Hej.

Jag och min sambo bor tillsammans i en bostadsrätt som min mor äger.

För ett år sedan bestämde vi att vi skulle ta över den.

Vi flyttade då in, och började renovera direkt.
Nytt kök.
Nya golv och färg på väggar i samtliga rum.

Håller nu även på att bygga altan.
Allt i renoveringsväg har jag betalat.

Nu vill ju då min mor ha lite cash för bostaden.
Och hon vill sälja den enbart till mig.
Och sen menar hon på att jag får sälja eller göra vad jag vill senare.

Såldes en bostad bredvid här för 450k.
Helt orenoverad.

Min mor vill ha 200 av mig.

Men om jag ska sälja 50% till min sambo.
Hur mycket ska jag ha då?

Ska jag ha hälften av vad jag betalade morsan och hälften av renoveringen?

Eller ska man räkna in marknadsvärdet?

Lite kluven här. Och massa liv från sambon.
Hjälp oss :-)

P
Det klart hon för köpa in sig för 100 något annat är fel..

D09
nudeljavel skrev:
Hej.

Jag och min sambo bor tillsammans i en bostadsrätt som min mor äger.

För ett år sedan bestämde vi att vi skulle ta över den.

Vi flyttade då in, och började renovera direkt.
Nytt kök.
Nya golv och färg på väggar i samtliga rum.

Håller nu även på att bygga altan.
Allt i renoveringsväg har jag betalat.

Nu vill ju då min mor ha lite cash för bostaden.
Och hon vill sälja den enbart till mig.
Och sen menar hon på att jag får sälja eller göra vad jag vill senare.

Såldes en bostad bredvid här för 450k.
Helt orenoverad.

Min mor vill ha 200 av mig.

Men om jag ska sälja 50% till min sambo.
Hur mycket ska jag ha då?

Ska jag ha hälften av vad jag betalade morsan och hälften av renoveringen?

Eller ska man räkna in marknadsvärdet?

Lite kluven här. Och massa liv från sambon.
Hjälp oss :-)
Har sambon varit delaktig i renoveringen?

Spekulerar nu.

Att du får ett bra pris av din mamma är ju inte tänkt att du i din tur ska ge bort utan att se kanske som ett förtida "arv"

Tycker din sambo ska köpa in sig på marknadspriset.

Edit

Skulle vägt in hur länge man varit tillsammans också, 1 eller 10år samt om sambon varit delaktig i renoveringen på något sätt.

Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Kul med två delade åsikter :-)

Jag är ju inte ute efter att lura någon.
Utan som sagt.
Min mamma vill sälja billigt till mig för att vara snäll.

Om jag nu skulle sälja 50% för 100 + hälften av vad jag lagt på renoveringen.

Då känns det lite som att man "ger bort pengar" om ni förstår hur jag menar.

Då bostaden säkerligen är värd en bit över 600. Och vid en försäljning så får hon ju rätt mycket extra.

Nu låter man ju snål. Men det är inte så jag menar.
Jag vill bara att det ska bli rätt.

Och ang renoveringarna om hon har varit delaktig. Så ja.
Hon har gjort alla hushållssysslor under tiden jag jobbat. Men hon kan ju tyvärr inte såga o snickra själv. Utan mer hjälpt till o hålla grejer.

Jag tycker det beror på hur länge ni varit tillsammans.
Längre seriöst förhållande där tycker jag 100tkr + renoveringskostnad.

Är ni unga och inte varit ett par då länge tycker jag marknadspris. Hon kanske kan köpa 1/6 för 100tkr om det är dåligt med pengar.

Viktigt att ni pratar och kommer överrens!

Jag tycker också att hon ska köpa in sig för marknadspriset, eller inte alls tills ni är gifta.

Hur länge har ni varit tillsammans. Har ni barn?

I värsta fall om ni går ifrån varandra så får hon ett par hundra tusen i fickan på något som din mor har vårdat.

Sambolagen säger väl att det som införskaffats gemensamt (som man köpt då man varit sambos) skall delas lika vid separation?

Det kanske är så att din mor skall vara noga med att skriva ett gåvobrev som tydligt anger att det är din personliga egendom. Sen kan du sälja till sambon till vilket pris du tycker är lämpligt, kanske halva taxeringsvärdet är en lämplig kompromiss?

Gåvobrevet kan vara bra att ha om det i framtiden blir trassel...

Vi har varit tillsammans i 3år och jag är 24 och hon 25. Inga barn.

Det är ju "tyvärr" så jag resonerar också. Att om hon skulle få för sig något annat. Så måste jag ju köpa ut henne. Och då lär det ju inte vara tal om något annat än hälften av marknadsvärdet. Och då får hon som sagt ett par hundra i fickan.

Känns fel o resonera så. Men hon gör ju århundradets affär.

Varför sälja till sambon öht? Som sagt, det är som att du får 400k av din mamma och det tycker jag inte man behöver blanda in någon annan i. Om ni sedan gifter er så får hon automatiskt halva, utan att stå som ägare.

Ta dit en mäklare och värdera den. Sen är det hälften av det, ev lite mindre då hon bidraget vid renovering.
Det är du som fått göra en bra affär tck vare din mamma, inte hon.

Jag tycker du skall sälja lägenheten.

Sedan köper ni en ny lägenhet gemensamt, du och din flickvän, och betalar hälften var.

• Gilla
Dizzy84 och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag tycker du skall sälja lägenheten.

Sedan köper ni en ny lägenhet gemensamt, du och din flickvän, och betalar hälften var.
Detta är ju ett sätt för att slippa sura miner från alla parter, då är frågan hur mamman ställer sig till detta!

Jag står själv inför en liknande sak snart och då blir det så att min sambo inte kommer stå med som ägare och jag betalar alla kostnader för lån/amorteringar sen delas drift och allt annat. Tills den dag jag(vi) säljer och köper nytt då går all vinst till det nya boendet.

Men annars om jag vore ts skulle jag låta sambon köpa in sig för halva marknadsvärdet eller inte alls, för det handlar inte om snålhet det handlar om oförutsedda händelser i framtiden

Om en liknande orenoverad lägenhet såldes för 450 och din mor vill sälja till dig för 200 så ger hon i praktiken dig 250 000 kr. De pengarna finns egentligen inget skäl att ge till din sambo rakt av. Däremot tror jag det är bra om ni båda är hälftenägare av er gemensamma bostad. En tänkbar lösning är då att din mamma säljer till er för 200 000 men att din sambo skriver en skuldsedel till dig på 125000kr.

Om hon har skött markservicen medans du snickrat så har ni båda renoverat tillsammans. Och om du använt din lön till byggmaterial och hon köpt mat mm så har ni betalt renoveringen gemensamt.

Viktigast är dock att ni är överens.

• Gilla
klonk
  • Laddar…
Hoppas inte min korta, drakoniska kommentar ger intryck av att jag inte förstår problemets allvar.

Men jag har svårt att analysera detta, då jag inte har ställts inför problemet själv.
Jag har ju köpt hus tillsammans med sambo, men vi har delat allt, som väl de flesta gör.

Det är klart att Nudeljavel inte vill "ge bort" en generös gåva från sin mor,
men samtidigt knappast kan göra en vinst på flickvännens bekostnad utan att ses som en snål egoist.

Nej, någon klokare får ge bättre råd!

Låta henne köpa in sig till marknadsvärdet, men med lite rabatt för att hon varit delaktig/hjälpt till under renoveringen? Hur stor är renoveringskostnaden, kan man t.ex. tänka sig att rabattera med halva den (trots att du betalat hela)?

Alternativt att hon betalar halva marknadsvärdet lägenheten hade innan renoveringen + halva renoveringskostnaden.

Edit: Vänta lite nu, nu vet jag knappt längre efter att ha läst pelpets inlägg om att hon ju kanske redan varit delaktig i att betala renoveringen genom att ta andra utgifter. Kanske bara rätt och slätt ta halva marknadsvärdet före renovering? Det är nog bäst att tänka bort renoveringen helt, det var ju före den det bestämdes att ni skulle ta över och ni flyttade in.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.