Hej gott folk.
Har de senaste veckorna fått problem med att det har kommit in luft i elementen (på 3 olika våningsplan), trotts att vi har ett högre systemtryck än vad som borde behövas.
Detta har inte varit ett problem tidigare, utan har uppkommit de senaste veckorna.
Höjd i systemet 8,5 meter
Tryck i systemet 1,2 bar
Manometern är kontrollerad
Expansionskärlet är kontrollerat
Värmekälla pelletspanna
Hur kommer luften in?
 
Ett högt systemtryck behöver inte vara en garanti för att luft inte kommer in. Det kan komma in vart som helst typ........Fast kommer det i alla element så är det ju troligtvis nåt som kommer från central punkt. Panna och dess närhet.
 
Ni har inte fyllt på färskt vatten nyligen så att det är syre som frigörs?
 
S
de e vår , temp ändras , jag har så varje vår och höst
 
S stenna skrev:
de e vår , temp ändras , jag har så varje vår och höst
Hur menar du nu? Får du lufta varje vår och höst så beror det på att det tar sig in luft även för dig. Har nog inget med temperaturen att göra........
 
I så fall har man för litet expansionskärl så trycket blir för lågt när temperaturen sjunker på våren.
 
S
S Stefan1972 skrev:
Hur menar du nu? Får du lufta varje vår och höst så beror det på att det tar sig in luft även för dig. Har nog inget med temperaturen att göra........
volymen på värmesystemet ändras med temp. , är stabil sommar o vinter men i årstidsskiften ändras det

och som useless skriver : ja jag har ett exp.kärl som är i underkant för mitt värmesystem/volym
 
useless useless skrev:
Ni har inte fyllt på färskt vatten nyligen så att det är syre som frigörs?
Systemet har hållt tätt och inte fyllts på, på över två år (sen expansionskärlet byttes) och har hållt samma tryck sen dess.
 
useless useless skrev:
I så fall har man för litet expansionskärl så trycket blir för lågt när temperaturen sjunker på våren.
Trycket varierar ca 0,1Bar mellan 30°C-80°C i pannans temp. Vi hade elavbrott i vintras, så då fick vi se att kärlet troligen är väl tilltaget i kapacitet :)
 
S Stefan1972 skrev:
Ett högt systemtryck behöver inte vara en garanti för att luft inte kommer in. Det kan komma in vart som helst typ........Fast kommer det i alla element så är det ju troligtvis nåt som kommer från central punkt. Panna och dess närhet.
Hur menar du då. Det borde bryta mot samtliga fysikaliska lagar jag känner till. Högt tryck motverkar inträngande av lägre tryck i min fysikbok.
 
Om det finns små otätheter kan syre diffundera in i vattnet trots högre absolut tryck eftersom partialtrycketäär lägre.
På sugsidan av cirkulationspumpen blir det lågt tryck så där kan det komma in luft om det inte är tätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.