1 785 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Luft i värmesystem, trotts övertryck
Hej gott folk.
Har de senaste veckorna fått problem med att det har kommit in luft i elementen (på 3 olika våningsplan), trotts att vi har ett högre systemtryck än vad som borde behövas.
Detta har inte varit ett problem tidigare, utan har uppkommit de senaste veckorna.
Höjd i systemet 8,5 meter
Tryck i systemet 1,2 bar
Manometern är kontrollerad
Expansionskärlet är kontrollerat
Värmekälla pelletspanna
Hur kommer luften in?
Har de senaste veckorna fått problem med att det har kommit in luft i elementen (på 3 olika våningsplan), trotts att vi har ett högre systemtryck än vad som borde behövas.
Detta har inte varit ett problem tidigare, utan har uppkommit de senaste veckorna.
Höjd i systemet 8,5 meter
Tryck i systemet 1,2 bar
Manometern är kontrollerad
Expansionskärlet är kontrollerat
Värmekälla pelletspanna
Hur kommer luften in?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Ett högt systemtryck behöver inte vara en garanti för att luft inte kommer in. Det kan komma in vart som helst typ........Fast kommer det i alla element så är det ju troligtvis nåt som kommer från central punkt. Panna och dess närhet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
volymen på värmesystemet ändras med temp. , är stabil sommar o vinter men i årstidsskiften ändras detS Stefan1972 skrev:
och som useless skriver : ja jag har ett exp.kärl som är i underkant för mitt värmesystem/volym
Hur menar du då. Det borde bryta mot samtliga fysikaliska lagar jag känner till. Högt tryck motverkar inträngande av lägre tryck i min fysikbok.S Stefan1972 skrev:
Om det finns små otätheter kan syre diffundera in i vattnet trots högre absolut tryck eftersom partialtrycketäär lägre.
På sugsidan av cirkulationspumpen blir det lågt tryck så där kan det komma in luft om det inte är tätt.
På sugsidan av cirkulationspumpen blir det lågt tryck så där kan det komma in luft om det inte är tätt.
Klicka här för att svara