnar och stänger. Rinkabyror.se är billigast. under 400. Men mitt problem var att pannan punktkokade. =dålig cirkulation. Du kan oxå prova att ta ur bottenpluggen på laddomaten och rengöra.
Klicka här för att svara