Hej!

Jag och min sambo har skrivit köpekontrakt på ett äldre hus. Efter överlåtelsebesiktning visade sig dock att taket måste bytas, att panelen är felbyggd samt att fönstren måste bytas. Detta trots att mäklaren tydligt sa till mig att taket var i bra skick. Vi överväger nu att låta häva köpet.

Följande står i kontraktet:

"Köparen har rätt att låta besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig besiktningsman. Om köparen efter att ha genomfört en sådan besiktning inte önskar stå fast vid köpet, äger köparen rätt att begära köpets återgång. Begäran om återgång skall ske skriftligen till säljaren med kännedomskopia till mäklaren senast 2014-xx-xx"

Mina frågor är nu:

- Behöver vi motivera varför vi vill häva köpet? Finns det något mäklaren kan säga för att slingra sig och därmed ej låta oss häva köpet? (Mäklaren kommer troligen fråga och försöka pruta pris eller mena på att huset är gammalt och att man får vänta sig problem)

- Vi ska betala handpenningen på tisdag, därför vore det alltså bäst att häva köpet på måndag redan. Hur kan jag säkerställa att säljare/mäklare inte gör sig oanträffbar eller att brevet kommer bort på något sätt?
Min tanke är att prata med mäklaren omgående på måndag. Säljaren bor i stan på så jag borde kunna åka dit direkt med en skriftlig begäran om återgång, det är ett alternativ.

- Hur bör ett återgångsdokument vara formulerat? Behövs underskrifter? Hur kan jag vara säker på att det håller juridiskt? Mäklaren kan jag maila och där finns ju datum med.

Någon som har erfarenheter?

Tacksam för snabba svar trots midsommarhelg :)

Redigerat:
M
Ingen motivering krävs.
Du kan skicka det med rek till säljaren om du önskar. Då har du bevis på att du lämnat in det och uppfyllt din del i det hela.
Står ingenstans att säljaren behöver ha hämtat ut eller läst brevet, utan det räcker som sagt att du skriftligen meddelat det hela. Sen kan säljaren hålla sig undan hur mkt de vill.

Kan inte tänka mig att det finns ngn formalia på hur brevet ska se ut. Och underskrift ska du givetvis ha med.

Just detta med hur en hävning skall meddelas tycker jag är en svaghet i "avtalssystemet". Jag tror att OM en säljare gör sig oanträffbar och senare nekar till att ha tagit emot en hävning, så skulle det kunna bli problem. Jag har dock aldrig hört talas om något sådant fall.

Så jag skulle skriva ett rekomenderat brev. Men för att ytterligare höja säkerheten så kan man skicka ett vanligt brev till säljaren. Ha vittne på att du postar brevet. Se till att vittnet senare kan vittna om adddressen på brevet, och innehållet i brevet. Posten anses idag så säker, att ett postat brev formellt anses lästs av mottagren inom viss tid. Det gäller dock inte alla typer av delgivning osv. Men fördelen med det mot rek. är att personen kan inte undvika att hämta ut brevet. Får du ett rekomenderat brev i retur, så finns det bevis för att mottagaren inte läst brevet.

Om det är enkelt så kan du ju leverera brevet personligen också. Kan vara bra med vittne även då.

Givetvis måste hävningen vara undertecknad. Och det skall vara tydligt vilket avtal man häver. Dvs fastighetens adress eller beteckning. Kan vara bra att ange datumet för avtalet också. Antag att ni efter förhandlingar köper iallafall, då kan det bli osäkerheter om vilket avtal det är ni häver nu, om hävningen inte refererar till just detta avtal.

Tack för snabba svar!

Några följdfrågor:

- Skiljer man på hävning och ordet återgång? Vad jag har förstått är det en återgång det är frågan om när man pratar om uppsägning av kontrakt efter besiktning.

- Bör jag upprätta ett dokument som både jag och säljaren skriver under och att vi får varsin kopia, samt en kopia till mäklaren.

- Duger följande text?

Återgång av köpekontrakt "fasth x:x" , svedala 13 111 11 svedala"

Då överlåtelsebesiktningen ej var till belåtenhet begär vi härmed återgång av köpet av fastigheten "fasth x:x" , svedala 13 111 11 svedala Enligt köpekontrakt skrivet xx/x 2014, §17 i kontraktet.

Vet ej,om återgång/ hävning är två olika begrepp.

Om ni kan få till att säljaren också skriver på så ärdet troligen bra, men knappast obligatoriskt.

Formuleringen ser väl bra ut (men jag är inte jurist).

En sak som är viktig, som du verkar ha koll på. Är att det är framförallt säljaren du skall meddela att du vill avstå från köpet. En del meddelar bara mäklaren, och då är det ren tur om säljaren anser att kontraktet är hävt. Mäklaren är inte part i affären. Givetvis är det bra att informera mäklaren också.

• Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Hej Greenhouse, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Tråkigt att det skulle gå så i er kanske första husaffär.
Men bättre att handla resolut direkt om affären inte känns bra.

Hempularens råd är (som vanligt) bra.

I era kläder skulle jag nog skrivit ut uppsägningen/hävningen av avtalet, undertecknat den med din och din sambos namn (om ni båda står som köpare), och båda två åkt hem till säljaren och lämnat över den personligen.

Då vet ni att meddelandet har nått adressaten och ni slipper sitta och bita på naglarna.
Meddela mäklaren att ni gjort detta. Han/hon är troligen i tjänst dygnet runt.

Beträffande formuleringen vet jag inte.
Jag skulle nog skriva något i stil med att

Härmed bryter jag avtalet om köp av fastigheten blablabla på grund av fel som upptäcktes vid besiktning av NN, auktoriserad besiktningsman.
Köpet återgår således i sin helhet, och ev. handpenning skall betalas tillbaka till ...

• Gilla
greenhouse och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren och tack för välkomnandet! :)

Om återgång av kontraktet blir aktuellt så kommer jag åka med pappret till säljaren. Dock bor säljaren på någon form av seniorboende men det torde inte vara något problem.

Tillägg om formulering:

Jag letade upp kontraktet från när vi sålde vårt förra hus (år 2009).
Kontraktet är upprättat av Swedbanks Fastighetsbyrån, och §13, Särskild besiktning, innehåller dessa formuleringar:
Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen.
Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.
Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast...
Det begrepp som användes är alltså frånträda. Och Fastighetsbyrån borde ju veta :)

• Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Ah tack!

Men nu har jag stött på ytterligare funderingar. Det är nämligen så att på kontraktet står säljarens namn men underskriften är genom fullmakt (en av barnen som säljer). Vem ska jag då skriftligen låta meddela? Säljaren bor i stan men barnet som skrivit under med fullmakt bor i en annan del av landet och således kommer det ta någon dag att skicka ett rek. brev dit. Jag tycker att det borde vara så att säljaren är fortfarande säljaren och inte personen som skrivit under med fullmakt? Eller är det fullmaktsunderskriften som gäller?

Skicka rek till alla inblandade, det är väl säkrast.

Begär även att handpenningen skall återbetalas i sin helhet så dom inte får för sig att göra något avdrag. Ange också ett bankkontonummer där pengarna skall sättas in och senaste datum för återbetalningen.

Nä det måste vara som du säger att fullmakten är bara på underskriften. Din part i frånträdet måste vara den mannen på seniorboendet. Eller förresten vad står det på kontraktet? Vid underskriften står det typ undertecknad av ..... Genom fullmakt ?

• Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Det står såhär:

Säljarens underskrift: "staden i fråga" 17 juni 2014
" underskrift med dotterns namn /gmf " (gmf alltså genom fullmakt)
Säljarens namn ( förtryckt, alltså inte personen med fullmakt)

Sedan våra, köparens, underskrifter.

Jag hade skrivit ungefär som KoW skriver, daterat brevet med dagens datum och postat en kopia till samtliga inblandade. Dessutom hade jag ringt och meddelat alla inblandade idag, och bett dem bekräfta att de mottagit samtalet via mail (om möjligt). Dessutom hade jag inte betalt in någon handpenning.

Jag kan inte tänka mig att det skulle uppstå något problem. Rent hypotetiskt så skulle någon kunna hävda att du inte meddelat i tid och stämma dig för kontraktsbrott, och i absolut absolut värsta fall skulle domstolen kunna göra någon vansinnig tolkning om att du inte frånträtt köpet korrekt och därmed åka på något väldigt litet skadestånd, då skadan för säljaren blir liten (fått vetskap om frånträdet för sent).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.