B
b_hasse: [citat] Är det verkligen möjligt att "sälja som enskild egendom"? Jag trodde att den enda möjligheten att få "ny" enskild egendom utan att avtala det med sambo/make/maka var arv där det står i testamentet eller gåva där det står i gåvobrevet.
24 svar · 6,2k läst
T
thomasx: [citat] Ja, när tillgång och efterfrågan styr kan det bli "konstiga" effekter :) Men jaga på, det är inte meningen att du ska ha dessa hus eftersom något annat bättre väntar längre fram ;)
37 svar · 25,6k läst
M
musikhelle: Andy. Jag har tyvärr ingen bild. Har inte flyttat dit än och när jag var där för att ta emot 2 st golvslipare för att få offert tog jag aldrig något kort. (Hade gjort upp med ägarna att få komma dit) Men båda golvsliparna sa att det skulle gå att byta ut några stavar i de skadade plankorna. 2 1/2 skadad planka fast det är korta plankor. Men fick offert nu av en av golvsliparna. De
21 svar · 9,9k läst
T
tecknaren: Besiktningsman nr 2 var där idag tillsammans med en mögelhund. Känns lugnt nu, hunden markerade mot en kortsida, och inte i hela huset. Vi fullföljer köpet. Tack alla som svarat i tråden, ni hjälpte mig bli lite lugnare!
24 svar · 14,1k läst
Lolle
Lolle: Låst pga dubbeltråd.
2 svar · 1,4k läst
·
O
Odjuret: Radonet är det sista som oroar mig... Det finns farligare saker.... Om man bor nära en större stad så tror jag att den luften är farligare än radon i hemmet....Jag nöjer nig med Strålsyddsmyndigheten som källa. De säger att man ska fimpa om man vill undvika lungcancer... Fönster, finns det i en del källare. Men kan hålla med om att jag inte skulle vilja ha ett rum utan fönster.
10 svar · 7,2k läst
roland53
roland53: Jag undrar vad beiktningsprotokollet överhuvudtaget har för värde för säljare/mäklare? Enligt TS så visar protokollet på ett så dåligt hus att pappret rimligen inte kan användas i marknadsföringssyfte och då är det väl tämligen värdelöst för säljare/mäklare? Jag kan förstå om en annan intresserad spekulant, för att slippa en egen besiktningskostnad, skulle kunna vara
19 svar · 6,0k läst
A
Alfi: [citat] Som jag skrivit innan så kommer jag lösa den situation som uppstår, oavsett vilken. Men så länge jag kan vara med och styra vad som händer så är det inte en möjlighet jag kommer försaka.
50 svar · 13,0k läst
F
falkn: [citat] Jag hade för mig att det var praxis nuförtiden. Det blir ju ganska mycket enklare om kontraktet av någon händelse skulle brytas. Oavsett så spelar det ju ingen roll för TS.
14 svar · 3,7k läst
L
Lutte: [citat] Kanske dags att göra det, har ju endå bott över ett år i huset :) Själv så flyttade jag bara in, kollade så att det inte saknades en toastol eller liknande, för smutsigt och dammigt blir det endå när man springer o sliter i grejer
10 svar · 5,2k läst
T
tgrr: Nu har vi (troligtvis, hehe) bestämt att detta hus är för mycket jobb för oss, men vi ska gå på visningen iallafall. Men OM det skulle bli aktuellt skulle bi nog, som en del har tipsat om, ta in någon som kollar igenom det för att få ett hum om vad som behöver göras och vad det skulle kosta på ett ungefär. Pga friskrivningsklausulen (som jag inte sett i detalj än) så handlar det
17 svar · 4,5k läst
K
krille09: Jag tycker det kompliceras och problematiseras en hel del här. Främst görs gammamätning för att hitta ev blåbetong och radonmätning för att mäta radon. Ex "Radonboken" tar upp hälsoaspekter. Där står att gammastrålning på den nivå man får av blåbetong ej är en hälsorisk. Däremot är radonet det om man överstiger 200bq.
19 svar · 9,3k läst
·
O
Odjuret: Tror att det är svårt att få säljaren ansvarig. Känns inte som att det är värt processen.
4 svar · 2,9k läst
pelpet
pelpet: Jag hade skrivit ungefär som KoW skriver, daterat brevet med dagens datum och postat en kopia till samtliga inblandade. Dessutom hade jag ringt och meddelat alla inblandade idag, och bett dem bekräfta att de mottagit samtalet via mail (om möjligt). Dessutom hade jag inte betalt in någon handpenning. Jag kan inte tänka mig att det skulle uppstå något problem. Rent hypotetiskt så skulle
12 svar · 8,0k läst
J
Jolulli: Tack för alla synpunkter. Bestämde oss emot det pga takhöjden.
8 svar · 8,5k läst
Y
Yrrol: Ärvde, gillade inte huset, byggde om för många hundra tusen, kan inte säga att jag ångrar men trivs fortfarande inte samt får stor ångest när jag kollar hemnet. Intalar mig att det är onödigt att flytta förrän man hittat någon man vill leva tillsammans med och först då välja ett hus tillsammans. Istället för att jag byter nu, och får byta sen igen.
19 svar · 5,9k läst
O
Odjuret: [citat] Tja, du kanske har rätt.... Men vi är på samma våglängd när det gäller det ekonomiska värdet...
13 svar · 2,1k läst
N
nacka88: [citat] http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060985.htm
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Egentligen kanske ni borde göra en kalkyl på det här. Om vi antar att varje lampa kostar 5000 att byta nu. En LED lampa sparar el, beroende på hur starka era nuvarande lampor är så kan ni spara 500 - 1000 kr eller mer per år per lampa. Dessutom håller LED lampor avsevärt längre, ni kanske kan räkna med minst 15 år till nästa byte. Min poäng är att ni kanske borde fullfölja
8 svar · 1,8k läst
P
plv: [citat] Då kan jag meddela att det gjorde man. Finns många hundratals hus där jag bor som har det. Alla dessa är byggda kring 1980-1983. Den flytande golvkonstruktionen hos oss är: Betongplatta>fuktspärrplast>Leca>Cellplast>spånskiva>golv(plastmatta/parkett) Till TS kan jag säga att alltid påstå att isolering på platta är en riskkonstruktion är tyvärr en lite för slentrianmässig
12 svar · 2,8k läst
·
O
Odjuret: Enligt den erfarenhet jag har av stammar när det gäller flerbostadshus så är stammar från -70 talet dags att åtgärda. Men när det gäller en villa, så slits de inte alls på samma sätt, men när stammarna är från -40 talet så borde de räknas som slut även i en villa.... Så min gissning är att den ekonomiska livslängden är helt slut... Även den tekniska borde kräva åtgärd....
6 svar · 12,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, jag, "någon", ber om ursäkt för det. Men jag tycker samtidigt att det känns lite kluvet att ha hamnat på en datingsajt. Gammal och stadgad som jag trodde jag var :o Men jag önskar naturligtvis trådskaparen allt gott!
288 svar · 67,5k läst
elpaco
elpaco: Tillbaka till ämnet - jag tycker det viktigaste är att välja ett hus med trappa.
63 svar · 19,6k läst
E
eviljava: Klimatskalet har alltid högst prio, enligt min åsikt! Alltså är taket viktigast att börja med. Sedan kan ju en ommålning av fasaden + fönster löna sig. (så att du slipper rötskador) Nästa steg är att ge sig på badrum, brunnar, avloppsstammar osv. De rostskadade vattenledningarna skulle jag definitivt undersöka närmare och sannolikt byta ut.
1 svar · 3,0k läst
U
Uppsaladröm: Ni ska definitivt se till att få huset besiktat när ni skrivit kontrakt och betalat handpenning. (Detta görs aldrig innan kontraktskrivande, utan efter) I ert kontrakt står att ni har xx tid (vanligtvis 2 v) på er efter att ni genomfört besiktningen att ändra er om det är så stora fel på huset att ni inte alls vill köpa. Då drar ni er bara ur, får tillbaka er handpenning och den enda
3 svar · 4,3k läst
Carl_Elvis
Carl_Elvis: [citat] Ja? Det är ju därför DU måste bestämma om detta är viktigt eller ej. Du kan inte kräva detta, utan bara be om det och hoppas på en bra reaktion. Å andra sidan så kan du ju se det som så att ifall de vägrar så får du utgå ifrån att det finns ett problem. Lägg då ditt bud därefter. Om de går med på det så vet jag å andra sidan inte heller om det spelar någon roll. De
6 svar · 5,6k läst
oobum
oobum: Oftast är det summan du får låna, dvs 1 500 000 plus eventuell handpenning. Så kostar lägenheten 1 500 000 så får du dra av dina 15% eller vad du kommit överens med banken om att du skall lägga i handpenning.
2 svar · 3,9k läst
M
MrPerllon: Vårat hus var besiktigat av Eminenta innan försäljning. Vi valde att ta Anticimex med en duktig besiktningsman som vi hade vid ett tidigare hus. Det framkom lite annant som jag såg var helt klart värt 9k kronor.
5 svar · 4,1k läst
stefancrs
stefancrs: Vi har två gånger haft med oss snickare från byggfirma (i GBG) i samband med visning/besiktning som har ställt de frågor som man själv kanske inte tänker på, och sedan gett oss råd kring huset i fråga. Det har känts riktigt bra. Senast så blev det genomgång av säljarbesiktning och överlåtande av denna till oss, med snickare med under genomgången, vilket vi kände oss trygga med.
10 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.