engs
KnockOnWood skrev:
Jag tycker du skall sälja lägenheten.

Sedan köper ni en ny lägenhet gemensamt, du och din flickvän, och betalar hälften var.
Tänkte skriva samma sak som KOW ovan. För förhållandets skull kan det vara bra. Både ur synpunkten ekonomiska gräl om hur det ska fördelas nu. Samt att hon känner att nya bostaden är lika mycket hennes, såväl ekonomiskt som känslomässigt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Måste förresten din mamma ge rabatt? Kan hon inte bara sälja den till er för marknadsvärdet den skulle genererat i orenoverat skick? Vill hon gärna vara snäll och ge dig en gåva så kan hon göra det vid senare tillfälle, på ett sätt som inte skapar huvudbry och problem i ditt förhållande. På så sätt kan ni göra affären rättvis för alla, och ingen behöver känna sig förfördelad.

Redigerat:
  • Gilla
Dizzy84 och 5 till
  • Laddar…
engs skrev:
...Samt att hon känner att nya bostaden är lika mycket hennes, såväl ekonomiskt som känslomässigt.
Bra påpekande!
Den känslomässiga aspekten är kanske det viktigaste. Att inte behöva känna sig som inneboende.

Redigerat:
Jag skulle säga halva marknadsvärdet innan renovering + halva renoveringskostnaden.
Så får hon ta del av värdeökningen som renoveringen innebär.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Kul att det blev lite diskussion om detta.
Visar att det inte riktigt är självklart hur man ska göra.

Jag själv tycker ju att som 13th marine skriver är rimligt.
Bara det att jag inte tror att hon är beredd på den summan pengar.
Och då blir det gnäll om att jag "utnyttjar" henne.

Jag själv känner ju att säljer jag billigt till henne så är det jag själv som blir utnyttjad...

D09
nudeljavel skrev:

Jag själv känner ju att säljer jag billigt till henne så är det jag själv som blir utnyttjad...

Det bästa är nog om din mamma säljer, ger dig en summa pengar. Ni skaffar ny lägenhet på samma villkor.

Pengarna som du får över lägger du undan och glömmer för stunden. Bjud henne på en resa som tack för renoveringshjälpen.

Får en känsla över att den här försäljningen kommer påverka ert förhållande.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
nudeljavel skrev:

Om hon hade fått 250000:- av sin mamma, hade hon då givit 125000:- till dig?

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Klassisk sambofälla, läge att prata med jurist. I och med att ni skaffar bostaden i syfte att bo där tillsammans faller den ju under sambolagen, samtidigt som din mors rabatterade pris beroende på om det räknas som förskott på arv och om det finns testamente som säger att det du ärver ska vara enskild egendom så är det ju rätt komplicerat. Att ni renoverat tillsammans gör det ju än mer komplicerat, hon är ju tydligen funktionshindrad dessutom (eftersom hon inte kan utföra snickeriarbeten, förutsätter jag att så är fallet?), vilket kan ge henne större rätt till bostaden vid eventuellt uppbrott.

Känns som läge för jurist.

• Gilla
zoral och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att varje "försäljning" (registrering hos bostadsrättsföreningen) oftast kostar en viss summa.

Om jag var i TS läge så skulle jag antagligen göra följande:
Mamman säljer lägenheten till sonen som enskild egendom, den ingår inte då i det gemensamma som ska delas vid en eventuell separation. Vid renoveringar bekostar sonen allt, plus att han "betalar" sambon för hennes tjänster. Vid en eventuell senare försäljning och köp av gemensam bostad ska/bör fortfarande delar av försäljningspriset (~200'kr) vara enskild egendom.

Demmpa skrev:
Om jag var i TS läge så skulle jag antagligen göra följande:
Mamman säljer lägenheten till sonen som enskild egendom, den ingår inte då i det gemensamma som ska delas vid en eventuell separation.
Är det verkligen möjligt att "sälja som enskild egendom"?
Jag trodde att den enda möjligheten att få "ny" enskild egendom utan att avtala det med sambo/make/maka var arv där det står i testamentet eller gåva där det står i gåvobrevet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.